Monica_ Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Jeg har i det siste merket at bildene jeg laster opp på nett (wordpress på eget domene) mister en del farger. Jeg tar bilder i raw, redigerer de i photoshop og lagrer som jpg. Det irriterer meg. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Kan det være at du lagrer dem i AdobeRGB? Nettet og de fleste nettlesere viser default sRGB og vil gi litt andre farger. Lenke til kommentar
Monica_ Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 Hvordan ser jeg det da? Hva skal jeg lagde de som, og hvordan gjør jeg det? Jeg er ganske fersk i photoshop... Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Du må gå til "edit -> convert to profile -> sRGB".. Må gjøres på alt som lastes opp Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Du kan også med det samme sjekke at kameraet står innstilt på sRGB. Lenke til kommentar
Laze Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Når du skyter i raw blir ikke fargeprofilen valgt før raw-fila "fremkalles" i fks. Photoshop/Camera Raw; som gjerne velger AdobeRGB som default-instilling. Dette er forsåvidt bra, AdobeRGB (eller enda bedre; ProphotoRGB) beholder mer farge-informasjon enn sRGB, men som du har oppdaget lønner det seg å konvertere til sRGB når du skal legge et bilde ut på web. Den kjappeste måten å gjøre det på er å velge File->Save for Web & Devices (Cmd-Alt-Shift-S på mac, sikkert Ctr-Alt-Shift-S på PC), og passe på at "Convert to sRGB" er huket av i menyen som dukker opp. Da får du en sRGB-kopi av bildet ditt i den kvaliteten og størrelsen du ønsker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå