Gå til innhold

Hvordan bli korporal?

Maggot_FF

Anbefalte innlegg

Der jeg var, og der menn er menn, var det bare patruljeføreren som ble skikket til korporaler. Ellers så har jeg en sjåførkompis som ble korporal fordi han var den ivrigste til å vaske bilen hver dag. No shit.

G S V

?

Yess.

Hvor skulle det ellers være? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det å bli forfremmet til korporal i førstegangstjenesten noe å legge til på CV?

Helt klart. Å bli forfremmet til korporal viser at man tar oppgavene sine seriøst. Selv om enkelte mener at det er rævslikking som må til for å bli forfremmet, så vil ny arbeidsgiver gi blanke i det.

Hvis det står mellom en med fullført førstegangstjeneste, og en med fullført førstegangstjeneste som korporal, så er nok arbeidsgiver mer interessert i personen med korporal på papiret sitt.

Alt som kan føres opp på CV burde jo i grunn føres opp, hvis det har positiv omtale om personen som søker, og ikke er for "søkt"....

Herrbrun: Ja ok, den første setningen er riktig. ", for da slipper forsvaret å betale dimmisjonspenger til en i korporal stilling. Husk at alle summer som utbetales fra forsvaret øker i takt med grad. Menig har lavest grad, og dermed lavest dimisjonskostnad...." er derimot bare vås.

chairgame

Herrbrun : Kan du fortelle hvorfor setningen min bare er "vås". Forsvarets lønnsutbetaling er basert på grad, så kan ikke fatte at du skal påstå at jeg tar feil i den påstanden. Ang degradering til menig rett før dimisjon, så er jeg 100% sikker på at grunnen er dimisjonspengene. Det er det jeg, og alle andre korporaler i mitt kompani ble informert om da vi ble korporaler i kompaniet.

Har også hørt historier om at korporaler har fått utbetalt dimisjonspenger som korporal etter førstegangstjeneste pga eksepsjonell utført tjeneste.

Du må gjerne komme med uttalelser om mine påstander, men vil gjerne at du da kan begrunne/bekrefte at min påstand er feil. Alle kan ta feil, men jeg pleier sjelden å uttale meg i saker jeg ikke har greie på.....

Lenke til kommentar

Å bli korporal er gjerne de som har utvist en veldig bra utførelse og forståelse av jobben sin men, ( ja her kommer det ) å bli korporal er opp til "sjefen" din, kan være sersjant, fenrik, løyntant etc eller en sivilt ansatt.

Hvis du er ivrig etter å bli korporal burde du gå til din "sjef" å prate om hva du kan gjøre for å bli det, om han / hun har noen tips på lur for å øke sjansene dine til å få "2 vinkler" på skulderen / brystet.

Mvh

Hauken

Lenke til kommentar
Herrbrun : Kan du fortelle hvorfor setningen min bare er "vås". Forsvarets lønnsutbetaling er basert på grad, så kan ikke fatte at du skal påstå at jeg tar feil i den påstanden. Ang degradering til menig rett før dimisjon, så er jeg 100% sikker på at grunnen er dimisjonspengene. Det er det jeg, og alle andre korporaler i mitt kompani ble informert om da vi ble korporaler i kompaniet.

Har også hørt historier om at korporaler har fått utbetalt dimisjonspenger som korporal etter førstegangstjeneste pga eksepsjonell utført tjeneste.

1. Menige, korporaler, befalselever og midlertidig befal får normalt ikke lønn. Lønn før tillegg er dessuten ikke direkte låst til grad, en grenader tjener ofte mer enn en sersjant.

2. Dimisjonsgodtgjørelse etter førstegangstjeneste er en fast sats uavhengig av grad, fra 01.08.2008 er det 26 850 kr. Det har altså ikke noe for seg å degradere en korporal eller midlertidig befal dagen før dimisjon.

At du har blitt utsatt for vranglære fra ditt befal er det dessverre ikke så mye å gjøre med. Det kommer veldig mye rart fra befal som ikke tør innrømme at det er noe de ikke vet og derfor finner på ting.

Lenke til kommentar
Hvis det står mellom en med fullført førstegangstjeneste, og en med fullført førstegangstjeneste som korporal, så er nok arbeidsgiver mer interessert i personen med korporal på papiret sitt.

Vil legge til at dette kun gjelder to personer med identisk tjenestestilling. Skjønner egentlig ikke hva som er så stas med å være korporal, tror det har mistet mye av "prestisjen" det kanskje hadde. Det går i hvert fall klart frem av innleggene her hvem som har vært korporaler.

Lenke til kommentar

1. Menige, korporaler, befalselever og midlertidig befal får normalt ikke lønn. Lønn før tillegg er dessuten ikke direkte låst til grad, en grenader tjener ofte mer enn en sersjant.

2. Dimisjonsgodtgjørelse etter førstegangstjeneste er en fast sats uavhengig av grad, fra 01.08.2008 er det 26 850 kr. Det har altså ikke noe for seg å degradere en korporal eller midlertidig befal dagen før dimisjon.

At du har blitt utsatt for vranglære fra ditt befal er det dessverre ikke så mye å gjøre med. Det kommer veldig mye rart fra befal som ikke tør innrømme at det er noe de ikke vet og derfor finner på ting.

Det var vel sånn ca. det jeg ville frem til.

Lenke til kommentar

Er ikke bare rævslikking som gir deg vinkler heller. Går også på lederegenskaper. Det kommer selvølgelig an på hvilken linje du velger, de linjene hvor det er et snev nyttig å ha lederegenskaper er det ikke tilfeldig hvem som blir korporal.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg var i artilleriet i 04/05. I troppen min skulle vi ha 1 korporal pr lag. Jeg var i ett såkalt feltmåle-lag, som blandt annet måler inn koordinater for kanonene.

Det var først 1 i laget vårt som ble korporal, grunnet god forståelse for feltmåle teknikkene. Men han ble dimmet like etterpå av personlige grunner. Da ble jeg forfremmet til korporal på grunn av god innsats og at jeg tok mye ansvar.

Dette medførte i hovedtrekk følgende forandringer for meg:

- Jeg fikk fete korporalvinkler i messing på perm uniformen, som førte til at jeg ble beglodd av folk på offentlige steder.

- Jeg fikk mye mer ansvar og jobb av befalet.

- Befalet kjeftet alltid på meg, hvis laget mitt ikke leverte til de usannsynlig høye kravene sersjanten vår stadig vekk satt. (han var forøvrig 18 år, og 3 år yngre enn meg)

- Jeg fikk en lønn som dekket det jeg brukte på snus iløpet av en måned.

Edit: - Må legge til at det også var en "skoleklasse" eller noe greier i leiren en periode, som trodde jeg var befal og trodde de hadde hilseplikt til meg ;) Det var litt gøy.

I tillegg fikk jeg det på attesten min, at jeg hadde blitt forfremmet til korporal på grunn av "det og det". Og det slo faktisk veldig bra ut i en jobbsøknad jeg sendte, der arbeidstakeren valgte å ansette meg på bakgrunn av gode skussmål til tross for manglende erfaring innen faget. Og der jobber jeg den dag idag.

Endret av trusefar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...