Gå til innhold

Prøveeksamen(2VG), trenger litt hjelp her :)

Gernia

Anbefalte innlegg

Ja jeg kan da starte med oppgaveteksten:

1. Beskriv hvordan dere bil kartlegge behovene til de ansatte har mht lagringsplass på filserver, både felles lagringsplass og personlige mapper sant deres behov med hensyn til utskrifter. Gi eksempler.

2. Dere finner at det er behov for å sette av 1TB til fellesområdene. Det er stor variasjon i behovene for personlig lagringsplass, men i gjennomsnitt vil hver ansatt trenge 250GB. (det er 110 brukere så ca 30TB) Leg frem hvordan dere vil løse lagringsbehovet, både mht maskinvare og programmvare. Økonomske og sikkerhetsmessige betraktninger må også taes med(dvs avskrivning/investeringer)

løsning for sikring av personlig data, og hvordan dere kan regulere størrelsen på lagringsplass. Sett også opp prosjektplan for implementering av 110 brukere.

3. Dere skal sette opp en serverløsning for en av avdelingskontorets grupper, 7 personer, som har behov for sin egen server for lagring av tegninger. Det skal reguleres hvem som har tillgang til de forskjellige mappene, og det er viktig at tegningene altid er tilgjengelige og at de overhodet ikke kan gå tapt. Skal sette opp serverløsningen virtuelt på laptoppen din og vises frem.

Endret av Gernia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Kan man sette opp en overvåking av eksisterende bruk, isåfall hvordan gjør man det? (Printer), + et par eksempler på hvordan dere ville gått frem her hadde også vært godt motatt :)

2. Der hadde vi tenkt en server med raid 1, siden dette gir en akseptabel sikkerhet, pluss UPS. Noen andre forslag eller måter å forbedre dette på?

Trenger da serlig svar på hvilke RAID som er akseptable å sette opp i oppgave 2. 3., hvis dere da ikke har en annen løsning

3. Denne oppgaven har jeg ikke rukket å kaste meg over enda, men eksempler taes imot med takk. :whistle:

Takker for alle svar ;)

Lenke til kommentar

på lagringen ville jeg nok gått for en 20disk sata kontroller og raid6, 19x2tb disker i raid6 som gir 31.5tb ferdig formatert samt en disk igjen for hot spare.

for sikring av data i tilfelle feil på hovedraidet trengs enda et 30tb raid for backup som da ukentlig oppdateres, jeg ville nok også kjørt backup raidet på en seperat server, da kan den også være backup for andre oppgaver som ad kontroller etc om hovedservern er nede.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
på lagringen ville jeg nok gått for en 20disk sata kontroller og raid6, 19x2tb disker i raid6 som gir 31.5tb ferdig formatert samt en disk igjen for hot spare.

for sikring av data i tilfelle feil på hovedraidet trengs enda et 30tb raid for backup som da ukentlig oppdateres, jeg ville nok også kjørt backup raidet på en seperat server, da kan den også være backup for andre oppgaver som ad kontroller etc om hovedservern er nede.

dette vil koste ca. 45k for hovedserver og tenker du en idetisk som backup eller bare RAID1?

Takker for veldig utfyllende og begrunnende svar. :)

Lenke til kommentar

da tenker jeg et identisk seperat raid6 som ukentlig oppdateres i tilfelle hovedraidet ryker fra korrupt index/virus etc

det kan kjøres på samme server men helst kjøres på seperat maskin så det er avgrenset fra første raidet om et virus finner veien til hovedservern, ellers kan begge raidene bli infisert skjer ulykken og da er du i deep shit.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
da tenker jeg et identisk seperat raid6 som ukentlig oppdateres i tilfelle hovedraidet ryker fra korrupt index/virus etc

det kan kjøres på samme server men helst kjøres på seperat maskin så det er avgrenset fra første raidet om et virus finner veien til hovedservern, ellers kan begge raidene bli infisert skjer ulykken og da er du i deep shit.

Jeg og min gruppemedarbeider har en liten krangel om raid6, kan du gi en kort forklaring kankje? Ja det var smart det med og holde dem separate..

Hvor mange disker vil dette resultere i totalt? (økonomiske beregninger)

Lenke til kommentar

hovedvalgene for store dataraid er raid5 og raid6(som er det mest brukte).

raid5 vil du ved f.eks 10disker få plassen fra 9, da kan en av diskene dø uten at du mister data men da står du helt blottlagt den tiden nye disken bygges inn i raidet (gjerne halvt døgn på store raid).

raid6 er samme prinsippet men har en buffer på 2 disker, så når en da bygges inn i raidet har du fortsatt en som kan ryke uten at du mister alt.

en hot spare disk er også veldig viktig, har kontrollern en hot spare tilgjengelig vil den automatisk starte bygge den inn i raidet for og ta over om en disk ryker.

et 31tb raid6 på 2tb disker blir 19disker samt en hotspare så da 20 totalt.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Når hot spare gjennoppbygges vil dette resultere i nedetid?,

Eller vil det resultere i lavere lese/skrivetid siden den rebygges(regner med det)

Dette vil da resultere i 19x2tb x 2 disker for backup + server..

Pluss kontroller, dvs ca80k. Ja... men dette resulterer da i null nedetid.

kjenner at hjernen min blir knust her :)

EDIT: 2x19= 38TB-6,5TB=31,5TB.

Kan du gi et godt sammendrag av hvordan de TB forsvinner?

Endret av Gernia
Lenke til kommentar

gjenbygging gir ikke nedetid, når det kommer til regnestykker så bruker raid6 17av19 disker til direkte lagring.

som da gir 17disker med teoretisk 34tb, men så regner fabrikkene 1gb som 1 000 000 000 mens en pc regner det som 1 073 741 824.

så de regner en 2000gb disk som 2 000 000 000 000, som om delt på 1 073 741 824 blir 1862gb som ganger 17 for antall disker blir 31 654gb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...