Gå til innhold

Katode og bryter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

litt sånn halvidiotisk denne diskusjonen...

jeg garanterer at inverteren gir ut flere hundre volt, og dette kan ikke måles fordi den også er flere hundre Hz mens et vanlig multigmeter måler bare rundt 50 Hz som du finner i kontakten...

har tenkt på å styre hver katode for seg jeg også, men det er litt usikkert å bryte den spenninga...

for å få samme virkninga kan du jo ha en inverter til hver katode da, en inverter er jo ikke såå dyr... ;)

Lenke til kommentar

jeg garanterer at inverteren gir ut flere hundre volt, og dette kan ikke måles fordi den også er flere hundre Hz mens et vanlig multigmeter måler bare rundt 50 Hz som du finner i kontakten...

har tenkt på å styre hver katode for seg jeg også, men det er litt usikkert å bryte den spenninga...

Usikkert er det vis hele bryteren smelter. Og spenninga som kommer ut er 620V, strømmen er 5mA. Hvor stor Hz er det da?

Lenke til kommentar

off, nei, for en gjeng med brøaper!

Hvist du måler utgangen på inverteren med ett billig-instrument, uten "true RMS", så får du 10% for lav måling (kurs i bruk av måleinstrument faktisk), fordi inverterene til katodene leverer firkant-vekselspenning, ikke sinus som i kontakter, men, istrumentet forstår ingenting, så det viser noen tall, bare på gøy, siden spenning og frekvens ligger langt over det ett normalt instrument takler, for å finne ut dette nøyaktig, så må du bruke ett osiloscop, og da vil du se at vekselspenningen som kommer ut er firkantet.

når du ser på inverter-kortet så er det en plugg for spenning inn, så kommer en klase med elektronikk, det hakker opp likespenningen og leger vekselspenning av den, så kommer den største komponenten på kortet, en trensformator, som da transformerer opp spenningen mange ganger, grunnen til at den blir gjort om til veksel er for at spenningen skal gjennom trafoen, (hadde det vert likestøm, så hadde bare trafoen blitt en elektromagnet, fordi det blir ikke satt bevegelse i flukset i trafo-kjernen)

bryteren er oppgitt til å tåle 250V pga. avstanden mellom kontaktene inne i bryteren, den klarer mere, spes. når det går så lite strøm, vist du bruker den bryteren så vil avstanden antageligvis vere stor nok til å slå av lyset, men over tid, når det har bygget seg opp litt smuss inne i bryteren så vil gnisten slå over, og da har du fått ett gnistgap, mellom kontaktene, og det vil bli en irriterende, høyfrekvent freselyd ut av bryteren, tilsvarende den som blir vist du prøver å sette pluggen til katoden forsiktig på plass, litt på skrå, slik at du ikke får full kontakt mellom pluggen og kontakten på kortet.

ikke bruk bryteren, det vil ikke vare i lengden, pluss at du sliter litt på inverteren når du slår av og på belastningen mens den står på.

Lenke til kommentar
Ville ikke gjort det der med en liten bryter ivertfall... Det er vell mye volt der.. men det er VELDIG mye for å tenne katoden så synker det til 400v trur jeg.. se andre tråder om dette temaet!

jeg tror ikke det går ann å få 400v ut av en vanlig 230v-veggkontakt..... kansje jeg tar feil menjeg tror ikke det går ann å høyne volten :shrug:

LOL, det er flere 1000 v i en tv da FFS!

Ikke gjør narr av colakjøler gutten vår a

Lenke til kommentar
Ville ikke gjort det der med en liten bryter ivertfall... Det er vell mye volt der.. men det er VELDIG mye for å tenne katoden så synker det til 400v trur jeg.. se andre tråder om dette temaet!

jeg tror ikke det går ann å få 400v ut av en vanlig 230v-veggkontakt..... kansje jeg tar feil menjeg tror ikke det går ann å høyne volten :shrug:

LOL, det er flere 1000 v i en tv da FFS!

Ikke gjør narr av colakjøler gutten vår a

Nei, var litt dumt å skrive LOL, men siden det der var noen 10 000volt feil. :) Cola kjøleren = COOL! :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...