Gå til innhold

Hjelp meg å forstå lysets hastighet.

Anbefalte innlegg

Det sies at ingeting kan akselerer til lysets hastighet. Men halvparten av lysets hastighet burde være fult mulig. Ta nå to objekter a og b. Disse akselerer opp til 0.5C, men i motsatt rettning av hverandre.

Når du nå står på a og ser b komme mot deg har b lysets hastighet. Så vidt jeg kan skjønne skal dette vere fullt mulig i og med at det ikke finnes noen lover som sier at man ikke kan oppnå en halv C.

Nå begynner tankene mine å spinne litt her så er ikke helt sikker på om dette blir nøyaktig men jeg skal prøve å krabbe litt videre.

Sett nå at b hadde en hastigheten 0,5C i utgangspunktet. Bare at det virket for b som den sto i ro.

Det jeg prøver å si her er vell kanskje at hva bestemer hvilke hastighet du har?

Nå tenker man kanskje at det ikke har noe å si hva som er hastigheten i utgangspunktet. Det som ikke går an er tross alt å akselerere til C, fordi det krever uendelig med energi.

Men om man akselrer til en halv C om gangen bruker man jo nesten ikke enerig i forhold.

Uansett håper noen skjønner noe av dette og er istand til forklare meg det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at c er en grense er at hvis fysikk skal være den samme i alle referansesystemer så trenger vi en absolutt fartsgrense. Hadde ting kunne bevege seg raskere enn c så ville man kunne observere ting før de hadde skjedd osv.

Vil du vite mer og få en bedre og mer forståelig forklaring så må du lese om spesiell relativitet. Evt. se en forelesning om det på nett f.eks.

(du burde se hele serien da og ikke bare den første jeg linka til) Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Har faktisk begynt så vidt på den serien. Uansett ting kan bevege seg i overlys hastighet. Jeg har ikke hørt om noen lover mot det. Uansett det jeg lurer på her er ikke om det er mulig å komme opp i c, men hva som egentlig er nullpunktet i universet på en måte.

Lenke til kommentar
Har faktisk begynt så vidt på den serien. Uansett ting kan bevege seg i overlys hastighet. Jeg har ikke hørt om noen lover mot det. Uansett det jeg lurer på her er ikke om det er mulig å komme opp i c, men hva som egentlig er nullpunktet i universet på en måte.

Ting kan ikke bevege seg gjennom rom i overlyshastighet. Det som er mer rett å si er at informasjon kan ikke bevege seg raskere enn c. Hva betyr nullpunktet i univerest på en måte?

Lenke til kommentar
Grunnen til at c er en grense er at hvis fysikk skal være den samme i alle referansesystemer så trenger vi en absolutt fartsgrense. Hadde ting kunne bevege seg raskere enn c så ville man kunne observere ting før de hadde skjedd osv.

Uhm, observere noe før det skjer? Vi trenger jo lys for å se noe som helst og lys beveger seg i C eller saktere. Så vi vil vel observere det som skjer like lenge etter at det skjedde som lyset bruker på å bevege seg fra det som skjer til våre øyne? Om man vil se at en lyspære skrus på så kan man jo ikke observere det før den skrus på uansett hvor fort man beveger seg?

Hva med følgende tanke?

Jo lenger ut i en sirkelbane du kommer jo fortere beveger ting seg. Tenk at du snurrer en bøtte festet i et 5 meter tau. Bøtten går mye raskere enn hånden din.

Så kan man videreføre dette. Du snurrer en lyskilde som kan lyse ekstremt langt. Lysflekken som blir reflektert må da bevege seg raskere og raskere jo lenger unna tingen du lyser på er. Så lys på noe som er langt nok unna og du vil enten få en lysflekk som beveger seg fortere enn lyset, eller få en bøyd lysbue.. Begge deler strider vel mot vanlig tenkning :)

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke noe bevege seg med overlyshastighet?

Det jeg mener er at photoner beveger seg med lysetshastighet, men i forhold til hva?

Fordi ellers hadde du kunne observere ting før de skjedde osv. Som sagt gjør deg kjent med spesiell relativitet og du vil skjønne hvorfor.

Fotoner beveger seg med c i forhold til alt. Hadde du beveget deg med c i forhold til en et eller annet og slått på en lommelykt så ville fortsatt fotonene ha bevegd seg med c i fra deg. Det er her relativitet og tidsforskyvninger kommer inn.

Fant 2 raske videoer som forklarer tidsforskyvningen ganske bra:

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tid til å forklare akkurat nå, men det har som sagt over med referansesystem å gjøre.

Husk bare dette - lyshastigheten c er maksimumshastighet for en gitt gjenstand i et hvilketsomhelst referansesystem. Hastigheten mellom to ting (altså relativ hastighet) er derimot ikke begrenset til c. Hvis du ser to biler kjøre i motsatt retning med 0.9c, vil du måle hastigheten mellom dem til å være 1.8c.

Edit: ser du dette ikke helt var spørsmålet ditt. Skal prøve å komme tilbake til denne senere. Du kan jo også prøve å lese litt relativitet på egenhånd. David Morin's "Introduction to Classical Mechanics" e.l. bør funke bra.

Endret av laohu
Lenke til kommentar
hvis et legeme beveger seg i c. Og det legemet så sender ut lys. da vil vel lyset som sendes bakover i legemets bane "stå stille", mens lyset som sendes i fartsretningen til legemet vil få hastigheten 2c? Alt lyset har altså farten c i forhold til legemet.

Feil. Det er nettopp dette som ikke er tilfelle. Lys har alltid hastighet c, uansett hvilken referanseramme du måler i, og uansett hastigheten til objektet som sender det ut. Det er nettopp dette som gjør at relativitet er litt vanskelig å vri tankene rundt.

Lenke til kommentar

EDIT: laohu snek seg inn der. Det under er som svar til RCP-88

Nei, det er det som er tingen med den spesielle relativitetstorien.

Det spennende er jo at om du sender en rakett i C så vil ingen se den før den treffer dem :)

Endret av noob11
Lenke til kommentar

Uhm, observere noe før det skjer?

Ja, det ville vært en effekt i en slik gal verden hvor ting kunne bevege seg raskere enn lyset. Du ville kunne se utfallet av et eksperiment før det var gjordt. Har lest det et eller annet sted, men klarer ikke å utlede det logisk nå, er alt for trøtt.

Lenke til kommentar

Siden det ikke er praktisk mulig å måle utifra et punkt i vakuum, må man bare "late som" at f.eks. jorden står stille, og si at ingenting kan bevege seg raskere enn c i noen retning mot eller fra jorden. Man kunne like greit sagt at sentrum av vår galakse, galaksehop etc. stod stille, men det gir ikke mer mening, da disse også "flyter rundt".

Alt dette blir bare en kraftig forenkling, siden jorden (og galakser) også beveger seg i forhold til andre objekter i universet.

Dersom du allerede beveger deg i c, kan du naturligvis ikke regne deg som stillestående. Det forutsetter jo at lyset vil bevege seg med akkurat samme hastighet i alle retninger sett fra ditt ståsted.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke tid til å forklare akkurat nå, men det har som sagt over med referansesystem å gjøre.

Husk bare dette - lyshastigheten c er maksimumshastighet for en gitt gjenstand i et hvilketsomhelst referansesystem. Hastigheten mellom to ting (altså relativ hastighet) er derimot ikke begrenset til c. Hvis du ser to biler kjøre i motsatt retning med 0.9c, vil du måle hastigheten mellom dem til å være 1.8c.

Edit: ser du dette ikke helt var spørsmålet ditt. Skal prøve å komme tilbake til denne senere. Du kan jo også prøve å lese litt relativitet på egenhånd. David Morin's "Introduction to Classical Mechanics" e.l. bør funke bra.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg egentlig spør om da dette er ett lite hakk over min fatteemne. Men tror vi er inne på noe her. Jeg må rett og slett ta ting litt punktvis. Jeg klarer ikke å lese meg frem til dette på egenhånd, det blir rett og slett litt for mye for meg. Derfor håper jeg en liten diskusjon rundt emnet gjør at jeg forstår litt mer. Hvem vet kanskje dette kan hjelpe andre også.

Så langt har jeg "forstått" følgende:

1. Lys har hastighet C i forhold til enhver observatør. Hvis ett romship med hastighet C sender ut lys vil dette lyset ha hastighet C i forhold til romskipet. Men for en som ser skipet komme mot seg, som står i ro i forhold til romskipet, vil lyset ha samme hastighet som romskipet. Altså vil han ikke se romskipet før det treffer ham.

2. Hvis observatøren beveger seg med lysetshastighet ett lite sekund, vil han få ett glimt av romskipet der det er i det sekundet.

3. Hvis jeg nå har forstått dette riktig skal det vere sånn at man kunne ha sende meldinger mellom to punkter med X ganger lyshastigheten hvis mottaker beveger seg raskere en lyshastigheten.

Noen feil i min forståelse så langt?

Lenke til kommentar

c er en konstant, en referanse som alt annet beveger seg i forhold til. Hvis du beveget deg i lysets hastighet ville du opplevd at alt hadde stått stille, både tid og rom.

Hvis mottakeren din i eksempel 3. hadde beveget seg raskere enn lysets hastighet, ville han opplevd å gått tilbake i tid. Så hvis du sendte en melding til denne mottakeren i en hastighet raskere enn lysets hastighet, ville mottakeren opplevd å fått meldingen før du hadde sendt den.

Det var nettopp dette supermann gjorde i en av filmene. Han flydde raskere enn lysets hastighet og havnet bakover i tiden for å redde sin kjære Louis Lane fra en ulykke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...