Coffey Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Heisann! Jeg har i det siste, helt siden jeg ved et uhell veltet PCen løsnet CPU-viftet, hatt et problem med synkende kraft på PCen. Jeg er veldig ny innen dette, men jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan. Da PCen veltet løsnet som sagt viften, og etter å ha festet den på ny steg temperaturen drastisk. Den gikk ofte opp til 100 grader, noe som må være feil, siden PCen aldri slo seg av, men likevel; høye temperaturer. Kompiser mente det var fordi kjølepastaen hadde løsnet, og skulle hjelpe meg å ta på ny. Men i mellomrommet fram til de kunne dette fortsatte jeg dessverre å bruke PCen, til tross for de høye temperaturene. Nå, etter at ny pasta har kommet på, så har temperaturene steget igjen, og ikke minst arbeidskrafta synket drastisk. Det er nå snakk om at Photoshop, After Effects, Premiere, og ikke minst Firefox kræsjer i hytt og gevær, stadig vekk. Jeg kan også gro skjegg under booting. Derimot spill går uten problemer, og jeg drar alle nye spill på høyest grafikk. Så, spørsmålet mitt er: Hva har jeg ødelagt? Er det CPU, RAM eller noe annet? All logikk tilsier for meg CPU, men jeg spør dere, forumguder, om hva som faktum er riktig. F.eks, er det noen tester jeg burde ta, for å være helt sikker før jeg går til innkjøp av noe nytt? Og, hva burde jeg kjøpe? Her er min hardware: -------- Hovedkort: MSI P35 NEO-F, P35 -------- Prosessor: Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz -------- Skjermkort: Nvidia Geforce 8800 GT -------- Strømforsyning: Apevia 550W Chameleon Alu -------- Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2 x 2 -------- Harddisk: Samsung SpinPoint T166 500GB -------- Kabinett: NZXT HUSH -------- Lydkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer -------- For the record, jeg er villig til å bruke opp til 2500 kroner på oppgraderinger, da jeg virkelig trenger PCen til f.eks videoredigering. Alle svar belønnes med ære, glede og beundring. Værsåsnill, hjelp meg! Endret 13. mai 2009 av KoffeinKanin Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Mulig et dumt spørsmål, men... ble den gammle kjølepastaen fjernet før den nye ble påført? Du kan videre teste ut Ultimate Boot CD Her vil du finne en rekke vertøy for å kjøre diagnose på din hardware, til eksempel programmer for å teste CPU og RAM. Endret 21. april 2009 av Svenni212000 Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Mulig et dumt spørsmål, men... ble den gammle kjølepastaen fjernet før den nye ble påført? Du kan videre teste ut Ultimate Boot CD Her vil du finne en rekke vertøy for å kjøre diagnose på din hardware, til eksempel programmer for å teste CPU og RAM. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Den gamle ble fjernet, ja. UBCD lastes ned asw. Skal jeg laste opp resultatene i ettertid? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Den gamle ble fjernet, ja. UBCD lastes ned asw. Skal jeg laste opp resultatene i ettertid? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Ingenting skal være ødelagt så der er du i det trygge omerådet. Intel sine CPUer, throttler det vil si at de reduserer kraften når de går varme i ett forsøk på å innhente seg selv og forhindre skade. Det jeg mistenker som kan være problemet er enten for mye kjølepasta (Skal EKSTREMT lite til, det er bare der for å utjevne ujevnheter) eller 2 om du bruker Intel sin standard kjøler at den ikke sitter ordentlig. Pushpin er noe dritt og kan også løsne av seg selv over tid, det jeg ville anbefalt hadde vært en ny kjøler med bakplate og fjærbelastede skruer da disse ikke vil løsne så lett som Intel sin og gir mye mer jevnt og bedre trykk mot CPUen. Tror nok hardwaren din har overlevd hete sjokket ja, sist jeg sjekket var de eneste CPUene du kunne grille gamle Athlon XP når du kjørte på eldre VIA brikkesett som ikke hadde noen form for metode når det gjaldt å beskytte CPUen. I de gammle dager: Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Hvor mye kjølepasta ble brukt. Det skal kun benyttes en liten dråpe. Og ble flatene rengjort på skikkelig måte (med Isopropanol)? Hvis CPUen har høy temperatur og kjøleribben er kald, har du for dårlig kontakt mellom kjøleribbe og CPU. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 grunnet dobbelpost fra trådstarter har jeg flyttet poster fra tråd nummer to som er stengt. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Okei, det kan være en mulighet at det ble brukt for mye/lite kjølepasta. Og vifta sitter løst, det vet jeg. Hva nå? Skal jeg ta av vifta, og rense (med det du nevnte), for så å prøve å feste vifta så godt jeg kan? Eller skal jeg gå rett til innkjøp av ny vifte? Kan du garantere at CPUen vil være oppe og gå igjen når dette er fikset? Like rask som før, eller er dette noe vi bare må vente og se på? Burde jeg gå rett til innkjøp av en 3,0 ghz? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Bumpedumpe! Vil virkelig ha svar. Jeg vurdere å kjøpe denne. Er det et lurt valg og vil den fungere med hovedkortet mitt? Burde jeg heller kjøpe firekjernet? Hvis ikke, burde jeg gå høyere eller lavere? Jeg kan godt øke prisen litt. Burde jeg i samme slengen vurdere 2048 mB ram også? Endret 13. mai 2009 av KoffeinKanin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå