Gå til innhold

HK som funker med Windows 98

Anbefalte innlegg

Trenger et hovedkort for pentium 4 cpu som funker med windows 98. Skal bruke maskina for dataspill. Er det noen hardcore dataspill fanatikere her ? Har ikke prøvd windows XP med spill men har lest at det er et STØRRE operativsytem enn window 98 og jeg tenker derfor at dataspill kjører sikkert mye tregere med windows XP enn med windows 98. Jeg vet av erfaring at enkelte spill kjører tregere i windows 2000 enn i windows 98. Har også lest et utall av readme filer til spill some sier at windows 2000 er uegnet for dataspill. Har også lest at windows XP er et opkok av tidligere windows NT komponenter og windows 2000 komponenter og tenker at et værre operativsystem for dataspill kan man da lete lenge etter. Hvis jeg kan klare å skaffe meg et hovedkort som fungerer feilfritt med windows 98 kan jeg selvsagt innstallere både windows 98 og windows XP i samme PC'en. Leter etter hovedkort uten innebygd grafikk-kort, lydkort, nettverks componenter, USB og andre ting som ikke støttes av windows 98.

Er ute etter erfaringer fra personer som spiller dataspill med pentium 4 baserte PC'er i windows 98 og hvilke hovedkort dere bruker. :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste, om ikke alle, hovedkort leveres med drivere til Windows 98. Har kjørt Windows 98 på et SiS645DX-basert kort, og det fungerer bra. Spill som fungerer i XP, fungerer bra.

Det er alikevel spill som ikke fungerer i det hele tatt(iallefall ikke for meg). Spill jeg har hatt problemer med er Need for Speed porche edition og Max Payne. Forskjellige DOS-programmer og spill (eks. emulatorer) fungerer ikke med noen windows versjon basert på NT-kjernen. Grunnen er at DOS er helt kuttet ut.

Lenke til kommentar
ET lite tips: tenk litt mindre, og les litt mer. Da vil man komme fram at XP ikke er tregere i det hele tatt (så lenge hw holder mål), og at det rett og slett er mye bedre enn Win98 på alle andre måter også.
NETTOP derfor er jeg ikke interessert i en PC som BARE kan kjøre windows XP. Jeg er ute etter å bygge en PC der det IKKE er et krav at "hw holder mål". Jeg er ute etter å bruke et operativsystem som IKKE er mye bedre enn windows 98 grunnet hundrevis av nye komponeter, MEN som er bedre grunnet MANGELEN på disse nye komponentene - jeg snakker altså om en datamaskin laget for dataspill som er RASKERE grunnet MANGELEN på hundrevis av "tråder" som kjører i bakgrunnen. Jeg trenger ikke et operativsystem som er laget for å kunne fjernstyre en bilfabrikk fra andre siden av kloden.

Hvis du hadde lest innlegget mitt hadde du sett at jeg er ute etter å bygge en PC som støtter BÅDE windows 98 OG windows XP. Jeg trenger også tilgang til DOS. Jeg DRITER i om windows XP er bedre en windows 98. Jeg kan love deg at den saken skal jeg finne ut av selv.

Lenke til kommentar
Amen.

Sorry, men jeg tolket "Pentium 4 hovedkort" som at det skal bli PC som holder lenger enn til i morgen. Uansett, det STORE flertallet av hovedkort leveres som nevnt med drivere til WIN98...

Problemet er at FLERE hovedkort leveres IKKE med drivere til windows 98. Grunnen til det er at windows 98 støtter ikke ENKELTE komponenter på disse hovedkortene, noe som fører til at windows 98 kan ikke en gang installeres med disse hovedkortene.

Tusen hjertelig takk skal du ha for at du totalt ignorerte alt jeg spurte etter og at du roser Windows XP opp i skyene når jeg ikke under noen omstendigheter var ute etter REKLAME for windows XP. Jeg er ute etter konkrete erfaringer fra personer som har bygd PC'er og som bruker disse til dataspill med windows 98. OG jeg SKAL installere XP I TILLEGG til windows 98.

Lenke til kommentar

Hvis ikke drivere til Win98 ikke følger med bundelen, pleier det ikke være noe problem å finne dem hos hovedkortprodusenten eller hos produsentene som leverer brikker til hovedkortet. Win98SE støtter det meste, innkludert FireWire.

Jeg ble veldig irritert over en "liten" detalj når jeg prøvde å kjøre lyd i DOS med det nevnte P4-kortet. Med mitt tidligere I440BX-baserte hovedkort fungerte SB16 emualtion-funksjonen til Soundblaster live! kortet utmerket mens det ikke fungerte i det hele tatt med P4-kortet. Jeg tror grunnen er at kortet ikke har noen ISA-buss. Hadde nok deler liggende, så jeg bygde en "ny" PC basert på P3 og 440BX-hovedkortet. Maskinen tar det meste, gamle og nye spill. Spill som "Day of Tentacle", "Sam and Max" og "Full Throttle" osv., er tidløse etter min mening. Verdt å ha en PC som kan kjøre spill av den gamle skolen.

Lenke til kommentar

Som sagt før her, det er ytters få komponenter som ikke har drivere til Win9x. Om ikke med i bundleen så finner man de på hjemmesiden deres. Jeg foreslår at du omfumulerer spørsmålet litt, til heller å spørre om det beste P4 hovedkortet, så legge til at den skal fungere med Win98. Du kan vel lage den i "Hovedkort, Prosessor og minne".

Når det er sagt våger jeg meg på en liten kommentar. Ikke drep meg, jeg svarte vel on-topic først?

Litt Off-tipic:

Grunnen til at mange Readme'er skriver at Win2k er dårlig til spill er at de da ser på upatched versjon av Windows 2000. Situasjonen er helt andreledes etter Sp3. Og ettersom det er uaktuelt å ikke oppdatere uansett hvilket Os du innstalerer, så er Win2k et fullblods gaming system. Win2k(SP3) vs Xp er diskutert før, og vi har komt fram til at de er like gode, bare forskjellig smak. Jeg liker Win2k for det gir meg mer kontroll, andre liker XP.

Du har rett i at WinXP og Win2k er basert På NT. Men på den andre siden er Win98 basert på Dos, som som kjent ikke kjører max payne på full rulle. Skal vi snakke om kjerner så er NT kjernen betydelig bedre en den win98 er basert på.

Fraråder å innstalere noe win OS før Win2k på nyere pc er. Grunnen er at du sjelden har noe problemer med spillene i Win2k/XP, og de er j3vla stabil i forrhold til win98. Har en gammal compaq P3 500Mhz 384Mb ram som før var kræsje konge med Win98. Vi innstlaerte Win2k i julen en gang, og jeg kan telle gangene den har kræsjet på en hånd.

Og dette er ikke ment som uhemmet skryt av win OS basert på NT kjernen, det er rett å slett faktum at de er betydelig bedre en de gamle win9x.

Men nå får du jo muligheten til å prøve selv.

Lenke til kommentar
Jeg er ute etter å bygge en PC der det IKKE er et krav at "hw holder mål".

Da lurer jeg på hvilke spill du har tenkt å spille.. Det er somregel spillene som har høyest systemkrav, ikke OS'et.

Dessuten er vel ikke win98 helt habilt når det er snakk om litt store mengder ram.

Uansett så har du 14dagers returrett dersom det ikke fungerer med win98.

Og en ting til.. Du trenger ikke slakte folk som svarer på innleggene dine. Får ikke lyst til å svare da. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg er ute etter å bygge en PC der det IKKE er et krav at "hw holder mål".

Da lurer jeg på hvilke spill du har tenkt å spille.. Det er somregel spillene som har høyest systemkrav, ikke OS'et.

Dessuten er vel ikke win98 helt habilt når det er snakk om litt store mengder ram.

Uansett så har du 14dagers returrett dersom det ikke fungerer med win98.

Og en ting til.. Du trenger ikke slakte folk som svarer på innleggene dine. Får ikke lyst til å svare da. :roll:

Jeg er ikke slakter, ville bare poengtere hva jeg spurte etter. Er ikke "proff" når det kommer til dataspill og operativsystem heller. Vet av erfaring at Grand Theft Auto III kjører bedre på windows 98 enn i windows 2000 på min egen maskin. Kan ikke kontrollere minnebruken i windows 2000. Systemkravet for å kjøre windows 2000 er faktisk hele 256 MB ram. Hvis du kjører windows 2000 pro med alle tjenestene aktivert er det MYE tregere enn windows 98 av den simple og enkle grunnen at maskina da er satt opp som en meget avansert server som man faktisk KAN fjernstyre en bilfabrikk fra andre siden av kloden med. Selv om jeg deaktiverer ALLE tjenestene som kan deaktivers og selv med SP3 installert kjører GTA 3 tregere. Gjorde en liten test - kjørte 3DMark2001SE flere ganger før og etter installasjon av internet explorer - resultatet var en DRASTISK hastighetsreduksjon etter at internet explorer var installert. Jeg vet også av erfaring at Windows 95 var MYE raskere enn windows 98 av nøyaktig samme grunn - mer minne bruk og flere prosess tråder.

For å summere opp alt og gjenta hva jeg ønsker: Jeg ønsker en liste over hovedkort som fungerer feilfritt med windows 98 og jeg ønsker bare innspill fra personer som spiller dataspill med windows 98 på pentium 4 baserte PC'er. Alle andre ego-baserte utspill gidder jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...