ku7 Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Jeg har fått i oppgave å starte byggingen av et IT-anlegg i et skap. Jeg skal ha hovedsikring, og sikring per kurs. Kursene: Tre-fas ovn 6000W Stikk og lys 1000W Avtrekksvifte 500W Jeg har hørt noe om at man ikke bare skal legge sammen og tenke at 7500W = 32,6A og sette opp sikring deretter. Men er det da mulig at jeg kan sette inn en 32A sikring? Forøvrig, sikringer på 32A til ovn, 10A til Stikk og lys og 10A til avtrekksvifte? (Tror ikke vi har lavere på skolen) Lenke til kommentar
erlendo89 Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Når du skal regne ut sikringsstørrelsen må du også huske å regne med √3 etersom det er et trefaseanlegg. Men ellers er det vel riktig å gjøre det slik tror jeg Men hvis du får en belatning på 32,6A som du regnet ut så må du ha en sikring som er større enn det... Ib<In<Iz Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 Tusen takk for svar Det er riktig som du har skrevet der, og jeg vil få en lavere belastning enn først ventet. Likevel så kan man i den regelen likevel velge et lavere vern enn belastningen tillater, dersom samtidighetsfaktoren tillater dette Sjeldent man belaster alle kurser 100%. (Jeg har snakket med min elektrikker mentor ) Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 Forresten, er det noen her inne som har en formel for å beregne spenningsfall i 3fas? Lenke til kommentar
erlendo89 Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) I x 0.0175 x lengde x √3 x cos fi A Hvis det er kobberkabel da Endret 21. april 2009 av erlendo89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå