lop Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Jeg har et kort spørsmål Noen som kan vise meg hvordan jeg kan bruke en DIV som submit knapp, skal ha flere ulike DIVS. Og når du trykker på en vil den submitte en type input som er gjemt i diven. Hvis dere skjønner? Lenke til kommentar
peskungen Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Jeg har et kort spørsmål Noen som kan vise meg hvordan jeg kan bruke en DIV som submit knapp, skal ha flere ulike DIVS. Og når du trykker på en vil den submitte en type input som er gjemt i diven. Hvis dere skjønner? Helt kjapt uten å teste kode ville jeg brukt mootools: HTML: <div class="test" id="div_test"> <form id="frm_test" name="frm_test" action="" method="post"> <input type="text" name="textfield"/> </form> </div> JS med mootools: window.addEvent('domready', function() { var divelement = $("div_test"); var formelement = $("frm_test"); divelement.addEvent("click", function() { formelement.submit(); }); }); Husk at dette ikke er testet kode, og at du må includere mootools isåfall... Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 MooTools is teh suck. jQuery ftw. $('#myDiv').click($('#myForm').submit); Lenke til kommentar
lop Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 ja jquery bruker jeg jo på resten av siden nesten! Får se litt på det;) Takker for svar Lenke til kommentar
lop Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Men lurer på hvordan jeg kan lage en funksjon, så jeg slipper å ha hundre slike koder med javascript for bare enkle operasjoner. Jeg skal ha flere valg som er basert på div-tagger! For eks. 1 div for: Slett post 1 2 div for: Slett post 2 osv Så jeg kan bruke funksjonen til å bare for eks onclick="utfør(1)" Så skal det submitte en id som skal opereres i php scriptet mitt! Lenke til kommentar
peskungen Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Men lurer på hvordan jeg kan lage en funksjon, så jeg slipper å ha hundre slike koder med javascript for bare enkle operasjoner. Jeg skal ha flere valg som er basert på div-tagger! For eks. 1 div for: Slett post 1 2 div for: Slett post 2 osv Så jeg kan bruke funksjonen til å bare for eks onclick="utfør(1)" Så skal det submitte en id som skal opereres i php scriptet mitt! Jeg ville gjort noe slik som dette vha mootools (noe som med stor sannsynlighet går i JQuery og). på hver div du mekker, legger du til samme klasse på alle: <div class="div_funksjon" id="div_delete"> diverse innhold... ... ... </div> <div class="div_funksjon" id="div_update"> diverse form innhold... ... ... </div> Og på JS siden: //Mekker funksjonen function DoStuff(divid) { if("div_delete" == divid) { //Do ur deletestuff } else if("div_submit" == divid) { } } $$(".div_funksjon").addEvent("click", function() { //'Nå ser ikke jeg helt hensikten med å lage en funksjon, dersom man har likt klassenavn på alle div'ene sine, men uansett: DoStuff(this.id); }); Det som skjer når man bruker $$(".div_funksjon").addEvent("click", function(){}); er at man legger til denne "klikk" eventen på alle elementer med klassenavn "div_funksjon". Videre kan man da sjekke hva slags id denne div'en har ved å bruke "this.id", og da evt kjøre den action man vil kjøre. Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 (endret) Hør på Jonas, jQuery er tingen. Gjør følgende; Først og fremst; bruk KLASSER til dette, ikke (dupliserte) id- er. Bruk deretter this- selectoren for å velge spesifikke divs. Dersom du i tillegg har en løpende id på et eller annet- element (innlegg_01, innlegg_02 etc.), vil du dermed kunne velge alt du trenger ganske enkelt ved hjelp av selectoren (element) -> this. EDIT: Skriveleif. Endret 29. april 2009 av funkyboy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå