Gå til innhold

Test: Dell Studio XPS 13

Anbefalte innlegg

Som eier av forgjengeren M1330 med fingeravtrykkleser, er ikke denne modellen noe for meg. Trodde ikke jeg ville ble så veldig fan av den enheten, men nå brukes den så ofte, at en bærbar uten ikke frister. Hadde det vært et valg for denne modellen, ja da hadde vært noe helt annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HP mener LED skal gi 10% bedre batteritid. Endel fabrikanter bruker den påståtte energi-effektiviteten som et salgsargument.

Sannheten er at LED ikke nødvendigvis gir bedre batteritid. Det kommer veldig ann på teknikken, hvor godt man klarer å spre lyset fra hver diode. En skjerm med få dioder er mer effektiv enn en trad ccfl. Risikoen da er at skjermen ikke har jevnt lys over hele. En skjerm med mange dioder bruker faktisk mer strøm enn trad ccfl, men denne er til gjengjeld mer lyssterk. Så sannheten er at det idag ikke er stor forskjell på strømbruk led/ccfl

Må legge til:

Fordelene med LED: Levetid, skarpere bilde, tynnere skjerm(led tar mindre plass)

Endret av blinc
Lenke til kommentar

Så litt på denne maskinen når jeg skulle kjøpe meg ny laptop, men endte opp med en Sony Vaio Z som jeg kjøpte når jeg var en tur i USA i påsken. Hadde kanskje gått for Studio XPS 13 hadde det ikke vært for varmeproblemene jeg har lest litt om og så til og med en tester som fikk misfarging på skjermen fordi viften blåste varm luft rett opp nede til venstre på skjermen.

Er forøvrig veldig fornøyd med Vaio Z, så hvis noen skal et sted hvor de selger disse og trenger ny bærbar, så anbefaler jeg de å ta en titt på den. Den har en 13,1" LED LCD i 16:9 med 1600*900 oppløsning og modellen jeg gikk for har 320GB 7200rpm HDD, 2.66GHz Core 2 Duo, 4GB ram og Nvidia 9300M grafikkort (kan fåes med SSD i raid og Blu Ray brenner). Fant ikke noen andre 13" som slo den på specs i hvert fall og byggekvaliteten er svært god i mine øyne. Ingen problemer å ha den på fanget heller, har fint spilt med den liggende oppå dynen i flere timer uten at varmen ble noe problem. Ikke negativt at den bare veier 1.5kg heller. Synes Sony skulle begynne å selge bærbare i Norge før jeg kjøper min neste bærbar i hvert fall :)

edit:

Den har forøvrig også integret grafikkort som kan skiftes til uten reboot hvis man bruker Vista, kan spare litt batteritid hvis man trenger det.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...