Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolelei, allerede strøket 2. året på VGS en gang.

Anbefalte innlegg

Nilsso: bruk ull, eventuelt 2 par sokker i feltstøvler slik som M77, bare husk å bruke gode såler i dem. M77 er ikke så mye å skryte av. Grunnen til at du gjerne vil bruke 2 par sokker, er for å unngå gnagsår. Ull er generelt bra pga. fukttransport og at ull holder på varmen. Dessuten stinker det ikke som syntetiske materialer..! Bo i telt med en med stinkdyrføtter og du skjønner hva jeg mener.

Når det gjelder sekk: du kommer til å få mye løp med ekstra vekt. Du bør tenke på å gå mye med sekk, med vekt, gjerne opp til 60kg (og mer hvis du klarer) -noe som gir deg et fortrinn. Da snakker vi om distanser på 5-10km som ren trening, eller ca. 45min du bør avsette til dette en gang i uka eller to hvis du er riktig tøff. og helst mye variert terreng og motbakke. Her kommer du til å trenge væske (vann). Prøv 60kg i motbakke som er laaaange og du vil plutselig skjønne hva melkesyre er.

Er man i Rena leir, og ute i øvingsfeltet, møter man ofte FSK gutta ute i joggesko og treningsklær og Recon-pack på ryggen med x-antall kg i. De trener opp og vedlikeholder marsjformen på den måten. Nøkkelordet er som nevnt flere ganger bæreevne.

Hvis du vil trene for maks kondisjon effektivt i tillegg til å ta 3000m og 5000m test jevnlig så bør du ha langkjøringsøkter på 12-15km. For å komplementere det så er en effektiv og rasjonell måte å få opp kondisen å trene geriljakardio program. JGI, så finner du tips. I tillegg: spenst! Meget anvendelig.

Ikke tenk for komplekse vektløftingsprogram: fokuser på det som gir effekt i forhold til opptakskravene. Vær litt all-around, som med push-ups og dips osv. Det hjelper ikke å kunne løfte 150kg i benkpress dersom du er tung i kroppen og ikke klarer de andre kravene slik som hang-ups, løping.

-og en ting til: GLEM doping. Det lar seg spore og da er det rett ut! Før du får begynt. Dessuten roter doping det til med psyken. Slike ting vil du bli intervjuet om, og holdningene dine blir ganske effektivt avslørt gjennom avansert skjemaer som nyttes. Det er en snarvei som ikke funker.

Bråker du på byen, og får bøter for fyll og bråk er du også på feil vei... Du skal ha god vandel. Greit å vite. Det forteller også noe om psyken til en...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit. Da skifter jeg sokken med ullsokken.

Bør jeg bli vandt til å gå med 60kg før opptaket? Når det kommer til hva opptakskravene er; trener jeg aldri benkpress/markløft/knebøy(osv.) med et lavt rep antall. Jeg trener kun det som er stilt krav på, å trene benkpress/markløft/knebøy med veldig lavt rep antall er helt unødvendig. Ser derimot fordeler ved å trene knebøy / markløft med et høyt rep antall (15-20), men bæring av sekk er mye viktigere i denne sammenhengen.

Hva med å drive 4set x 4min løping i sonen 90% puls? Det er en måte å øke kondisjon på drastisk. I tillegg må jeg drive langkjøringer som du sier, men jeg har et problem med fotsålen min for øyeblikket og har brukt et år på å finne ut hva som hva gale med foten min. Jeg har endelig funnet ut hva som er feil, holder på å forbedre feilen "as we speak".

Pga. feilen kan jeg ikke drive med jogging / løping, jeg har kommet til det punktet der jeg forebygger skaden og starter sakte men sikkert på vei tilbake til der jeg var.

Doping er glemt, jeg har aldri vært nær det, vil aldri komme nær det. Doping er tull og ikkeminst ulovelig. Bråk på byen gjelder det samme, har jeg vært på byen etpar ganger? Ja, men jeg lager aldri bråk. Jeg er en rolig person som liker å ha det gøy med venner. Min vandel er 100% clean.

Beklager at det tok litt tid for meg å svare deg tilbake.

Lenke til kommentar

Ikke driv pumping av jern, tren max styrke, hvilket vil si 75% av max og det er 3-4 reps pr. sett. Eksempel 100% er det du klarer en gang.

Men som sagt, dette trener du i tillegg som suplement. Rygg og mage er litt viktig siden denne muskulaturen brukes mye. Dips, push-ups, hang-ups og spenst bør du trene på. Dersom du har noen som kan hjelpe litt til er det kjekt. Vedkommende kan sørge for at du ikke "jukser" med teknikken når du trener, og kan hjelpe deg å maxe ut ved f.eks. hang-ups. Dersom du klarer 15-20 hang-ups med overtak, kan du eventuelt henge på vekter for å få mer styrke.

Beina. De er viktige. Ta godt vare på dem. skaff deg dyre joggesko som gir skikkelig demping. De koster gjerne 15-1600 +/- og det kan ha noe for seg å ha et eget par når du trener styrke dersom du har behov for sko som gir annen støtte. Prøv å holde deg på underlag som ikke er hardt slik som betong og asfalt. Knærne bør trenes slik at du får opp styrken i dem. De får mye juling når det blir belastning og ryker de, ryker du.

Betennelser i akilles og ankelen. Det KAN være utslag av for små sko eventuelt feil sko -dersom du bruker dårlige sko: skaff nye. Snakk med betjeningen i butikken slik at du får sko som passer dine føtter. Noen har høy vrist, lang fot, mens andre har under- eller over pronotasjon. Dersom du må avstå litt fra å løpe/gå: bruk sykkel. >Det er et meget kjekt supplement til å holde kondisen oppe. Slå opp gerilja kardio -man kan bruke basisplanen i dette programmet: mange er opptatt av selve fettforbrenningen her, men saken er den at det bygger mye kondis og eksplosivitet også.

Sko i det daglige: begynner du å slite med anklene ol. skaff deg skikkelige gode sko som gir støtte -jeg kjøpte akkurat noen fra Ecco på tilbud som ser litt kraftige ut (koster vanligvis ca. 1200,-) og de er konge å gå i. Jeg pleier å holde meg til litt dyrere Hiking-sko og Ecco fordi jeg går og står en del, og disse er bedre for føttene. Skaff deg gjerne skikkelige såler.

Det er viktig å ha klær som ikke hindrer deg fra å bevege deg normalt. Sagger man med plattfot-sko er det neppe helt heldig på sikt.

Lenke til kommentar

Maksstyrke? I hvilke sammenheng trenger du maksstyrke? Utholdenstyrke er viktigere i et slikt yrke som krever ekstrem utholdenhet. Om du har argumenter mot dette tar jeg gjerne imot forandring.

For øyeblikket bruker jeg Gel-nimbus(google), det er de beste skoene jeg har prøvd hittil i mitt liv. Jeg vet de vill holde bra en stund framover, mtp at de kostet 1500kr/anbefalninger. Jeg jogger for det meste på grus/gress(fåtall ganger på gress), iblandt på asfalt(fåtall her og), men prøver å unngå det.

Har litt erfaring med Gerilja kardio, det er harde saker, men høres greit ut å ha med iblandt. Derimot tror jeg at majoriteten av treningen bør bestå av langkjøring / sekkgåing.

Takk for tipsene!

Endret av nilsso
Lenke til kommentar

Alltid viktig å trene variert. Eksempelvis: du kan drive løping 3-4 ganger i uka. langkjøring, kortere distanseløping med fokus på tid, spenst, og en dag geriljakardio. Det siste gir økt forbrenning, økt eksplosivitet og utholdenhet. Så om du tar 2 langkjøringer i uka, en geriljakardio og en dag med sekk bør det duge.

Styrke er viktig. Når det gjelder dette med maks styrke og vekttrening:

Når man pumper for å bli diger i volum kjører man gjerne 3-4xsett med 7-10 repetisjoner. Det gir irritasjon i muskelen slik at den vokser.

Hvis man trener for styrke og styrke alene vil det være hensiktsmessig å kjøre 3 sett med 3-4 repetisjoner. Disse skal ligge på 75% av maks, dvs. 100% er det du klarer å løfte EN gang. Dette bygger max styrke, ikke volum slik som bodybuildere er opptatt av.

Det kan være greit å trene slik dersom man bruker vekter for å få størst mulig styrke.

Endret av bjornh
Lenke til kommentar
Alltid viktig å trene variert. Eksempelvis: du kan drive løping 3-4 ganger i uka. langkjøring, kortere distanseløping med fokus på tid, spenst, og en dag geriljakardio. Det siste gir økt forbrenning, økt eksplosivitet og utholdenhet. Så om du tar 2 langkjøringer i uka, en geriljakardio og en dag med sekk bør det duge.

Styrke er viktig. Når det gjelder dette med maks styrke og vekttrening:

Når man pumper for å bli diger i volum kjører man gjerne 3-4xsett med 7-10 repetisjoner. Det gir irritasjon i muskelen slik at den vokser.

Hvis man trener for styrke og styrke alene vil det være hensiktsmessig å kjøre 3 sett med 3-4 repetisjoner. Disse skal ligge på 75% av maks, dvs. 100% er det du klarer å løfte EN gang. Dette bygger max styrke, ikke volum slik som bodybuildere er opptatt av.

Det kan være greit å trene slik dersom man bruker vekter for å få størst mulig styrke.

Hva med å trene 20+ reps? Det høres mer relevant ut i forhold til det jeg prøver å oppnå; nemlig utholden styrke. Maksstyrke vil ikke holde lenge når ting må gjøres om og om igjen. Jeg tror varisjon er viktig, trene begge deler.

Lenke til kommentar
(...) Selv føler jeg å ha blitt presset i 11år nå til å fullføre noe jeg faktisk hater, nemlig skole. Det er ekstremt vanskelig å motivere seg til å gjøre noe som strider mot din egen lyst(m.t.p hvor mange år jeg har allerede gjort det). Det må være en annen vei? Jeg er dritt lei og sliter med å komme meg på skolen.

(...) Jeg er sterk fysisk/psykisk ..

Har du tenkt på at det faktisk er veldig mange som er lei og egentlig ikke har lyst til å gå på skolen? Allikevel så går de fleste på skolen og fullfører utdanningen... Om vi sammenlikner deg med de fleste, så er du ikke akkurat veldig sterk psykisk.. du som ikke en gang greier å presse deg selv til å gjøre noe du ikke liker.

Lenke til kommentar
(...) Selv føler jeg å ha blitt presset i 11år nå til å fullføre noe jeg faktisk hater, nemlig skole. Det er ekstremt vanskelig å motivere seg til å gjøre noe som strider mot din egen lyst(m.t.p hvor mange år jeg har allerede gjort det). Det må være en annen vei? Jeg er dritt lei og sliter med å komme meg på skolen.

(...) Jeg er sterk fysisk/psykisk ..

Har du tenkt på at det faktisk er veldig mange som er lei og egentlig ikke har lyst til å gå på skolen? Allikevel så går de fleste på skolen og fullfører utdanningen... Om vi sammenlikner deg med de fleste, så er du ikke akkurat veldig sterk psykisk.. du som ikke en gang greier å presse deg selv til å gjøre noe du ikke liker.

Fortell meg da hva jeg har gjort de siste 8 årene? Jeg angrer ikke på det jeg har gjort sålangt i mitt liv, jeg HAR allerede presset meg selv igjennom mye skole. Jeg begynner å føle at jeg har nådd dit jeg vil med skole, og at det er på tide å gå veien jeg selv vil her i livet, "chase the dream".

Du har ikke grunnlag i det hele tatt til å sammenligne meg med noen eller hvor sterk min psyke er, det eneste du kan si er at jeg er skolelei som mange andre, om jeg slutter skole å faktisk går etter drømmen min; vil det gjøre meg til en svakere person en gjennomsnittet? Når det er sagt bryr jeg meg fint lite om din mening om meg, det som teller er hva jeg syns. Jeg spurte ikke om din mening, men om tips du/andre evt. kan komme med for å hjelpe meg videre. Om du fortsatt bare har negativitet å komme med, kan du gå et annet sted å slenge den.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fortell meg da hva jeg har gjort de siste 8 årene? Jeg angrer ikke på det jeg har gjort sålangt i mitt liv, jeg HAR allerede presset meg selv igjennom mye skole. Jeg begynner å føle at jeg har nådd dit jeg vil med skole, og at det er på tide å gå veien jeg selv vil her i livet, "chase the dream".

Det hadde vel ikke vært så veldig dumt å fullføre VGS.. og hvis du føler at du har nådd dit du ønsker med utdanning, så er vel det ett veldig lavt mål du har satt deg. Og det å "presse" seg gjennom barneskolen og ungdomsskolen er vel ikke stort å skryte av eller nevne i det hele tatt. så vi kan vel egentlig si at du har vært så flink at du har klart å presse deg i gjennom hele TO år med utdanning.. Du har virkelig en sterk syke ja!! jeg føler meg virkelig beæret av å komme fra samme land som deg..

huff..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...