Gå til innhold

Er Canon PowerShot SX110 IS det beste kameraet man får for under 2000 kr.?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg et nytt kamera og er på utkikk etter noe under 2000 kr. Jeg tar ikke så veldig mange bilder så jeg trenger ikke bruke mer penger enn det. :)

Canon PowerShot SX110 IS ser ut til å få veldig god kritikk. Er dette et godt kjøp? Er det det beste kameraet til under 2000 kr.?

PS: Hva er det beste programmet å bruke for bildebehandling i Linux? Er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trenger først og fremst et kamera til å ta feriebilder o.l. med, men hvis det kan vekke litt fotoglede i meg generelt så hadde det vært kult. :)

Blir jeg lurt av utseendet til Powershot? Det ser liksom så mye mer "profesjonelt" ut enn IXUS.

Lenke til kommentar
Jeg trenger først og fremst et kamera til å ta feriebilder o.l. med, men hvis det kan vekke litt fotoglede i meg generelt så hadde det vært kult. :)

Blir jeg lurt av utseendet til Powershot? Det ser liksom så mye mer "profesjonelt" ut enn IXUS.

Hadde det vært så enkelt at ett kamera var best så ville det jo vært enkelt å velge. Jeg har ikke brukt SX110 IS, men testet forgjengeren SX100 IS for et års tid siden, og det var definitivt et kamera som ga mye for pengene.

Kort fortalt er SX110 IS Canons billige og relativt kompakte superzoomkamera. De har også en nyere modell SX200 IS som er dyrere, har mer zoom, flere piklser og annen batteritype som gjør det litt mer kompakt.

SX100 IS var laget i plast, og det er så vidt jeg vet SX110 IS også. Det har ikke søker (kun LCD-skjerm), som jeg synes er en ulempe når det har så mye tele, men er godt utstyrt med både automatiske og manuelle muligheter. Batteriene er vanlig AA-type som noen synes er fordel siden du kan få kjøpt dem overalt, mens andre foretrekker de mer komapkte Litsium-ion batteriene. SX110 IS har bra med tele, men ikke så mye vidvinkel.

Sammenlignet med Ixus er det helt andre ting som prioriteres. Ixus er lite, av metall og er stilig, og mest rettet mot helautomatisk bruk. SX110 IS er større, av plast og har like mye automatikk, men også nesten alt av manuelle funksjoner - og vesentlig mer optisk zoom.

Lenke til kommentar

Ting er nok litt mer komplisert enn at ett kamera er best ja. :)

Jeg har tidligere hatt kompaktkameraer, men de har gitt ganske dårlige bilder (sikker ikke hjulpet av mine manglende foto-ferdigheter). Det er derfor mindre viktig for meg at kameraet er "kompakt og stilig", men desto viktigere at det gir bra bilder. Jeg er likevel ekstremt amatør så jeg har ikke lyst til å bruke noe særlig mer enn 2000,-... kanskje 2500,- hvis dette kan gi meg noe veldig mye bedre enn for 2000,-.

Av de tilbakemeldingene du gir seriksen er Powershot et bedre kamera for meg enn IXUS.

Er det noen andre kameraer jeg burde vurdere for en pris inntil 2500,-? (Når da kompakt-og-fancy faktoren kan ses bort fra)

Lenke til kommentar

Ser du bort fra "kompakt og fancy" er jeg enig i at sx110 gir veldig mye for pengene. Forskjellen i bildekvalitet på dette og et Ixus er sansynligvis ikke så stor så lenge du klarer deg med zoomområdet til Ixusen, og kjører begge på full auto. Det sitter tross alt gjerne samme sensor og samme elektronikk i samme generasjon kompaktkameraer. Det er bare objektivet og innpakningen som er forskjellig, objektivet kan selvfølgelig påvirke bildekvaliteten en del, men det gjør ikke resten av innpakningen.

Jeg vil uansett anbefale å ta en tur i butikken for å få inntrykk av størrelse og vekt før du handler. Expert, Elkjøp osv har gjerne masse modeller utstilt.

Når det gjelder alternative modeller i klassen opptil 2000 og til nød 2500 ser jeg ingen opplagte bedre alterantiv i prisguiden, men det er flere gode kameraer i dette segmentet. Noen alternativer:

Panasonic Fx35 (og Fx37) - lite, kompakt og bra, ren "Ixus"-konkurrent

Ixus 870 (Også en bra modell)

Sony Cyber-shot DSC-H10, ligner mye SX110, men fra Sony. Jeg ville nok valgt Canonene, men det er smak og behag.

Fuji f100fd, også et bra kamera, men ikke så mye zoom som Canon. Vant test i www.dpreview.com ved juletider, og fikk relativt bra omtale på akam også.

Panasonic TZ5 har 10x zoom, fått mye bra kritikker. Mer vidvinkel, mindre tele enn sx200, og mangler manuell kontroll.

Edit: Rettet masse feil

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Takk for gode svar seriksen!

Hmm... hvis bildekvaliteten er tilnærmet lik på IXUS og SX110 IS blir valget litt vanskeligere. Da er det kanskje like greit å ha et mindre kamera. Jeg får tenke litt mer før jeg tar en avgjørelse.

Edit: Kanskje jeg rett og slett skal gå for Nikon D40? Jeg kan få kjøpt det til ca. 2600,- og etter å ha lest en del reviews ser det jo ut som en bra deal. Eneste jeg lurer på er om det er "gammel"? :)

Endret av Perre
Lenke til kommentar

Jeg endte opp med å kjøpe et nesten helt nytt og svært lite brukt Nikon D40 + 4GB minne til 2400,-. Dama har kompaktkamera så da kan hun ta lettvinte bilder mens jeg lager kunst. ;)

Har lest en del reviews av Nikon D40 og det ser ut til å være et bra kjøp til den prisen. Kameraet er jo ute av produksjon siden mars, men jeg tror likevel jeg får et bra kamera til en fin pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...