Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trenger hjelp til overklokking av prosessor

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal begynne å overklokke litt. Jeg har Intel core duo e7400 som til vanlig går på 2,8ghz, og jeg føler at jeg trenger litt mer power slik at pcen går fortere i redigering o.l.

Jeg har veldig kraftig cpu kjøler til over 700 kr, så temp klarer jeg nok å holde ganske så stabilt.

Hva hastighet bør jeg runne som stabilt? jeg har et hovedkort som tillater meg å flytte på noen brikker og det gir så så mye økt mhz, men er det bedre enn å bruke biosen?

Andre programmer jeg trenger for å drive med OC? Må jeg inn i biosen hver gang jeg skal stille på dette?

Jeg trenger litt detaljerte forklaringer ettersom dette blir første gang jeg gjør dette. Hvor mye er det å hente fra denne prosessoren?

Isak

Endret av IsakL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klokk til det stopper, umulig å si nøyaktig hva som er fornuftig klokk på din. Prøv å google det litt også, så ser du fort hva andre har oppnådd med forskjellige oppsett.

Klokk via biosen, gå en tur inn der og se deg litt rundt og gjør deg kjent med dens oppbygging dersom du aldri har fiklet med den før. Så lenge du ikke fikler med noen innstilliger så er det ikke noe farlig å se rundt.

Hvilket hovedkort og minne har du?

Det du trenger å gjøre er å sette minnet til 1:1 forhold (synkront) med fsb og deretter klokke FSB oppover gradvis. FSB x cpu multiplier = cpu frekvens.

I tillegg kan det være en fordel om du gjør deg kjent med hvordan du resetter cmos, dette står forklart i hovedkortmanualen din. Det du gjør er å flytte på en jumper på hovedkortet som resetter cmos og biosinnstillingene dersom du klokker for mye og pc'n ikke vil starte.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...