Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Utleier krever betaling for utbedringer jeg ikke har bedt om

annemarie89

Anbefalte innlegg

Jeg bor dette skoleåret (flytter ut i mai) i en blokk med 23 hybler, hvor alle har eget kjøkken og bad. For noen uker siden ble det opplyst at rørleggeren skulle komme på inspeksjon, og bytte ting der det var nødvendig. I tillegg til å få ny do og kjøkkenvask, hadde han og vaktmesteren på huset funnet ut at de også skulle bytte benkeplata i kjøkkenbenken min. Såvidt jeg så var det ingen ting i veien med den benken, men vaktmesteren og rørleggeren hadde sammen funnet ut at den skulle byttes.

I dag ble det hengt opp lapper i gangene om at betaling for bytte av benkeplater skjer i morgen. Det kan da umulig være riktig at jeg skal betale for noe jeg ikke en gang har bedt om? Og dessuten var det veldig kort varsel, og ingen opplysninger om hvor mye det vil koste.

Jeg studerer jus, og har selv slått opp i husleieloven og min egen husleiekontrakt, men er litt usikker på hvordan jeg skal tolke det som står der, og ber derfor om hjelp fra dere.

I kontrakten min står det

- "Depositumet skal gjennom hele leietiden stå som sikkerhet for betaling av husleie og andre tilleggsytelser og for ansvar leietakeren måtte komme i overfor utleier."

- "Tapetsering, maling og annen istandsetting eller oppussing som følge av forringelse ved slit og elde skal utleier sørge for så ofte det sedvanemessig er påkrevd etter eiendommens, boligens eller rommets beskaffenhet."

Jeg regner med at det er fordi den var gammel og slitt at den benkeplata ble skifta. Jeg er ikke sikker på når det ble oppdatert her sist, men selve bygget er fra hvertfall før 1980 såvidt jeg vet.

Det jeg lurer på da er; skal depositumet mitt da brukes på dette? Eller kan jeg faktisk kreve at utleier selv betaler dette? Som sagt har jeg ikke bedt om å få den plata skiftet.