Gå til innhold

Sperre på lappen


banned

Anbefalte innlegg

Det kan han ja, men han kan allikavel bli nektet førerkort etter oppkjøring, da vandelen igjen vil bli vurdert ved utlevering av førerkort. Narkotikadom vil sette en stopper for utsteding av førerkort vil jeg tro.

 

Vandelen vurderes, såvidt jeg husker, kun én gang; nemlig når man sender inn blanketten "Søknad om førerkort". Prosedyren for å nekte førerkort etter at vandelen er vurdert ved søknad går etter vegtrafikkloven § 34, ikke § 24.

 

(Ellers tar det en til to uker å få vandelsuttalelse, mens (midl.) førerkort blir utskrevet fem minutter etter bestått førerprøve.)

 

Ellers var det jo ikke snakk om en narkodom, men en (betinget?) påtaleunnlatelse. Denne blir ikke vektlagt i like stor grad. Ubetinget påtaleunnlatelse har man heller ikke hjemmel i lov til å inkludere (strafferegistreringsloven § 6 pkt 1). Betinget påtaleunnlatelse kan bare tas med hvis det er snakk om en forbrytelse, noe TS ikke har gitt nok informasjon til å vurdere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg aner ikke om jeg har betinget, men regner med det siden jeg må gå gå på urinprøver..? Forresten, ungdomskontrakt kalte de det.

Ble bare tatt for bruk av hasj, altså ingen forbrytelse..

 

Så når jeg allerede har fått godkjent vandelen, trenger jeg ikke søke på nytt? De finner det jo ut uansett da? Virker jo rart.. Da kan jo hvem som helst som er tatt for narkotika og lignende få lappen da? Skjønner fortsatt ingenting jeg. Jeg vil ikke finne ut på oppkjøirnga at "nei, du har ikke gyldig vandel, sorry" :p

Lenke til kommentar

Bruk av narkotika er en forbrytelse, siden det kan medføre straff i inntil 6 måneder, jf legemiddelloven § 31 annet ledd. Det vil si at påtaleunnlatelsen din vil dukke opp i en uttømmende vandelsattest, og den kan tas hensyn til i en vandelsuttalelse. Da slik vandelsuttalelse allerede er gitt i førerkortsaken din skal du, etter god forvaltningsskikk, få et søtt lite brev (eller i det minste klar muntlig underretning) der det står at forholdet har medført at du ikke vil få førerkort.

 

"Hvem som helst som er tatt for narkotika" kan ikke få lappen, nei. Hvis bruken av narkotika bryter med allmenne hensyn eller hensynet til trafikksikkerheten blir førerkortet inndratt etter vtrl § 34.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...