KarmaZ Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Hei! Jeg mistet muligheten til å fullføre førerkortet i midten av Juli 2008, da kom politiet etter kjøreturen og beskyldte meg for kjøring i "påvirket" tilstand. Og jeg hadde ikke lappen. Jeg har vært i retten i år for blant annet ting vi gjorde i sommer, som deriblant gjorde at jeg ikke fikk muligheten til å fullføre det. Saken er den at jeg fikk sperrefrist på 20 måneder, f.o.m den datoen i juli handlingen foregikk. Og jeg har regnet at jeg ikke får lappen før om iallefall 1 år. Saken er den at jeg er i den situasjonen at jeg har en jobb hvor jeg må pendle m/buss hver dag. Og jeg må stå opp 3 timer før jeg skal begynne på jobb. Og kommer hjem 1 1/2 etter jobb. Dette gjør det svært vanskelig i å kunne fullføre jobben. Jeg lurte derfor om at det er mulighet for at man kan få søkt opp igjen på å få ta førerkortet. Altså da før det har gått de 20 månedene. Dette i henhold til at jeg ikke har begått flere ting i ettertid som har knytt Politiet inn i bildet, og med tanke på jobb situasjonen min. Tror dere det at det kan gå an? Eller må jeg bare vente de 20 månendene? Har iallefall min arbeidsgiver med på dette. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Om du ikke kan få lappen så kan du i allefall søke om å mulighet for lappen på noe på 2 hjul om det hadde vært et alternativ Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 Ja, det kunne jo vært det. For har jo to-hjuling stående, som jeg aldri har hatt lappen på. Men tenkte mer på om det er mulighet for å få spesifisert behov til de som har jobb situasjon, om å få ned lengden på sperrefristen til feks. 12 måneder istedenfor 20? Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Du kan ikke søke når du har sperrefrist. Det finnes flere tråder om dette, og konklusjonen jeg trekker mellom disse, er at man får ikke kortere sperrefrist om det ikke er snakk om liv og helse. Jobbsituasjon er dessverre ikke en gyldig grunn. Men du kan jo ta kontakt med ditt lokale politi, og snakke med førerkortkontoret, så hjelper dem deg videre.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 I utgangspunktet kan man søke. Hjemmel er tapsforskriften § 9-1, jf vegtrafikkloven § 40: § 9-1. Forkorting på grunn av etterfølgende forhold, jf. vegtrafikkloven § 40 Dersom særlige grunner taler for det, kan politimesteren eller den han gir myndighet, forkorte den perioden for tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv. som er fastsatt ved dom eller forelegg. Dersom meget tungtveiende grunner taler for det, kan perioden forkortes selv om minstetiden etter lov eller forskrift ikke er utløpt. Bestemmelsen gjelder tilsvarende for sperrefrist etter § 24a annet ledd og kjøreforbud etter § 35 første ledd. Søknad fremsettes til lokalt politidistrikt. "Særlige grunner" i juridisk forstand utelukker ting som er påregnelig at vil gjelde mange (jobbproblemer), og rene bekvemmelighetsproblemer (lang tid på kollektivtrafikk). Jeg vil ikke tro du stiller videre sterkt her etter de grunnene du har oppgitt i åpningsinnlegget ditt. Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Hei! Jeg mistet muligheten til å fullføre førerkortet i midten av Juli 2008, da kom politiet etter kjøreturen og beskyldte meg for kjøring i "påvirket" tilstand. Og jeg hadde ikke lappen. Da er først mitt spørsmål om hva du gjorde ute og kjørte uten lappen? Og bare beskyldte de deg eller tok de prøver av deg? Dersom du er blitt dømt i en sak skal det vanskelig la seg gjøre å få opphevet sperrefristen. Men du kan jo høre om det er mulig for deg å kjøre moped. Er sannsynligvis eneste alternativet. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 De har sånn eget skjema for og søke om tilbakelevering osv.. Det er lov og prøve, men gjerne få hjelp av en advokat e.l for og skrive den riktig. Jeg ble anbefalt det, men kom aldri så langt. Jeg mista lappen i 2 år. Når jeg skulle ta lappen igjen fikk jeg beskjed av hun bak kassa at dem bare hadde lagt inn 12 mnd som sperre så hun spurte hvorfor jeg hadde venta så lenge..... Jeg kollapsa omtrent ved disken og ringte politet for og høre hva dette var. Det hadde skjedd en feil, men sperrefristen var 2 år. Ring biltilsynet og hør hva som står på pcene dems for sikkerhets skyld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå