Gå til innhold

fy-mat etter en treningsøkt

Anbefalte innlegg

Sikkert et spesielt spørsmål, men regner med at mange kanskje kjenner seg igjen og gjerne vil ha innspill.

JEg har nettopp hatt en treningsøkt etter jobb (jogging 45 min normalt tempo). Spiste et eple, en banan og jogget hjem (normalt tempo 15-20 min).

I går kjøpte jeg en pizza på hjørnet, og spiste halve. Jeg må spise siste halvdel i dag så den ikke blir dårlig, eller kaste maten. Nå vil ikke jeg kaste den, så tenker å spise den (biffkjøtt og pepperoni). Hva har dette å si for kroppen? Klarer ikke kroppen å ta opp tung mat etter trening, og det vil derfor omdannes til fett?

Bør jeg vente litt med å spise denne maten så kroppen får roet seg ned? Andre tips hvis jeg uansett skal spise maten? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingenting å si om den har "roet seg ned eller ikke". Dersom kroppens matinntak overskrider dagens energiforbruk vil overskuddet omdannes til fett.

La oss si at en kar som jogger 45 minutter hver dag har et daglig energiforbruk på 2500 kalorier. Det er kveld, og du har fått i deg 2200 kalorier, men hiver i deg enn pizza på 700 kalorier. Da har du omdannet 300 kalorier til fett på kroppen.

Lenke til kommentar
Har ingenting å si om den har "roet seg ned eller ikke". Dersom kroppens matinntak overskrider dagens energiforbruk vil overskuddet omdannes til fett.

Nåja. La oss heller si "lagres på kroppen", forhåpentligvis blir det litt muskelmasse også..

Såklart. Det er jo derfor kalorioverskudd er viktig med tanke på styrketrening. Burde ikke utelatt det.

Lenke til kommentar

Ja med dette regnes jo med. Gang din fettfri kroppsmesse med 32-34, da har du antall kcal på vedlikehold (verken opp eller ned i vekt) hver dag. Gang med 38-44, da er du på bulk. Da er du jo på overskudd, og overskuddet brukes FØRST av musklene, og så blir det til fett når kroppen ikke behøver det lenger.

Om du jogger i ca. 5km vil vel dette forbrenne ca. 300kcal om jeg husker korrekt. Jogging forbrenner altså ikke så mye. Og nei, hastighet har ingenting å si, distanse har. Om man jogger på tid har farten noe å si, for totaldistansen dermed blir større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...