Gå til innhold

Kamera til astrofoto

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i startfasen på å begynne med litt astrofoto. Jeg har teleskop, stativ som kompenserer for jordrotasjon og overang til kamera ( http://www.njopsahl.no/vis_vare.php?varenr=AC94176 og http://www.njopsahl.no/vis_vare.php?varenr=TOO140OTA ).

Det som gjenstår er: Kamera!

I utgangspunktet er jeg låst til Canon (pga tilgang til objektiv fra venner og kjente når det skal brukes til andre ting), så om jeg skal gå for noe annet, så må det meget gode argumenter til ;)

Hvilke forskjeller er det fra kamera til kamera når det gjelder astrofoto? Hva er det som er viktige egenskaper?

Hvilke kameraer er å anbefale til dette formålet? (Alt fra eldre "brukte" modeller til det nye som enda ikke er på markedet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der var det mye interessant lesning, takk for den linken! :)

Jeg bet meg litt merke i denne:

"Overall, for astrophotography, purely in terms of signal-to-noise ratios, the latest cameras are not much better than second generation cameras, and in fact may be just a little bit worse because of the smaller pixels."

Hvilke kameraer er under "second generation", og er det signal/støy-forholdet som er den viktigste parameteren å ta hensyn til?

Hvordan er forskjellene på kameraene der ute når det gjelder andre viktige parametre til astrofoto, som eksponeringstid, antall pixler, osv...?

Lenke til kommentar

Siden du spør på dette forumet så regner jeg med at det er mange år til du vil bekymre deg over de forskjellige nyansene som de forskjellige merkene og modellene har.

For eksempel et brukt Canon 20D vil gi omentrent samme resultatene som et nytt kamera. Pengene du sparer kan du heller bruke på god optikk. Husk at mange gode motiver på himmelen kan fanges bedre med mindre brennvidde og større blenderåpning enn et teleskop kan gi.

Denne typen fotografering er veldig teknisk krevende og det er i hovedsak tålmodigheten, kunnskapene og innsatsen som gir resultater, hvilket kamera du har er bare en nyanse.

Om kameraet har speillås eller infrarød fjernkontroll er helt uvesentlig, dette er ikke sportsfotografering. Det er snakk om nøye planlagte bilder med lange eksponeringer, om man må bruke hatten foran objektivet i stedet for speillås har absolutt ingen betydning.

Stort sett hvilket som helst kamera vil kunne gi glimrende bilder, men kamera i klassen med Canon 20D, Nikon D200 (eller nyere modeller) og opp er laget sånn at de er mer praktiske å bruke manuelt.

Lenke til kommentar

Hehe, ja, jeg har ikke erfaring med kamera utover kompaktkamera. Jeg spør her for å finne ut om det er noen funkskjoner/egenskaper som er bedre egnet for mitt "hovedmål" enn andre. Jeg spør først, kjøper etter! Har ikke tenkt å bruke 10k+ på et kamera, men om et gammelt brukt kamera er bedre enn et nytt, så er det greit å vite (Har ikke hastverk i å skaffe kamera enda)

For alt jeg vet, så kunne det hende at ikke alle modeller kan ta bilder med like lang eksponeringstid, kanskje noen modeller er best egnet til sportsbilder med mye bevegelse, mens andre har funksjoner som er best egnet til natur og mer stillestående motiver.

Men det du sier, er at det ikke er noen merkbare forskjeller på et galaksebilde/månebilde/planetbilde/stjernehimmelbilde fra et 20D, til et 1000D til et 5D?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...