Grith Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hadde oppkjøring i dag og kjørte bl.a. på E6 der fartsgrensen egentlig er 80km/t. Nå holder de på med noe veiarbeid og derfor er farten på denne strekningen satt ned til 50km/t. Det er plassert et midlertidig skilt med den nye fartsgrensen på 50. Skiltet har også et underskilt der det står 400 meter. Omtrent 400 meter senere kommer det et nytt skilt det står 50km/t på. Under oppkjøringen i dag kjørte jeg i 80 km/t forbi det første skiltet (det med underskilt) og helt fram til det neste skiltet hvor jeg sank farten til 50km/t. Etterpå sa sensor at jeg hadde kjørt 80 i en 50-sone. Jeg trodde det første skiltet bare var for å varsle om at det kommer ny fartsgrense om 400 meter og at fartsgrensen er 80 helt fram til det andre skiltet? Kjørte jeg virkelig for fort eller var det sensor som tok feil? Jeg bestod prøven forresten;) Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 jeg fikk opplæring at når det står (f.eks) 400m under et fartsskilt så er det 400 meter til fartsgrensen forandres til det som står skiltet. Det eneste jeg syntes du skriver litt merkelig er at du bremser ned etter du er kommet til de andre skiltet som markerer når fartsgrensen justeres. jeg lærte at man skal holde farten som står på skiltet når man passerer når man skal kjøre senere og ikke akselerere opp (vis farten øker) før man har passert skilt som sier at fartsgrensen øker. Lenke til kommentar
Grith Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Jeg sank selvsagt farten slik at jeg var nede i 50km/t før jeg passerte det andre skiltet. Er fullstendig klar over at man skal senke farten FØR et skilt med lavere fartsgrense. Endret 21. april 2009 av Grith Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Når det står først eit 50-skilt med underskilt 400m blir vell ikkje fartsgrensen 50km/t før om 400m? Men siden du bestod prøven kan det ikkje ha vert så farlig... Viss du kjørte i 80km/t i ein vanlig 50-sone ville du garantert ha strøket Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Ingenting er garantert, men det hele bunner ut i en helhetsvurdering. Men som alle andre skrev, det er faktisk først 50 sone om 400m. En annen ting er selvfølgelig at det skiltet burde fått deg til å reagere, men jeg var ikke der så det kan jeg ikke kommentere. Når jeg kjørte opp til BE så fikk jeg en kommentar om at der brøt du vikeplikten din. Jeg var på vei inn i en rundkjøring med henger, og en lat bil til å trekke den med. Selvfølgelig hadde jeg ikke brutt vikeplikten, og det kommenterte jeg også. Det var ingen i rundkjøringen når jeg kjørte inn, og når jeg var inne, så kom det en bil i stor fart rett inn bak meg. Jeg var selvfølgelig inne i rundkjøringen når vedkommende kom. Kommenterte selvfølgelig dette for sensor (som mest sannsynlig ikke hadde full oversikt der og da), sammen med en syrlig kommentar om at jeg tross alt var et vogntog og da har også vedkommende plikt til å ta litt hensyn. Men uansett var det bare en filleting, og jeg fikk BE uten noe problem. Viktig å huske på at sensorene ikke er ufeilbarlige, og det er viktig å kommentere det man gjør. Da vet sensor også bedre grunnlaget for dine vurderinger. Er man uheldig får man en sensor som er sur og lite vennlig, finnes de også. Bare husk at det er vansklig å klage på avgjørelsen i ettertid. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Underskiltet skal varsle om en betydelig reduksjon i fartsgrensen lenger framme. Med andre ord, den nye fartsgrensen inntrer ikke før det faktiske fartsgrenseskiltet (i dette tilfellet 400m lenger framme) er passert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå