Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MySQL er et patetisk leketøy, og det eneste området de konkurrerer med Oracle på er som merkevare.

Vi kan jo håpe at Oracle legger dagens versjon død og lanserer Oracle express som MySQL 6, men jeg antar at de bare lar MySQL AB fortsette som før, slik Sun gjorde..

Er redd det kan få konsekvenser for Sun's Postgres-satsing, men vi får vel bare vente og se..

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

MySQL vil nok bli "Free edition of Oracle with support for data corruption". MySQL blir nok videreutviklet, og kommer nok i flere utgaver, men open source versjonen vil nok neppe bli betre(kanskje nye features men meir ustabil?)

Eg stiller meg meir kritisk til Netbeans, Solaris og Java. Spesielt Java kan bli utviklet i ein "merkeleg" retning. Skulle ikkje forundre meg at String klassen blir byttet ut med String2 klassen der String2 text1 = "" er lik String2 text2 = null :p

Lenke til kommentar
Er redd det kan få konsekvenser for Sun's Postgres-satsing, men vi får vel bare vente og se..

De handlet jo bdb for en god tid tilbake, og det har jo gått bra så langt tror jeg.

Aldri godt å vite hva som kan skje. Det triveligste ville jo være om de f.eks sponset oppgraderinger av PostgreSQL, for å få den til å tilnærme seg Oracle, slik at det blir lettere for folk å f.eks begynne med PostgreSQL, og "oppgradere" til Oracle.

Potensielt win-win.

Tror ikke de kan gjøre stort mer skade enn å legge ned satsningen, i hvilket tilfelle de som har jobbet på PostgreSQL sansynligvis kan vurdere å få til sponsing en annen vei.

Lenke til kommentar
Uten InnoDB er ikke MySQL mye verdt ;)

Tja, tjo, vel.

Mange som argumenterer for at MySQL ikke er verdt noe *med* InnoDB.

Argumentet mange bruker for MySQL er at den er raskere enn mye annet for gitte laster. Det er forsåvidt riktig. Bruker du InnoDB istedet for MyISAM2, så faller de fleste av disse argumentene bort, og f.eks PostgreSQL er mye raskere for de fleste (alle?) typer loads.

Da står man igjen med at MySQL med MyISAM2 kan være rett valg for gitte typer load (hvis du samtidig ikke bryr deg så mye om data-integritet).

Andre argumentet for MySQL er at det er *mange* ting som blir kodet mot MySQL spesifikt. Det er litt trist, men er likefult en realitet. :/

Lenke til kommentar

MySQL med MyISAM er noe jeg ALDRI hadde kjørt på:

Hvis jeg har et lite system så trenger jeg ikke bry meg om ytelsen, og har jeg et stort system så vil jeg bry meg om dataintegritet og transaksjoner.

Eneste grunnen til å kjøre MySQL er som du sier at du skal kjøre noe på mer eller mindre hobby-basis og det er skrevet for MySQL, evt at du ikke gidder å betale for hosting...

Lenke til kommentar
MySQL med MyISAM er noe jeg ALDRI hadde kjørt på:

For å unngå misforståelser; Jeg sa det er ett mulig argument for å kjøre MySQL, ikke at jeg nødvendigvis ville anbefalt det.

Hvis jeg har et lite system så trenger jeg ikke bry meg om ytelsen, og har jeg et stort system så vil jeg bry meg om dataintegritet og transaksjoner.

Stort system betyr ikke at du automatisk trenger å bry deg om dataintegritet og transaksjoner.

Er nok ett par scenarioer hvor MySQL/MyISAM kan være nyttig, og gi bedre ytelse enn f.eks PostgreSQL. Ett eksempel kan være hvis du skal kjøre med websessions, og vil ha rask oppdatering på dårlig hardware, og ikke egentlig bryr seg så mye om ting crasher.

MySQL/MyISAM kan også være aktuelt for situasjoner hvor du vil ha en enkel single-master, multiple-slave, og egentlig bare skal presse updates gjennom master, og gjøre masse enkle raske spørringer på slavene.

MySQL har også noe memory-cluster-ting som kan være aktuellt for enkelte setups.

Poenget mitt var mest at hvis du graver dypt nok, så kan MySQL ha noen ting som kan være verdt å se på for veldig spesifikke situasjoner. MySQL/MyISAM kan være aktuelt for noen typer laster, MySQL/memory cluster for andre. MySQL/InnoDB dog, er jeg usikker på om har noen fordeler over PostgreSQL, bortsett fra at enkelte ting er skrevet spesifikt mot det.

Lenke til kommentar
MySQL er verdens mest populære databasesystem uten sammenligning. Så kan det diskuteres opp i mente hva som er best, men brukerne foretrekker MySQL

Brukerne foretrekker MySQL omtrent som de foretrekker Windows.

Hva brukerne foretrekker, og hva som ville vært best for dem å bruke, har ofte ingenting med hverandre å gjøre.

slik vil det være en god stund fremover om ikke Oracle stopper utviklingen helt.

Det er mange mulige alternativer til hva som vil skje fremover, men at utviklingen stopper helt er ((u)heldigvis) ikke ett av alternativene. Det finnes flere forker, og noen vil drive ting videre.

Hvorvidt det er en god ting eller ikke får vel tiden vise.

Lenke til kommentar
SQLite er verdens mest populære database!

Det minnet du meg om noe viktig...

Det er godt mulig MySQL er verdens mest brukte database, men jeg tviler på det er verdens mest populære.

Tror derimot jeg står på noenlunde trygg grunn hvis jeg nevner at det sansynligvis er verdens mest kritiserte og forhatte database, og med god grunn.

(selv er jeg tilhenger av "alt til sitt bruk", men blir litt trist av at MySQL er de-facto standard, når andre løsninger ofte ville vært *vesentlig* bedre og mer egnet)

Lenke til kommentar

Nei, den databasen som er mest deployet som "ikke filbasert" database er Oracle uten tvil. Meiner dei har markedsandel på over 40%

Verden mest deploya database er SQLite, finnes i minst 10 forskjellige applikasjoner på ein vanleg desktop PC.

Der MySQL er mest brukt er i tutorials på nett og i bøker.

Lenke til kommentar
Hva mener du med "ikke filbasert" egentlig?

F.eks postgres lagrer tabeller, indekser osv i filer og overlater jobben med å skrive/hente data til filsystemet...

Han mener sikkert at klienten ikke kobler seg opp mot en tjeneste, men at filen aksesseres direkte, som f.eks. MS Access.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...