Gå til innhold

Off camera flash utstyr

Anbefalte innlegg

Har akuratt begynt å se på strobist, og ser at jo mer jeg ser, jo mer må jeg ut å prøve.

Men jeg trenger litt nødvendig utstyr, og lurer på om noen kan peke meg i rett retning.

Jeg har 2 SB-900, som jeg tenkte og starte og eksperimentere med, hadde en fra før, og kom over et så bra tilbud brukt av enn kompis at jeg tok den siste også, hadde sikkert gått bra med enn sb-600 også.. Men men..

Det jeg åpentbart trenger er noen lysstativer / stands, noen som har 2 slike og anbefale? Må vel også ha noen klemmer til dette?

Trenger også åpentbart paraply og softbokser? Skal jeg gå for bare softboks eller paraply også? Når bør jeg bruke paraply og når bør jeg bruke softboks?

Trenger vel også enn brukbar reflektor?

http://www.bhphotovideo.com/c/product/4969...OX_Softbox.html Denne så grei ut? ;)

Er det noe mer jeg trenger til å starte med?

Hadde vert fint visst noen hadde kommet med noen anbefalinger til hva jeg skal handle inn?

Greitt å høre andres erfaringer før jeg åpner penge bingen :p

Skal primært brukes til portrett og bil foto.

Hva vil være best å benytte på bilfoto paraply eller softboks, eller skal jeg bare kjøre uten og forsøke og gjemme higlights i hjulbuer etc?

Håper noen har svar på noen av spørsmålene i alle fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, så hadde det vært greit å vite hvilket kamera du har, siden ikke alle kan være Master/Commander og er dermed litt avgjørende for hvilket utstyr du trenger. Hvis du har et kamera som har modellnummer D70 eller høyere skal pop-upen virke som Commander, fra D80 og opp også Master i tillegg. Har du derimot et D40(x)/D60, må du ha en SU-800 (dedikert Commander) eller SB-800/900 montert på kamera for å få trådløs TTL.

Når det gjelder lysstativer, kan en hvilken som helst billig tripod gjøre jobben, siden foten til blitsene har hull for skruen på tripoden uten mere utstyr.

Siden du har nevnt B&H, så kan f.eks dette lysstativet være et godt alternativ.

Da må du i tillegg en slik for å feste blitsen, og den har i tillegg hull for paraplystangen.

Jeg anbefaler paraplyer til å begynne med, siden de både er billigere, enklere og kjappere i bruk. Og da kan f.eks denne være et godt alternativ til å la blitsen skinne igjennom. Du kan også velge annen type for reflektere lyset fra, men størrelse rundt 42-45" er anbefalt for blitser.

Når det gjelder reflektorer, anbefaler jeg 5-1 eller 8-1 som f.eks denne eller denne.

Ellers kan denne eller denne være uvurderlig når det gjelder å sette fast blitser på de rareste steder.

Lenke til kommentar

Er veldig enig med Thunderhead i det som sies, men føler for å legge til at det er smart å bruke en sånn som denne for å feste blitsen i paraplyadapteret. Den jeg linka til er av plast, og kan dermed ikke kortslutte de fancy kontaktene i skoa på automatiske blitser.

Om du skal ha kompakte lysstativer (som 001b), er det smart å ha tilsvarende kompakte paraplyer. Da kan du feste paraplyene i stativene og slenge hele sullamitten over skuldern (om du setter en stropp på stativet, logisk nok). Veldig praktisk om du skal ha med deg ting på location. Er ikke sikker på om den som ble linka til over dobbel-foldende, men denne er nå i alle fall det.

Lenke til kommentar

Å passe på for kortslutting i blitsskoen til stativet er en smart forsikring mot dyr røykutvikling, ett stykke tape kan også gjøre nytten i så måte.

Glemte å nevne at blitser skrudd til tripod vil av naturlig årsaker vanskeliggjøre sånn uten videre at man kan bruke softbox eller paraply i tillegg. Men noen ganger kan blitsen brukes med grids eller snoot osv, og da er en billig tripod, som mange kjøper til kamera til å begynne med, være god nok.

Lenke til kommentar
eller du kan gå for disse

da inkl. det alt, god pris også t.o.m. toll og moms.

Hvordan er kvaliteten på dette da?

Handler du fra seriøse selgere (les ebay stores) så får du god kvalitet.

Ukjente merker kanskje men har enda ikke opplevd dårlig kvalitet på noe jeg har handlet på ebay. Og har spart mye penger på det.

Lenke til kommentar
eller du kan gå for disse

da inkl. det alt, god pris også t.o.m. toll og moms.

Hvordan er kvaliteten på dette da?

Handler du fra seriøse selgere (les ebay stores) så får du god kvalitet.

Ukjente merker kanskje men har enda ikke opplevd dårlig kvalitet på noe jeg har handlet på ebay. Og har spart mye penger på det.

Jah har handla enn del der jeg også, ikke foto utstyr så mye , men andre ting..

Funker greitt det, men liksom skeptisk på kvaliteten på disse settene, men for all del westscott elichrom etc legger vel bra på prisene sine skulle en tro?

Lenke til kommentar

Her er forresten min handleliste for blitsutstyr. Kjøpes fra B&H.

- Nikon SB-24 (Used Dept.)

- Manfrotto 001b

- Manfrotto 026 Swivel Umbrella adapter

- Crane SLSN Flash Shoe Mount Adapter

- Westcott Umbrella - White Satin, Removable Black Cover, 43"

Tar også med et par ruller gaffa, noen oppladbare AA-er og en HonlPhoto Shorty Snoot. Bruker det sammen med en SB-800 jeg allerede har, synkroniserer det med en PC-kabel (flashzebra.com har noen veldig bra noen) og SU4-modusen i SB-800.

Lenke til kommentar
Her er forresten min handleliste for blitsutstyr. Kjøpes fra B&H.

- Nikon SB-24 (Used Dept.)

- Manfrotto 001b

- Manfrotto 026 Swivel Umbrella adapter

- Crane SLSN Flash Shoe Mount Adapter

- Westcott Umbrella - White Satin, Removable Black Cover, 43"

Tar også med et par ruller gaffa, noen oppladbare AA-er og en HonlPhoto Shorty Snoot. Bruker det sammen med en SB-800 jeg allerede har, synkroniserer det med en PC-kabel (flashzebra.com har noen veldig bra noen) og SU4-modusen i SB-800.

Hva blir prisen på dette? Og hvordan blir det med toll og frakt? Sparer mye i forhold til fotovideo.no?

Lenke til kommentar

Jeg har med et par småting i tillegg (oppladbare AA-batterier og Nikon AS-19), prisen blir omtrent 2500 med frakt og moms. Dette er tollfritt, så det er ikke noe å bry seg om.

Har ikke sjekka hva det koster på FotoVideo, man gidder ikke heller. Foretrekker å kjøpe alt fra samme sted, og BH og Adorama er de eneste butikkene hvor man får tak i SB-24 sammen med resten. (Adomrama var forøvrig betydelig dyrere)

Lenke til kommentar
Jeg har med et par småting i tillegg (oppladbare AA-batterier og Nikon AS-19), prisen blir omtrent 2500 med frakt og moms. Dette er tollfritt, så det er ikke noe å bry seg om.

Har ikke sjekka hva det koster på FotoVideo, man gidder ikke heller. Foretrekker å kjøpe alt fra samme sted, og BH og Adorama er de eneste butikkene hvor man får tak i SB-24 sammen med resten. (Adomrama var forøvrig betydelig dyrere)

jah det er vel tollfritt men ikke mva fritt?

Lenke til kommentar

Hva tror folk om dette? :

Item Qty Price Total

LumoPro LP633 Umbrella Swivel w/ Flash Shoe Adapter

Item #: LUM5125

$17.99 $35.98

Bogen/Manfrotto 5001b Nano Light Stand (3373/001b)

Item #: BOG1088

$55.99 $111.98

Westcott 43" Collapsible Umbrella with Removable Cover 15" FOLDED

Item #: WES1001

$26.00 $52.00

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...