Zyclone Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Kjøpte meg (igår) en av denne. Maxtor 250GB ekstrern FIREWIRE drive. Endelig skulle første steg med og få begynt og sortere data på eksterne store disker ble ett faktum , trodde jeg.. Egentlig var det begynnelsen på "helvetesdøgnet" Begynte pent, lastet ned oppdatert WinXP driver fra maxtor, og følgte installasjonen til punkt og prikke. Disken kom opp og virket som en drøm. Den var default på en partisjon på 250 GB, somj jeg gjorde om til 2 x 125 GB pga av begrensninger i WinXP os med størrelse på partisjoner (gadd ikke endre registeret, da jeg er avhengig av og bruke disken hos andre som ikke har endre reg.) Alt virket pent og greit, data fosset over som en drøm, men så etterhvert begynte det. Den begynnte og stoppe opp, henge seg, låse maskin etc etc. Jeg fant ut etterhvert at den drev og "restatte" firewirebussen på en eller annen måte. Fikk medlig om om "a network cable has been disconnected" stort sett hele tidne mens den jobbet (Firewire kortert blir ansett som en nettverksunit i WinXP). Dette førte til at den kunne henge / stoppe opp i 4 - 5 sekunder og fortsette etterpå. Noen ganger hang den seg totalt, og jeg måtte restarte disken, andre ganger hang den hele OS'er og måtte skru av hele maskinen for og få den opp igjen. Trodde først jeg hadde noen driver problemer med mitt FW kort, men det er ett standard OHCI kort og aldri hatt problemer med det tidligere. Prøvde alikevel og bytte til ett annent kort med samme problem. Gikk tilogmed så langt til og reinstallere OS'et for og få en "fresh" install. Samme problemet. Prøvde driven på 4 forskjellige maskiner, samme problem. Virker som en drøm når den er så og si tom, men problemer bygger seg mer og mer opp jo mer den får på disken virker det som. Lang post dette her, men håper at noen der ute av noen hint, tips etc etc eller har vært borti noe av de samme problemer. Kort summert maskinvare / SW WinXP PRO , P4 2.53GHz , 1GB DDR Ram, Gforce4 Ti42000. Håper noen kan hjelpe meg her Har uansett levert hele "crappet" tilbake til komplett nå, og de måtte selvfølgelig teste den først før de kunne gjøre noe. Takk Takk :smile: Lenke til kommentar
NiPNi Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Har samme disken selv, og den har fungert helt utmerket fra dag 1 (fikk den like før jul i fjor). Jeg har brukt den både på Win2k og i XP med bare en stor 250GB partisjon, og har ikke trengt å gjøre noe spesielt for at det skal funke. Det bare funker :-) Eneste forskjellen mellom oss er at jeg bruker USB 2.0 (og 1 på enkelte maskiner som ikke har USB 2). Kunne kanskje vært en ide å prøve det. Disken støtter jo både firewire og usb likevel. Lenke til kommentar
Zyclone Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 UPDATE* Samme F... problemet. Trodde jeg hadde funnet det men tydligvis ikke ;( Får fortsatt melding "a network cable is unplugged" sånn plutselig nå og da som noen ganger låser systemet helt, andre ganger tar den 4 - 5 sekunders pause før den fortsetter. Samme gjelder både USB og Firewire. Dette skjer som regel hvis jeg bruker maskinen til andre ting mens den jobber virker det sånn , spesiellt når jeg blar på de interne diskene mye. Gir snart opp dette her * trodde jeg hadde funnet løsningen tidligere . . .men neida :x Tror faktisk jeg har funnet ut av problemet (ser bra ut så langt iallefall). Det virket som firewirekortet mitt hadde problem med IRQ, dvs, den delte IRQ med en annen device i systemet. Dette sier seg selv, at det ikke er heldif når man snakker harddisker hehehe Slang opp PC'en , bytta kortet til en annen PCI slot og assigna en IRQ for den PCI slotten i BIOS. Alt virker bra.... så langt Men . .trodde det bar en maks grense på 129 GB eller no i winxp på enkle partisjoner ? Eller gjelder ikkke denne reglen for FIREWIRE disker ? Ref microsoft ; http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;303013 Håper noen har ett vettu svar på partisjons etc med firewire. Takk 8) Lenke til kommentar
NiPNi Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Dette med IRQ høres fornuftig ut. Bruker laptop m/pcmcia usb-kort selv, så har et litt mer distansert forhold til det akkurat med tanke på den eksterne disken. Når det gjelder partisjoner vet jeg bare at Windows uten videre godtok 250GB uten problemer. Men samtidig har jeg merket meg at den ikke blir behandlet helt som en vanlig, lokal disk. Jeg kan f.eks. ikke dele hele eller deler av disken på nettverket. Jeg får forsåvidt lov til det, men ingen klarer å komme inn på den via nettverket. Får en rar feilmelding om minnebruk på serveren eller noe. Men FTP går bra. Så jeg tror nok at Windows på en eller annen måte spesialbehandler eksterne disker. Må forøvrig nevne at jeg er utrolig fornøyd med 5000XT. Ikke akkurat den raskeste disken der ute (så langt derifra), men føler jeg fikk mye for pengene. Så på mulighetene for å kjøpe løs vanlig disk + eksternt kabinett, men det ble 1000,- dyrere for 100+GB mindre plass. Men etter å ha brukt over 3k på ny disk er det klart man blir i dårlig humør når ting ikke fungerer som de skal. Lenke til kommentar
Zyclone Skrevet 2. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2003 Har faktisk fått den til og fungere nå, med 1 partisjon på 250GB. Av alle ting så var det TV kortet mitt som rota det til (noe med adresseringer etc etc som jeg ikke fiksa). Tok det ut og alt virker fint nå Ellers så har jeg ingen problemer med sharing av den over nettverket faktisk, alt virker helt greit uten problemer. Har 6 maskiner i nett, alle med WinXP da. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 har 200GB varianten og bruker usb2.0 uten problemer Lenke til kommentar
ponke Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Håper at noen av dere gidder å svare på dette; Bråker 5000XT noe merkverdig? Og fungerer den bra med Firewire? Går det lett å dele tingene på den? Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå