Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ødelagt CPU eller RAM?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har i det siste, helt siden jeg ved et uhell veltet PCen løsnet CPU-viftet, hatt et problem med synkende kraft på PCen. Jeg er veldig ny innen dette, men jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan. Da PCen veltet løsnet som sagt viften, og etter å ha festet den på ny steg temperaturen drastisk. Den gikk ofte opp til 100 grader, noe som må være feil, siden PCen aldri slo seg av, men likevel; høye temperaturer.

Kompiser mente det var fordi kjølepastaen hadde løsnet, og skulle hjelpe meg å ta på ny. Men i mellomrommet fram til de kunne dette fortsatte jeg dessverre å bruke PCen, til tross for de høye temperaturene.

Nå, etter at ny pasta har kommet på, så har temperaturene steget igjen, og ikke minst arbeidskrafta synket drastisk. Det er nå snakk om at Photoshop, After Effects, Premiere, og ikke minst Firefox kræsjer i hytt og gevær, stadig vekk. Jeg kan også gro skjegg under booting. Derimot spill går uten problemer, og jeg drar alle nye spill på høyest grafikk.

Så, spørsmålet mitt er: Hva har jeg ødelagt? Er det CPU, RAM eller noe annet? All logikk tilsier for meg CPU, men jeg spør dere, forumguder, om hva som faktum er riktig.

F.eks, er det noen tester jeg burde ta, for å være helt sikker før jeg går til innkjøp av noe nytt?

Og, hva burde jeg kjøpe?

Her er min hardware:

--------

Hovedkort: MSI P35 NEO-F, P35

--------

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz

--------

Skjermkort: Nvidia Geforce 8800 GT

--------

Strømforsyning: Apevia 550W Chameleon Alu

--------

Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2 x 2

--------

Harddisk: Samsung SpinPoint T166 500GB

--------

Kabinett: NZXT HUSH

--------

Lydkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer

--------

For the record, jeg er villig til å bruke opp til 2500 kroner på oppgraderinger, da jeg virkelig trenger PCen til f.eks videoredigering.

Alle svar belønnes med ære, glede og beundring.

Værsåsnill, hjelp meg! :)

Endret av KoffeinKanin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...