e(XP)erience Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Jeg lurer på om det går an å koble inn brytere slik som vist på tegningen nedenfor. og om det er trygt. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 det skal nok gå helt bra fordi det eneste en bryter gjør er å bryte strømmen og det skal vel ikke være så farlig. det er jo akkurat like farlig å skru av maskina :wink: strømmen brytes da å Lenke til kommentar
e(XP)erience Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 ok, skal prøve dette i nærmeste framtid. Var bare litt usikker siden jeg prøvde å måle med mitt multimeter hvor stor spenning det kommer ut, men da kom det bare litt skurring i høytalerene mine og litt gnister fra inverteren(funker enda) Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Ville ikke gjort det der med en liten bryter ivertfall... Det er vell mye volt der.. men det er VELDIG mye for å tenne katoden så synker det til 400v trur jeg.. se andre tråder om dette temaet! Lenke til kommentar
Vidder Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 400 Volt? er du gal? Det er vel 4-5 volt tenker jeg. Hvordan i de varme steders navn kan 12v fra psu bli til 400v? Det skulle gå helt fint. Skal du forresten måle spenning, må du måle i paralell, ikke i serie slik du kanskje har gjort. edit: var visst ganske mye der alikevel. 400-1000 tenker jeg. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Ville ikke gjort det der med en liten bryter ivertfall... Det er vell mye volt der.. men det er VELDIG mye for å tenne katoden så synker det til 400v trur jeg.. se andre tråder om dette temaet! jeg tror ikke det går ann å få 400v ut av en vanlig 230v-veggkontakt..... kansje jeg tar feil menjeg tror ikke det går ann å høyne volten Lenke til kommentar
Vidder Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Selfølgelig går det an, det går jo tilogmed av å gjøre om fra likestrøm til vekselstrøm og omvendt. Men det er det ikke 230v ut fra en strømforsying som er i vanlige datamaskiner, men 12v, 5v og 0v. Lenke til kommentar
Skreeth Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 som jeg leste i en annen tråd så var det inverteren som gjorde likespenning til høyfrekvent vekselspenning og jeg tror selve spenningen går opp en del og.... Lenke til kommentar
Obi-Wan Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Spenningen går veldig mye opp, så mye at multimeteret tok dagen.. eller, sikringen i alle fall.. men strømen er jo veldig lav da. Ville heller ha satt bryteren før inverter, selv om du da kun kan styre begge samtidig. Lenke til kommentar
e(XP)erience Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Hvor stor spenning og strøm bør bryteren tåle da, slik at den ikke brenner opp for å si det slik? Lenke til kommentar
Vidder Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Fikk sinnsykt høyt utslag på multimeteret jeg også, over 900v faktisk.. :-? Spenningen steg fortsatt etter at jeg hadde tatt ut teststavene, men røsket de ut i en fart da det kom en gnist fra inverteren.. Hadde satt det på 700v vekselstrøm, men det ble en god gnist fra inverteren alikevel. Høy spenning og lite strøm tenker jeg. Ville iallefall ikke tatt sjangsen på å sette inn en bryter der. Lenke til kommentar
e(XP)erience Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Ok, da får jeg bruke den som følger med da og ikke legge inn noen ekstra bryter, men det hadde jo vert litt kult å kunne styrt hver enkelt katode da.... Lenke til kommentar
|Slinky| Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Hey Hvorfor skal dere absolutt ha bryteren etter inverteren. Dere kan jo ha bryteren før inverteren på 12 volten, det virker perfekt hos meg. Å ja, ut av inverteren er det faktisk mellom 200-1000v inn på katoden . Mvh Slinky Lenke til kommentar
Vidder Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Tanken var vel å kontrolere kathodene hver for seg, noe som blir vanskelig når du kobler fra hele inverteren. Lenke til kommentar
ZirZ Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Tanken var vel å kontrolere kathodene hver for seg, noe som blir vanskelig når du kobler fra hele inverteren. ingen problem.... en normal bryter tåler jo mer en de fisne kablene til katoden... har d opplegget der på min pc.. funker flott.... men eg bruker 2 polt bryter .. da e du sikker D e jo A som tar knekken på bryteren! Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Ville ikke gjort det der med en liten bryter ivertfall... Det er vell mye volt der.. men det er VELDIG mye for å tenne katoden så synker det til 400v trur jeg.. se andre tråder om dette temaet! jeg tror ikke det går ann å få 400v ut av en vanlig 230v-veggkontakt..... kansje jeg tar feil menjeg tror ikke det går ann å høyne volten LOL, det er flere 1000 v i en tv da FFS! Lenke til kommentar
Vidder Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Tanken var vel å kontrolere kathodene hver for seg, noe som blir vanskelig når du kobler fra hele inverteren. ingen problem.... en normal bryter tåler jo mer en de fisne kablene til katoden... har d opplegget der på min pc.. funker flott.... men eg bruker 2 polt bryter .. da e du sikker D e jo A som tar knekken på bryteren! Sant det, men er volten for høy, vil spenningen rett og slett bare hoppe over til den andre polen på bryteren selv om den er slått av.. 2-polt bryter hadde kanskje funket. Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Håper at dere er klar over at det kommer 620 volt fra inverteren... Bruk bryteren som fulgte med inverteren.... Er den for kort, så skjøt.... Jobben til inverteren er å gjøre om 12V til 620V i dette tilfelle her.... Basic Elektronikk Lenke til kommentar
e(XP)erience Skrevet 29. august 2003 Forfatter Del Skrevet 29. august 2003 Jeg vet at det kommer 620V fra inverteren. Men problemet er at den brytern som følger med bør ikke belastes med mer en 230V. Altså ved 620V vil jeg tro at bryteren ville smeltet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå