Gå til innhold

Hvordan tror du valgresultatet blir etter høstens valg? Hvilken partier øker antall mandater på tinget og hvem mister oppslutning? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Kjedet meg litt i sted og leste litt om de forskjellige stortingsvalgene i Norge etter krigen. Tittet litt på oppslutningen til partiene i de forskjellige valgene og ser jo at ting går litt i bølger og at oppslutningen til de forskjellige partiene har variert. Fremskrittspartiet har blitt mye større de siste årene og Høyre og Krf har krympet, samtidig har AP vært ganske stabilt, om man ser bort i fra det dårlige valget i 2001.

Lurer litt på hvordan valgresultatet blir til høsten. Hvilken partier klarer å øke sin oppslutning og hvem går tilbake? Noen som kommer til å gjøre et brakvalg eller noen som kommer til å gå på et stort nederlag? Faller noen partier ut av stortinget? Noen som kommer inn? Både Rød Valgallianse, Kystpartiet og Tverrpolitisk Folkevalgte har hatt mandater på stortinget for ikke mange årene tilbake. Klarer noen av disse partiene å komme tilbake i år? Hva skjer med Høyre, partiet som før nesten var like store som AP? Gjør de et comeback i år eller må de greie seg med halvparten så mange stemmer som det Frp får?

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke bort fra at Høyre kan øke sin oppslutning, men det krever et lederbytte. Ingen onde ord om Erna Solberg, hun er en effektiv administrator, men dessverre (for Høyres del) er hun like karismatisk som en sofa ved samme navn fra Ikea. Hvem en eventuell ny leder skulle være skal jeg ikke spekulere i.

Kystpartiet og Rødt er interessante partier. Man kan ikke se bort fra at Kystpartiet skal kunne ta et mandat i f.eks. Nordland, men det er vanskelig nå som de ikke har noen markant frontfigur. KP er et parti som er fullstendig avhengig av profiler, fordi ingen vil stemme på et parti som Kystpartiet, de stemmer på menneskene som står på listene. Derfor klarte Bastesen å komme seg på tinget.

Rødt er mer interessant i så måte. Det er nok av sosialister i Norge (og da snakker vi om ekte sosialister, ikke alt fra AP til FRP), og venstrepartier har det tradisjonelt lettere under vanskelige økonomiske forhold. Finanskrisen er noe Rødt tjener på, og noe FRP på generelt grunnlag taper på, for å polarisere litt. Dersom Rødt klarer å mobilisere noen sterke profiler kan man ikke se bort fra ny representasjon, men jeg betviler det, primært på grunn av at Rødt har mistet svært mange velgere til spesielt SV. Kall det strategisk valg, men slik er det engang.

På høyresiden har vi andre marginale miniparti, så som DLF og Demokratene.

Demokratene kan potensielt klare å karre til seg nok stemmer, men det vil være vanskelig.

For DLFs del anser jeg parlamentarisk representasjon som en fullstendig utelukket hendelse. DLF har en politikk som så godt som alle norske sosialdemokrater (I botn er me er alle sosialdemokratar, Einar Førde) regner som ekstrem. DLF har ikke populismen FRP spiller på, gjennomslagskraften en ser i f.eks. Rødt via deres unge medlemmer som gjerne går gjennom politihester og barikader for å understreke et poeng, ei heller har de ledere som "folk flest" vil kunne identifisere seg med.

Men det kan bli spennende å se både Høyre, Venstre og SP fremover. Spesielt SP vil nok tjene på en ny EU-kamp, siden de uansett hva som skjer vil motsette seg EU-medlemskap. Venstre og Høyre er mer usikre, men man skal ikke se bort fra noe.

KrF vil nok aldri nå noen statsbærende størrelse igjen. Kristendommen er på tilbakegang i Norge, og selv om KrF liker å omtale seg som tradisjonalister, vil nok de fleste oppfatte dem som konservative og bakstreberske. Ordet "beige" melder seg lett når en tenke på KrF.

:)

Lenke til kommentar

Er i hvert fall temmelig sikker på at AP kommer til å tape mange velgere til fordel for FrP, som virkelig kommer til å slå på stortromma denne gangen. SV taper nok også en del stemmer, og mange av dem tror jeg kommer til å trekke mot Rødt. Det er egentlig Rødt jeg er mest spent på, og jeg tror de kan høste mange nye stemmer om de bare profilerer seg litt bedre i tiden som kommer.

Lenke til kommentar

Flott innlegg, Simon :)

Selv synes jeg det blir spennende å se hvordan det går med Krf. Som du sier er vel kanskje kristendommen på tilbakegang i Norge, men det er jo ikke lenge siden Krf hadde statsministeren i landet her. Størrelsesmessig var de vel på størrelse med det Høyre er på meningsmålingene i dag i 2001. Har vel ikke blitt så mye færre kristene på de årene. Om de vinner tilbake noen kristene velgere fra Frp kan de vel klare å passere 10% igjen? Mener å huske at de var en måling for noen uker siden der de hadde nesten 8%, like store eller større enn SV om jeg ikke husker feil.

Blir også gøy å se hvordan det går med Høyre og Venstre. Sistnevnte nærmer seg jo sperregrensen på flere målinger for tiden og Høyre har vel nesten aldri gjort det dårligere. Lurer veldig på om Høyre kommer til å bytte leder før valget. Selv liker jeg dog Erna veldig godt.

Lenke til kommentar

FRP soper sammen det deler av det kristenfundamentalistiske miljøet i riket for tiden, derfor er rekrutteringsgrunnlaget til KrF minkende i alle tilfeller.

KrF har et svært konkret problem i at de assosieres med noe gammelmodig og traust, dessuten slåss de for svært upopulære kampsaker (alkohol, for eksempel). At nordmenn er mer verdinøytrale nå enn for ti år siden er ikke merkeligere enn at vi var mer verdinøytrale i 1999 enn vi nok var i 1989.

I den konteksten ser jeg ikke at KrF har noe neveverdig potensiale for økt oppslutning. Det er på mange måter noe som minner en del om Venstres nedgang. Venstre ble etter hvert irrelevant, noe KrF begynner å bli i dag, og da ble det en klar nedgang. Kun en karismatisk leder som Sponheimen kunne få partiet opp igjen.

Hvem er karismatiske i KrF?

Lenke til kommentar

Det eneste jeg er forholdsvis sikker på er at SV vil tape en del stemmer. Sp tror jeg har flest lojale velgere, så de vil nok ikke få de store endringene.

Høyre er jeg veldig spent på. Forhåpentligvis gjør de det bedre enn de nåværende målingene antyder.

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller er det flere som tror FrP rett og slett kommer til å vinne hele valget?

Om de ikke kommer i regjering, ser jeg det som fullt mulig at de kan ta over 30% av stemmene og slå AP på målstreken.

Det FrP vinner mye på, må være alt de angriper Arbeiderpatiet på, spessielt innenfor asylpolitikken og eldreomsogen. Dette er saker som alltid går igjen i debattene mellom Siv og Jens. Det er altså lettere for Siv å angripe regjeringens satsing på disse områdene, enn det er for Jens å angripe FrP sine geniale forsag. Det store tingene som FrP blir angrepet på må være handlingsregelen og klimapolitikken etc. Men på kortere sikt(en fireårsperiode), vil mange mene at de andre oppgavee er viktigere enn den langsiktie økonomien.

Nå skal jo også Carl I. Hagen være partiets seniortalsmann under valget. En valgkamp med både Siv og Carl ser jeg på som en ekstra brikke i spillet. Tror FrP kan vinne en ganske stor andel av de eldre i landet...

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar

Er vel ikke umulig at de blir landets største en gang, danske Venstre (bestevennene til Frp) er vel danmarks største parti. Så burde jo gå i Norge når det går i Danmark, men tviler på at det skjer med det første, og ikke håper jeg det heller ;) For min del håper jeg Høyre snart blir størst på borgerlig side igjen, selvom det ser vanskelig ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...