Gå til innhold

Får sannsynligvis ikke lærlingplass og søknadsfristen for videregående har gått ut

CFM

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg nå snart er ferdig med to år flymekaniske fag og per dags dato så er det veldig tynt med jobber på grunn av finanskrisa.

Så istedet for å kaste bort et år og bare vente til å søke igjen neste år så lurer jeg på om det fortsatt går an å søke videregående opplæring selv om fristen er gått ut? Eller kan jeg vente til i sommer da det ofte er restplasser eller plasser etter folk som har takket nei?

Har elektro som bakgrunn så har tenkt litt på å søke kjøretøy og deretter bilmekaniker eller motormekaniker eller kanskje noe annet f. eks under produksjons- og industriteknikk.

Allmenn påbygning vil jeg helst slippe siden jeg rett og slett er dritt lei slike fag og ville sannsynligvis ikke klart å komme meg gjennom de årene(året?) med gode karakterer.

Alternativt kan jeg kanskje søke ingeniørutdanning med forkurs?

Eller kanskje det er lurest å spørre om å fremskynde førstegangstjenesten til høsten som kommer? Jeg skal egentlig dit om to år.

Hva ville dere gjort? Og er det noen med erfaring om slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke vil ta påbygging er nok ihvertfall ikke ingeniørutdanning noe å tenke på. Studiekompetanse er kjekt å ha, både når det kommer til ansettelse av jobb og evnt. videre utdanning.

Om det er noe håp om å få fortsette på videregående til høsten veit jeg ikke, men det er jo ikke værre enn å ta en telefon til de som har ansvaret for inntaket, evnt. snakke med rådgiveren på skolen din.

Lenke til kommentar
Nuvel, forkursmatten og -fysikken (og ikke minst -kjemien) er ikke særlig mye vanskeligere enn 3mx, 3fy og 3kj.

og nei, du må ikke ha GENS for å komme inn på forkurs. De fleste som går der har gått yrkesfag.

Alle skolene jeg sjekka krevde det ihvertfall. Har man hatt minimalt med matte på videregående er spranget stort til mx-matte. Jeg skjønner godt at f.eks. NTNU krever at man må ha minimum 4 i 3MX for å komme inn på ingeniørutdanningene. Og hvis unnskyldningen for å ikke ta påbygging er at man ikke liker realfag er nok ikke forkurs og ingeniør veien å gå.

Lenke til kommentar
Men man må vel ha generell studiekompetanse for å komme inn på forkurs. Dessuten er realfagene ved en ingeniørutdanning veldig mye værre (både i vanskelighetsgrad og mengde) enn realfagene på påbyggingslinja på videregående.

Neh, man trenger ikke GENS for forkurs. Det er jo nettopp det som er poenget :p

Realfagskurs derimot..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det er bare å søke, ifølge forkurs-siden er søknadsfristen 15.4, men de har rullerende opptak dersom det er ledige plasser. http://www.forkurset.no/info_sokere.htm

hvis du vil fortsette med fly, så vet jeg at de har flyingeniør-utdanning ved høgskolen i agder ,og der har de også forkurs, så det kan jo være en ide?? det er i grimstad, som er en finfin by, og de har også gode student-tilbud for de som like å være litt sosiale.. anbefaler deg å ta en titt på tilbudet der hvertfall!

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for tips alle sammen, men nå har det ordnet seg. Fikk lærlingplass hos Pratt & Whitney i Stavanger. Da blir det å jobbe med tungt vedlikehold på flymotorer i fremtiden, og man skal ikke se bort i fra at jeg etterhvert hopper over til oljebransjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...