Gå til innhold

Film-laptop til under 20000!

Anbefalte innlegg

Toshiba Qosmio G50-10H C2DT9400 Quad har ikke Quad CPU, den har nok bare en T9400 dual-core. Jeg tror ikke det finnes på markedet en bærbar med X9100, X9000 eller QX9300 til under 20 000 kr. Ser at prisen på disse er ca 850 dollar i kvanta av 1 000. Da bli PC-en fort dyr, når en T9400 koster bare litt over 300 og en P8700 241 dollar. Grunnen til at den benevnes Quad er at Toshiba har lagt inn en spesifikk "post-prosesseringsbrikke", som fungerer bra til oppskalering av film. Gir null effekt ved rendering.

Ellers er det ikke tvil om at særlig ved bruk av Adobe Premiere CS4 er maskiner med nVidia Quadro FX mobile kort helt overlegne maskiner med 9600 GT etc. Så vidt meg bekjent er bruken av CUDA i Adobe programvaren i stor grad optimalisert for Quadro FX skjemkort. Har ikke sett konkrete tester, bare klare indikasjoner på betydelig ytelsesmessig effekt.

Til trådstarters bruk ville jeg faktisk vurdert en Dell Presicion M440. Den har T9400 CPU (samme som flere andre her), kan leveres med X9100 (men da bikker prisen godt over 20 000), har et nVidia Quadro FX 770M grafikkort (greitt mellomklasse), 4 GiB minne og fra 320 - 500 GB hardisk. Prisen er ca 17 000 med 500 GB HD og 1440 x 900 oppløsning på skjerm. 15,4'' maskin.

Vet ellers at HP skal ha maskiner med Quadro FX 770M. 770M er av siste generasjon av Quadro, og støtter CUDA i siste versjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er riktig det med Toshiba Quaden ja. Allikevel så var de PCene jeg fant akseptable. Er vedkommende proff og skal ha det som du og et par andre nevner, nærmer vi oss fort 30000,-. Derfor anbefalte jeg de to Toshibaen og FSen fordi de var innenenfor grensen og de som var best egnet ut i fra min forståelse og kunnskap. Det er alltids mulig å finne noe bedre selvsagt:), men jeg har ikke sett noen konkret forslag på bordet enda.

Har en penger så er det ingen grenser.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Du har rett, CPU er det viktigaste.

Eg held framleis ein knapp på dell. Bedriftsmodellane til dell har lenge vore kjend for god byggjekvalitet, og få varmeproblem. Acer'n. har dårleg byggjekvalitet, det same gjeld FS Toshiben er ikkje akkurat kremen av byggjekvalitet, og den har ein tendens til å verte varm. (Dessuten er den 4.3 kg..)

Kor viktig er batteritid?

Batteritiden er ikke veldig viktig. Hadde vært greit om den taklet en filmøkt på 3-4 timer. Jeg har mulighetfor å lader her og der nesten til alle tider.

Jeg er også enig i CPU'n bør være kraftig, men det nytter ikke uten litt RAM :) .

64bit'en er som sagt viktig med tanke på oppgradering med mer en 4GB. Dere står virkelig på for å finne noe digg her altså! Vekt er av ingen viktighet! La den veie whatever dere kan finne. (Ikke 10 KG da men xD ). Som Jorboss sier er CPU veldig viktig, men GPU'n kan ikke ligge etter heller.

Dere har funnet noen bra tilbud! Jeg håper på et prismirakel på en av FS'n eller Toshibaen. Men det dumme med dem er at FS er kun Dual-Core og Toshibaen går ikke oppi 1080pi.

Stå på! (Dere nærmer dere noe skikkelig bra)

Lenke til kommentar

Ok! Oppsumering!

Vista Home Premium eller Business 64bit

Min. 1080pi HD resolution

Min. Dual-Core 2,5Ghz

4GB -> RAM

512MB Skjermkort -> NVIDIA

Hardisk 320GB ->

Under 20.000 helst under 18.000 :)

Vekt: Alt fra 7kg og ned :)

Det er skikkelig speks dough...

Kan være litt vanskelig å finne?

* -> = Og oppover...

PS: Jeg er ikke proff... Jeg er bare en hobbyfilmman, som ønsker seg proff laptop :)

Endret av Deutsche Virus Inc.
Lenke til kommentar
PS: Jeg er ikke proff... Jeg er bare en hobbyfilmman, som ønsker seg proff laptop :)

Hvorfor ikke en stasjonær? Da får du mye bedre kraft for 10 000 (uten skjerm).

Har en passe god stasjonær. Den er litt rotten (mye sjit på harddisken) og jeg og min yngre bror deler den. Han fyller opp harddisken med spill... (sukk) Men greia med laptop er at den også er flyttbar. Når vi har laget film oppdager vi at, sjit! Det funker jo ikke, eller se det er en eller annen kjerring i bakgrunnen eller sjit! Lys setningen er ikke bra nok. Greia med laptop er skole og å kunne redigere film akkurat der og da når klippet blir laget og før vi flytter på kameraet og må gjøre alt på ny. Skjønner? :)

Endret av Deutsche Virus Inc.
Lenke til kommentar

Nja, skjønner sånn halvveis kansje :p . Hvis du ikke bruker å redigere på skolen kan du heller kjøpe deg en ganske billig laptop ved siden av. Har i hvert fall satt opp et system her hvis du noen gang skulle vurdere stasjonær (alt på lager hos Netshop). Ingen bærbare vil på noen måte greie å få i nærheten av samme kraft.

Lenke til kommentar
Ingen bærbare vil på noen måte greie å få i nærheten av samme kraft.

Helt rett i det! Men som sagt jeg vil/må redigere film mobilt :)

(Det var en sinnsykt god pc til en sånn pris!!!)

Tja, man velger ikke ATI skjermkort om man skal bruke Adobe programvare. Men er det ellers så sinnsyk pris/ytelse. Det er faktisk mulig å få noe som er nesten like bra til en 3 - 4 000 kr mindre i pris. Til og med et akseptabelt i7 oppsett kan man få til lavere pris enn dette uten å velge dårlige komponenter. For dette oppsettet er et spilloppsett, ikke et videoredigeringsoppsett.

Man kan nemlig fint spare: 700 kr på hovedkort, 500 kr på skjermkort (nVidia GeForce 260 GTX er et bedre valg til videoredigeringsmaskin), noen hundrelapper på PSU (uten å gå på bekostning av kvalitet) og en 300 - 500 kr på kabinett. Altså et par tusen kroner spart, uten effekt på ytelse i videoredigering.

Tilbake til saken, om Dell Presicion M440 ikke er aktuell, med 1980 x 1200 skjermoppløsning koster den ca 18 000 kr, så er noen av de andre forslagene klart brukbare. Et moment her, Sony Vegas programvaren er kjent for å være betydelig mindre CPU intensiv enn f.eks Pinnacle.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Ehm. ser på denne laptopen fra Multicom.

Hva bør jeg velge?

•Intel Core 2 Duo T9600 2.8GHZ FSB1066 6MB cache 35W

eller

•Intel Core 2 Quad Q9100 2.26GHZ FSB1066 12MB cache 44W

Jeg hadde valgt duoen pga høyere ytelse i de fleste programmer i dag og en hel del lavere strømforbruk (dog bruker begge mer enn hele min laptop :p )

Hadde de kostet det samme hadde jeg vurdert firekjernen, men det er nok noen år til det "trengs"

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må bare spørre. Hva i all verden skal du med 1080i skjerm på laptopen? Jeg driver med video på proff nivå, og vi sitter ikke med (full) HD skjermer. Eneste gangen du trenger HD skjerm er under avspilling. Du vil spare maskinkraft hvis maskinen slipper å kjøre 1920x(1280) oppsløsning.

/Yaricks

EDIT: http://store.apple.com/no/configure/MB470H/A?mco=MTkzOTU1NA

Med 4gb RAM og 500 GB harddisk, 17k og du vil få MYE større glede av Final Cut Express/Pro, eventuellt kan du jo alltids kjøre windows på den - btw. det er den kjappeste windows laptopen Cnet har testa i høst! ;)

EDIT2: Jo, ok, vi har faktisk en FULL HD skjerm når jeg tenker meg om, men det er en fargekallibreringsskjerm som er perfekt på farger, og skjermen alene koster ca 4o ooo så det skulle bare mangle at den er full HD. :)

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...