Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjent med Scirocco/Golf 1? gjelder problem med bensinpumpe


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en scirocco gti 87 mod. med 1,8 motor (motorkode:DX). Samme motor finnes i f.eks. golf gti og audi 80. Denne har stått i 2 år nå, tenkte å få start på den igjen. Men bilen virker ikke å få bensin. Tenner fint når jeg starter med startgass, men dør ut rett etter. Tørre plugger, null bensin.

 

Noen som kjenner til om denne har en eller to bensinpumper? Nå er det lenge siden, men jeg mener å huske at pumpen laget lyd når jeg vridde om tenningen før. Slik at den pumpet opp trykket i 2-3 sekunder før start. Nå skjer det ingenting.

 

Min konklusjon er

a) defekt bensinpumpe (som møller ville ha godt over 4000 kroner for :S)

b) Pumpen får ikke strøm, defekt strømledning eller sikring?

 

Vil b) la seg sjekke med multimeter? hvordan/tips?

 

Har noen kjennskap til scirocco eller golf 1 gti? Noen vært borti lignende før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Mål om pumpen får strøm når du slår på tenningen eller når du vrir på starteren. Kan også være defekt relè. Pumper finner du brukt.

Lenke til kommentar

Ledningene til bensinpumpa går under baksete og forsvinner ned i en gummiføring i bagasjerommet. Den har bare 1 bensinpumpe. Siste jeg var baki der på en Golf 2 GTI gikk ledningene på venstre side.

 

Tror det sitter en kontakt der også så kurant og måle. Er det fler ledninger er det de 2 feite du skal måle på. Du skal ha 12 volt med tenning på.

 

Jeg har kuka med bensintilførselen på scirocco, golf 1 gti og egentlig alt av vag. Lenge siden sist så mulig kablene går en annen plass. Skal være kurant og finne ut av det der.

Lenke til kommentar

Takker mekker'n.

 

Ang. 2 / 1 pumper. Her hører jeg forskjellige ting. Har fra før hørt at den har 2. Møller sier en. Det samme sier en kamerat som hadde DX motor i audi. Jeg sjekka dette en gang, men det var år siden. Husker ikke det lengre : ) Hvor mener du at det kan være to pumper? Den ene sitter på høyre side av tanken, rett foran hjulbuen, i en metallboks med vibrasjonsdempende materiale.

Lenke til kommentar

sjekk koblinga oppå tanken... er det mer enn 2 ledniger er det pumpe i tanken.

2 koblinger: bare tankmåler

3 koblinger: strøm til tankmåler, strøm til pumpe i tanken + jord

4 koblinger: separat jord til pumpa.

 

V90_0488.jpg

 

 

tank-pumpa ser slik ut:

 

357906092C.jpg

Lenke til kommentar

ah stemmer det ja. Den siste pumpa der virka kjent. Tror faktisk jeg har en ekstra sånn liggende en plass. Men det store spørsmålet mitt er vel egentlig da: Hvilken av disse pumpene er det som lager lyd i et par sekunder når jeg vrir om tenningen? (eller begge?)

 

For denne lyden er ikke tilstede lengre, noe jeg mener å huske var der før...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg prøvd litt frem og tilbake, men har ennå problemer med å få liv i pumpene. Jeg vet ikke stort mer enn det jeg klarer å se selv, så om noen kan fortelle meg hva som er galt med denne tegningen hadde jeg vært takknemlig.

 

Jeg låner et multimeter for å måle volt og motstand. Ingen av pumpene får noe strøm, jeg har målt begge pumpene på ledningene som går langs baksetet, ikke langt fra selve pumpene. Null strøm når jeg vrir om tenningen.

 

Jeg har tatt ut sikringen og satt i multimeteret isteden. Her måler jeg en plass mellom 6-8 volt når bensinpumpereleet slår inn (det varer ca 1-1 1/2 sek).

 

Da vil jeg anta at feilen ligger en plass mellom sikringsbrettet og pumpene. Er det noe annet mellom her, bortsett fra kabelen, som kan være verdt å sjekke ut? Eller har noen tips? Det er vanskelig (jeg mener umulig : ) ) å se bak sikringsbrettet uten å måtte røske ut alt av bilen.

 

Forklaring: Batteri (t.v), Pumperele (mørk grå), Sikring (lille under pumpereleet), kabler (grønn og rød). Pumpe (t.h.)

post-83845-1241195675_thumb.jpg

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg målte igjen over sikringen, og nå viste multimeteret 12v igjen (riktig nok etter å ha tatt det ut og inn noen ganger). Det var jo bra. Men releet hadde mye irr på den ene polen. Jeg slo den hardt mot bakken noen ganger, og plutselig virket den ikke lengre. Sikkert like så godt, for jeg vil anta at det var noe feil med den fra før av. Uansett, bestilt nytt relee fra england. Enten må feilen ligge i releet, eller i sikringsboksen. Jeg har målt kabelen fra framdøra og bak til pumpen uten motstand.

 

Skal se om jeg ikke får tatt et bilde av releet som nå er defekt, da det ikke var noe pent syn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...