Gå til innhold

Skifte vifte på gts 250 (mange bilder)

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette er helt riktig sted, men det ble en liten bildelogg, here goes:

For en stund siden hadde, som mange vet, komplett en supermandag, der de solgte ut varer. En blandt flere gode tilbud var gts250 til 500 per stykk, jeg tok 2 CRW_7027.jpgCRW_7028.jpgCRW_7029.jpg

Første erfaring var at ytelsesøkningen ikke var så markant fra det gamle 4870 kortet, men fpsen ble mer stabil, mistenker at en sliten X2 4600+ kanskje snart vil bli skiftet ut til fordel for en phenom 2.

Andre erfaring, som var betraktelig mer merkverdig, er at de bråker. MYE. Selv i idle på laveste hastighet er det merkbart bråk, og under load vil jeg ikke tenke på det en gang. Fordelen 4870 hadde var at den i hvert fall roet seg med en gang man skrudde på pcen, disse her bråker helt til driverne slår inn.

Så etter litt graving i skuffer fant jeg et 6600gt som gladelig donerte sin zalman vf700 alcu led vifte, så får vi se om det hjalp.

Trinn en:

Kjøpe en vifte, eller finn donorkort, som jeg fant:

CRW_7032.jpg

Trinn to:

Skru løs viften fra donorkortet, bare skru løs skruene på undersiden og oversiden (plasser dem sånn at du husker hvem som skal hvor), så skrur du av spacerene, husk o-ringene av gummi

Støvete vifte:

CRW_7036.jpg

Støvete:

CRW_7033.jpg

Trinn tre:

Skru av viften fra det nye kortet, alle sammen

CRW_7031.jpg

CRW_7030.jpg

Et nakent kort:

CRW_7037.jpg

Litt fuktig og papir gjør susen:

CRW_7038.jpg

Trinn fire:

Skru fast spacerene i hverandre gjennom kortet, husk o-ringene først på begge sider.

Skru så fast braketten på baksiden, logoen utover.

Så tar du et riskorn med kjølepasta midt på kjernen, og setter kjøleren rett ned på, du kjenner at kjølepastaen blir skvist ut, og det blir et vakumlås mellom kjøler og kjerne.

Festebraketten er bøyd ganske mye (som en bladfjær), så skru først en skrue en halv runde rundt på ene siden, og så fester du andre siden, så strammer du begge sidene, ikke stram for hardt.

Sånn ble det seende ut:

CRW_7039.jpg

Temp gikk opp ca 5 grader, kortet ble lydløst. 95 grader er kanskje drøyt varmt, men når det hadde vært 90 grader uansett ser jeg ikke på det som noe stort problem, 110 deriomot, da snakker vi et problem. Så får vi se om ikke det blir vannkjøling neste gang :)

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hjelper en smule å utvide rillene bak på den gamle kjøleløsningen også.

Hvor da?

Problemet er at de støyer latterlig mye. Og at temperaturen skiller 2 grader ved 35% vifte og 100% vifte (dog er bråkforskjellen veldig stor, selv om den bråker mye ved idle)

Lenke til kommentar

95°C var litt i overkant mye synes jeg. Ser også ikke så sunt ut for minnet som ikke får noe kjøling annet enn litt luft som blåses lett over de. GTS 250 er 9800 GTX+ rebrand er det ikke det? Jeg har 2 stk 9800 GTX og de streika når de nådde 98°C. Tror enten jeg ville bytta tilbake, eller funnet noe bedre om jeg var deg.

Men loggen din var fin uansett :)

Lenke til kommentar

At kortet ditt ligger på over 90 grader, er vel alt for mye (etter min mening).

Mitt 9800GTX+ kort ligger på ca 40-50 grader under load (med orginalkjøler).

Trur kortene dine ville hatt det mye bedre hvis de hadde fått en fin temp på ca 40-50 grader som kortet mitt. ;)

Lenke til kommentar

Trur kortene dine ville hatt det mye bedre hvis de hadde fått en fin temp på ca 40-50 grader som kortet mitt. ;)

Må nok si meg enig i at 90 grader er i overkant, men dagens skjermkort skal jo tåle såpass da. Mitt HD 4870 ligger på 40-65 grader (idle - load over lengre tid).

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Noen forslag på hvordan jeg skal få til det da?

Kassetemp er ca 3 grader over romtemperatur, så det er ikke problem med ventilasjon. Cpuen ligger på ca 50 grader load med vifta på 5volt (1200rpm).

Jeg mistenker at sensorene på begge kortene er litt "off". For med IR termometer får jeg 55 grader på baksiden av kortet, og 57 hvis jeg måler i festet mellom kjøleren og kjernen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...