Gå til innhold

Hvordan bli korporal?

Maggot_FF

Anbefalte innlegg

Skal inn i luftforsvaret i slutten av Juli. Blir jo da luftsoldat, men lurer på om noen har erfaringer om hvordan man bli korporal? Jeg vet du kan blir utnevnt som korporal dersom stillingen din "krever" det eller som en liten belønning for vel utført arbeid. Bare lurer på litt mer konkret hva som kreves? Ikke fordi de 17 kr ekstra er så vikitige, men noe må jeg jo spørre om. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs veldig hva slags stilling du ender opp i hva slags befal du får. Noen krever mer og andre krever mindre. Tips er å bare utføre tjenesten din så godt som overhode mulig så blir du nok belønnet på en eller annen måte.

Jeg hadde flaks siden jeg kom alene til tjenesten min fra mitt kull, og hadde dermed ingen andre soldater å konkurrere med om stillingen.

De 500 kronene mer i måneden er gull verdt skal jeg si deg ;)

Lenke til kommentar

Dette varierer med kvar du er, men dei som gir best inntrykk på eit lag eller tropp brukar å få korporal status mot slutten av tjenestetida. Men som sakt så er det store variasjoner ute å går, trur det er litt avhengig av om befalet ønsker å gjere nokon til korporal og då eventuellt kor mange som blir korporal.

Når eg var inne opererte dei med noko som dei kalla middlertidig korporal noke som innebar at du fekk korporalvinklar og colatillegg men mista statusen og blei degradert til menig igjen når du dimma.

Lenke til kommentar
Dette varierer med kvar du er, men dei som gir best inntrykk på eit lag eller tropp brukar å få korporal status mot slutten av tjenestetida. Men som sakt så er det store variasjoner ute å går, trur det er litt avhengig av om befalet ønsker å gjere nokon til korporal og då eventuellt kor mange som blir korporal.

Når eg var inne opererte dei med noko som dei kalla middlertidig korporal noke som innebar at du fekk korporalvinklar og colatillegg men mista statusen og blei degradert til menig igjen når du dimma.

Alle mister korporalstatusen sin etter de dimmer.

Lenke til kommentar

Vis generell god innsats. Var en på troppen som fikk vinkler på grunn av god indretjeneste, dvs. han var flink til å vaske rommet :lol:

Jeg fikk vinkler pga stilling. Er VK på et vaktlag.

Trur ikke det skal så mye til hvis du går inn for å blir korporal.

Lenke til kommentar

Man blir degradert fra korporal rett før man dimmer, for da slipper forsvaret å betale dimmisjonspenger til en i korporal stilling. Husk at alle summer som utbetales fra forsvaret øker i takt med grad. Menig har lavest grad, og dermed lavest dimisjonskostnad....

Lenke til kommentar
Tot_Neo: Det du skriver er rett og slett så riv, ruskende galt som det kan bli. Du har rett og slett misforstått _alt_.

Det er jo riktig det han sier, men blir bare skikket til midlertidig korporal i førstegangstjenesten i dag, og så blir man nedgradert når man dimmer, og får utbetalt dimmepenger som alle andre menige.

Men, on topic, de som slikker ræva til befalet hele tiden er de som blir korporal. Ta det som du vil, men de som alltid melder seg frivillig og gjøre alt like firkanta som militæret er lagt opp er de som har mest sannsynlighet for å bli korporal.

Det står i et eller annet direktiv eller no, at ca 20% skal bli korp.

De 17 kronene du får ekstra hver dag, gjør ikke stillingen verdt det. Jeg er inne nå, og mens jeg ligger i senga og ser på film fyker noen av korpene rundt her på kveldstid og må jobbe litt.

Lenke til kommentar
Tot_Neo: Det du skriver er rett og slett så riv, ruskende galt som det kan bli. Du har rett og slett misforstått _alt_.

Det er jo riktig det han sier, men blir bare skikket til midlertidig korporal i førstegangstjenesten i dag, og så blir man nedgradert når man dimmer, og får utbetalt dimmepenger som alle andre menige.

Men, on topic, de som slikker ræva til befalet hele tiden er de som blir korporal. Ta det som du vil, men de som alltid melder seg frivillig og gjøre alt like firkanta som militæret er lagt opp er de som har mest sannsynlighet for å bli korporal.

Det står i et eller annet direktiv eller no, at ca 20% skal bli korp.

De 17 kronene du får ekstra hver dag, gjør ikke stillingen verdt det. Jeg er inne nå, og mens jeg ligger i senga og ser på film fyker noen av korpene rundt her på kveldstid og må jobbe litt.

Så? Å "jobbe litt" har aldri tatt livet av noen. :p Gjør meg ingenting at militæret er litt "firkanta" heller. Kommer ingen vei her i livet med den innstillingen hvor man avskyr jobbing. :p Dessuten, 500 kr ekstra i mndn er så absolutt verdt det. Alle monner drar vet du. Spesielt når man må ta til takke med det lille man får i forsvaret.

Lenke til kommentar
er kanskje litt morsomt å komme hjem å kunne si at man har blitt "forfremmet" :p

Hehe.. ser den. Men faktisk, jeg får litt respekt for folk av den slags. Selv om det kun er korporal, for det sier mye om personligheten din. Er man blitt korporal så er du (mest sannsynlig) en person som gjør en innsats. det er egenskaper jeg liker. Gutta som ligger og vurderer hva de skal klage om for å komme hjem neste gang derimot.. :p

Lenke til kommentar

Ja ok, den første setningen er riktig. ", for da slipper forsvaret å betale dimmisjonspenger til en i korporal stilling. Husk at alle summer som utbetales fra forsvaret øker i takt med grad. Menig har lavest grad, og dermed lavest dimisjonskostnad...." er derimot bare vås.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...