Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Utleier krever betaling for utbedringer jeg ikke har bedt om

annemarie89

Anbefalte innlegg

Jeg bor dette skoleåret (flytter ut i mai) i en blokk med 23 hybler, hvor alle har eget kjøkken og bad. For noen uker siden ble det opplyst at rørleggeren skulle komme på inspeksjon, og bytte ting der det var nødvendig. I tillegg til å få ny do og kjøkkenvask, hadde han og vaktmesteren på huset funnet ut at de også skulle bytte benkeplata i kjøkkenbenken min. Såvidt jeg så var det ingen ting i veien med den benken, men vaktmesteren og rørleggeren hadde sammen funnet ut at den skulle byttes.

I dag ble det hengt opp lapper i gangene om at betaling for bytte av benkeplater skjer i morgen. Det kan da umulig være riktig at jeg skal betale for noe jeg ikke en gang har bedt om? Og dessuten var det veldig kort varsel, og ingen opplysninger om hvor mye det vil koste.

Jeg studerer jus, og har selv slått opp i husleieloven og min egen husleiekontrakt, men er litt usikker på hvordan jeg skal tolke det som står der, og ber derfor om hjelp fra dere.

I kontrakten min står det

- "Depositumet skal gjennom hele leietiden stå som sikkerhet for betaling av husleie og andre tilleggsytelser og for ansvar leietakeren måtte komme i overfor utleier."

- "Tapetsering, maling og annen istandsetting eller oppussing som følge av forringelse ved slit og elde skal utleier sørge for så ofte det sedvanemessig er påkrevd etter eiendommens, boligens eller rommets beskaffenhet."

Jeg regner med at det er fordi den var gammel og slitt at den benkeplata ble skifta. Jeg er ikke sikker på når det ble oppdatert her sist, men selve bygget er fra hvertfall før 1980 såvidt jeg vet.

Det jeg lurer på da er; skal depositumet mitt da brukes på dette? Eller kan jeg faktisk kreve at utleier selv betaler dette? Som sagt har jeg ikke bedt om å få den plata skiftet.

Håper på svar! Og så fort som mulig, betaling skal skje i løpet av tirsdag (21. april) og onsdag (22. april).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nu har ikke jeg så veldig god peiling over lover og regler angående dette. Men jeg tviler sterkt på at utleier kan kreve at du skal betale for ny benkeplate, hvis du ikke har forårsaket skader på den slik at den må byttes.

Er det jeg tenker og. Jeg tviler på at det er pga meg at den måtte byttes. Jeg har jo vært klar over at skader som skjer som følge av min bruk plikter jeg å betale, så jeg har jo vært ganske forsiktig med hele hybelen syns jeg :p

Lenke til kommentar

Det er helt utrolig hva mer eller mindre useriøse utleiere prøver seg på. Bytte av slitt benkeplate skal ikke dekkes av leietaker.

Det burde holde å henvise til husll §5-3:

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

EDIT: Du burde nesten henge opp et oppslag til allmenn informasjon at denne typen vedlikehold normalt skal dekkes av utleier. Synd hvis noen blir lurt til å betale for dette.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Står jo ganske klart i kontrakten din at det er utleier som skal sørge for vedlikehold.

Eneste som kanskje er litt uklart er hva som menes med tilleggsytelser..

Ville hørt med han hvorfor han krever dere for dette.

Er det med tilleggsytelser jeg også stusser litt på. Men i følge det andre som står; istandsetting ol., så bør det vel være på utleiers regning?

Lenke til kommentar

Jeg ringte utleier i går for å høre hva som skjer i saken, og det hele beror på en misforståelse.

Utleier hadde bedt vaktmesteren henge opp lapper om befaring for skifting av benkeplater, men han hadde misforstått/hørt feil, og skrevet betaling.

Det har altså aldri vært meningen at jeg skal betale noe som helst.

Heldigvis!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...