dan83 Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 hei jeg var å så på stativ her om dagen og er ute etter noe som er relativt billig(fattig student), men jeg har derimot en liten ting jeg lurer på; jeg merket at de stativene jeg så på ikke gikk så lavt som jeg ønsker. Jeg har lyst på et stativ som kan settes veldig lavt, siden jeg tar mye landskaps bilder og da kan det ofte være fint å være veldig nært forgrunnen!!! Er det en standard på hvor lavt de fleste stativ går? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Jeg vet ikke helt hva du mener med "lavt", jeg har dette: Velbon Sherpa 600R fotostativ 162cm, og er meget godt fornøyd med det, også prismessig. Her kommer jeg omtrent helt ned på bakkenivå, (bruker det til macro helt nede på bakken), det har ikke "sperrer" mellom beina, og midt-"stolpen" kan jeg skru av; tror ikke man kan komme lengre ned til bakken enn med dette. RandiA Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 jeg merket at de stativene jeg så på ikke gikk så lavt som jeg ønsker. Jeg har lyst på et stativ som kan settes veldig lavt, siden jeg tar mye landskaps bilder og da kan det ofte være fint å være veldig nært forgrunnen!!! Er det en standard på hvor lavt de fleste stativ går?Veldig mange stativer har reversibel midtsøyle - at du kan snu den opp ned. Dermed kan du kjøre kameraet helt nedi gjørma om du vil, ulempen er at du må snu bildene i ettertid og menyer og innstillinger blir litt krøkkete. Men da får du det laveste som er mulig også... Manfrotto har noen der du kan legge midtsøylen flatt, det hjelper også. Nå er "billig" veldig relativt, men Velbon-stativet RandiA nevner er nok det billigste vi anbefaler her. Vil du opp en klasse har Manfrotto sin 190xb som koster ca 1500 kr med et OK kulehode, som også er et fint alternativ. Koster ca 1000 uten kulehode, hvis du vil bestemme selv hva du skal sette på. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Min erfaring med stativ og landskapsfotografering (som kan overføres til alle situasjoner med ujevnt lende) er at stativet burde ha individuelt justerbare bein. Veldig knotete å få stativet til å stå på bakken når du ikke kan justere hvert enkelt bein. Alle dyrere stativer har vel det, og mange i rimeligere prisklasser også, så pass på at kjøper et slikt. Og også reversibel midtsøyle, som nevnt. Var på tur å anbefale exposervice.no som har hatt gode tilbud på stativer/hoder, men ser de har lagt ned. De sier "ta kontakt ut mars for en god avtale på gjenværende utstyr". Kan jo hende det ikke er for sent. Jeg kjøpte Triopo stativ og kulehode der. Er sånn copycat-merke, men siden jeg er i samme situasjon som deg (fattig student), hadde jeg ikke råd til mer. Selve stativet er jeg godt fornøyd med. Kulehodet måtte jeg bytte. Tror det er litt ymse kvalitet på hodene, men er fornøyd med det jeg fikk byttet til (NB-3). Brukte ikke mer enn 1.500 totalt, men det var med 50% rabatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå