Gå til innhold

Verdt å bytte/selge PS3 mot HTPC/Gaming?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sitter på PS3 ganske mye og elsker den for en stabil HW ved spilling og HD-Video

 

Men så kom jeg på at PC har MYE større spillbibliotek og større muligheter enn PS3. Det hadde vært fett å spilt Left 4 Dead på 32'' HDTV'en via HDMI i full grafikk osv. Angi tekst i filmer. Generelt surfing osv. Hadde det vært noe å hatt PC tilkoblet konstant til TV'en? Jeg pleier å ha på PS3 og PC'en når jeg er i soverommet mitt og benytter begge to ganske mye.

 

Kan noen ramse opp fordeler og ulemper + og hvor god PC jeg kan få for nesten helt ny PS3 + 5 topptitler, 1 kontroller, 1 FragFX.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel i hvert fall se litt på fordelene til hver enkelt:

 

PlayStation 3

+ En mengde eksklusive titler i alle sjangre (Final Fantasy XIII, Tekken 6, Gran Turismo 5, God of War 3 osv.)

+ Kontroller designet for spill

+ Fungerer ypperlig som media center pga BluRay.

+ Billig tatt i betraktning ytelse i spill og HD-film

+ Estetisk pen, og passer inn i en hylle

 

Tror nok du ikke kan få mer enn 4000 kroner for en brukt PS3, pluss 5 titler. Er likevel villig til å sammenligne med en data til 5000.

 

PC (5000 kr)

+ Grei grafikk, men ikke noe som overgår PS3

+ Et lite knippe eksklusive storspill, som Empire: Total War og Crysis

+ Muligheter for alt det andre en PC kan gjøre

Personlig synes jeg at der er en dårlig ide. En PC til det budsjettet vil ikke være særlig stillegående, og den vil ikke kunne utfordre PlayStation 3 særlig på noen fronter i det hele tatt. Du kan avspille videofiler i HD-kvalitet, men ikke spille av BluRay-plater, fordi du ikke har råd til avspiller. Dessuten har produksjonen av PC-spill stagnert kraftig etter at det ble så lett å piratkopiere.

Lenke til kommentar
Dessuten har produksjonen av PC-spill stagnert kraftig etter at det ble så lett å piratkopiere.
Dette skulle jeg gjerne likt å sett deg dokumentere. Det finnes da vitterlig utallig mange ganger flere storspill til PC enn hva det gjør til PS3.

 

6000 for en HTPC/gaming lar seg gjøre, men i den prisklassen må du inngå noen kompromisser når det kommer til ytelse. Finn ut hvor mye dette betyr for deg før du bestemmer deg for hvor mye du skal bruke.

 

Når det gjelder støy så lar det seg gjøre å få en støyfri gaming-pc. Man trenger gjerne en viftekontroller og å bytte ut stock CPU/VGA/kabinett-vifter. Trenger ikke koste så mange hundrelappene ekstra.

 

Satser du på Blu-ray så hadde jeg holdt meg til PS3. Går du får "selvrippa" HD-materiale hadde jeg heller gått får HTPC. En HTPC støtter langt flere formater, som f.eks. x264, wmv og h.264. Du kan eventuelt utvide med en blu-raybrenner til PC'en på et senere tidspunkt.

 

Når det gjelder spill, sjekk spillverket.no/gamer.no for anmeldelser, så ser du glatt hvor det kommer flest storspill. PS3 er langt fra toppen der...

Lenke til kommentar

Vi kan jo alltids sammenligne våre lister. Jeg som PlayStation 3-bruker serverer mine, og du dine. Listen skal kun inneholde kommende spill:

  1. Ninja Gaiden Sigma II
  2. Tekken 6
  3. God of War 3
  4. Modern Warfare 2
  5. Fuel
  6. Call of Juruaz: Bound in Blood
  7. Wolfenstein
  8. Uncharted 2: Among Thieves
  9. BioShock 2
  10. Final Fantasy XIII & XIII Versus
  11. Heavy Rain
  12. inFamous
  13. Gran Turismo 5
  14. Lost Planet 2

De jeg kommer på i øyeblikket. Alle er høyt ettertraktete spill.

Lenke til kommentar
Vi kan jo alltids sammenligne våre lister. Jeg som PlayStation 3-bruker serverer mine, og du dine. Listen skal kun inneholde kommende spill:
  1. Ninja Gaiden Sigma II
  2. Tekken 6
  3. God of War 3
  4. Modern Warfare 2
  5. Fuel
  6. Call of Juruaz: Bound in Blood
  7. Wolfenstein
  8. Uncharted 2: Among Thieves
  9. BioShock 2
  10. Final Fantasy XIII & XIII Versus
  11. Heavy Rain
  12. inFamous
  13. Gran Turismo 5
  14. Lost Planet 2

De jeg kommer på i øyeblikket. Alle er høyt ettertraktete spill.

Hvorfor kun kommende spill? Og sjekk listen din, så ser du at ikke alle spill som kommer til PS3 er plattformekslusive.

 

Jeg er ikke så vanvittig på gaming, så det har liten hensikt at jeg gjør store uttalelser om hva som er best etc, men måtte reagere på din påstand om at PS3 er en bedre gaming-platform enn PC. Av de fire (PC, 360, PS3, Wii) så er det ingen tvil om at det er PS3 og Wii som ligger i bunn når det gjelder utgivelser av kvalitetsspill. Alle plattformene har sine gromtitler, men å plassere PC under PS3 blir bare latterlig.

 

Nå er dette en ufiltrert oversikt over kommende spill, så kvaliteten kan varierere. PS3 har 48 utgivelser i nærliggende fremtid, mens PC har 227, nesten 5 ganger så mange flere spill. Dette ifølge spillverket.no. Og tar man med de spillene som er ute i dag, er utvalget ganske begrenset på PS3, mens på PC finnes det flere gode titler. Titlene som er interessante (og plattform-ekslusive) til PS3 kan for min del telles på én hånd, og da inkluderer jeg eksisterende og kommende spill.

 

Greit at du er fornøyd med kjøpet av konsollen din, men du trenger ikke dra ting langt utav realiteten.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar
Kan noen sette ut en PC som ikke er dyrere enn 6000 kr?

støyfri

verdt å bytte mot ps3 (se første post)evt. litt ekstra kr

 

Spillkrav; Crysis, Left 4 Dead, Fallout 3 osv på nogenlunde det høyste (HVIS DET ER MULIG FOR DEN PRISKLASSEN!)

Denne handlevognen er bare ett eksempel på at du kan få en "grei" PC til overkommelig pris. Men ikke kjøp denne, det er bare for å vise. Sikkert mange flere her inne som kommer på bedre/rimeligere valg. Det var bare for å illustrere.

 

Trenger du full pakke? Mus, keyboard etc etc. Hvor mye betyr ytelse, og hvor mye betyr støy? Du bør gjerne utbrodere litt.

Lenke til kommentar
Hvorfor kun kommende spill? Og sjekk listen din, så ser du at ikke alle spill som kommer til PS3 er plattformekslusive.

 

Jeg er ikke så vanvittig på gaming, så det har liten hensikt at jeg gjør store uttalelser om hva som er best etc, men måtte reagere på din påstand om at PS3 er en bedre gaming-platform enn PC. Av de fire (PC, 360, PS3, Wii) så er det ingen tvil om at det er PS3 og Wii som ligger i bunn når det gjelder utgivelser av kvalitetsspill. Alle plattformene har sine gromtitler, men å plassere PC under PS3 blir bare latterlig.

 

Nå er dette en ufiltrert oversikt over kommende spill, så kvaliteten kan varierere. PS3 har 48 utgivelser i nærliggende fremtid, mens PC har 227, nesten 5 ganger så mange flere spill. Dette ifølge spillverket.no. Og tar man med de spillene som er ute i dag, er utvalget ganske begrenset på PS3, mens på PC finnes det flere gode titler. Titlene som er interessante (og plattform-ekslusive) til PS3 kan for min del telles på én hånd, og da inkluderer jeg eksisterende og kommende spill.

 

Greit at du er fornøyd med kjøpet av konsollen din, men du trenger ikke dra ting langt utav realiteten.

Kun kommende spill fordi uttalelsen min var at produksjonen av store nye PC-spill har stagnert kraftig i det siste. Jeg har listet opp noen av de mest ettertraktete titlene som finnes på markedet akkurat nå. PC har også et par av disse, som f.eks:

  1. Alan Wake
  2. Diablo III
  3. StarCraft 2
  4. Company of Heroes: Tales of Valor
  5. Max Payne 3
  6. Sims 3
  7. Battlefield: Heroes

Mye fristende, men skulle jeg velge mellom dem og PS3-titlene, er jeg ikke i tvil. Klart de har større kvantitet av spill generelt, men de aller fleste er små titler som ikke rekker ut til særlig mange kunder.

Lenke til kommentar
Hvorfor kun kommende spill? Og sjekk listen din, så ser du at ikke alle spill som kommer til PS3 er plattformekslusive.

 

Jeg er ikke så vanvittig på gaming, så det har liten hensikt at jeg gjør store uttalelser om hva som er best etc, men måtte reagere på din påstand om at PS3 er en bedre gaming-platform enn PC. Av de fire (PC, 360, PS3, Wii) så er det ingen tvil om at det er PS3 og Wii som ligger i bunn når det gjelder utgivelser av kvalitetsspill. Alle plattformene har sine gromtitler, men å plassere PC under PS3 blir bare latterlig.

 

Nå er dette en ufiltrert oversikt over kommende spill, så kvaliteten kan varierere. PS3 har 48 utgivelser i nærliggende fremtid, mens PC har 227, nesten 5 ganger så mange flere spill. Dette ifølge spillverket.no. Og tar man med de spillene som er ute i dag, er utvalget ganske begrenset på PS3, mens på PC finnes det flere gode titler. Titlene som er interessante (og plattform-ekslusive) til PS3 kan for min del telles på én hånd, og da inkluderer jeg eksisterende og kommende spill.

 

Greit at du er fornøyd med kjøpet av konsollen din, men du trenger ikke dra ting langt utav realiteten.

Kun kommende spill fordi uttalelsen min var at produksjonen av store nye PC-spill har stagnert kraftig i det siste. Jeg har listet opp noen av de mest ettertraktete titlene som finnes på markedet akkurat nå. PC har også et par av disse, som f.eks:

  1. Alan Wake
  2. Diablo III
  3. StarCraft 2
  4. Company of Heroes: Tales of Valor
  5. Max Payne 3
  6. Sims 3
  7. Battlefield: Heroes

Mye fristende, men skulle jeg velge mellom dem og PS3-titlene, er jeg ikke i tvil. Klart de har større kvantitet av spill generelt, men de aller fleste er små titler som ikke rekker ut til særlig mange kunder.

Tro meg, det finnes flere gode spill som kommer ut i nærmeste framtid på PC.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Trenger du full pakke? Mus, keyboard etc etc. Hvor mye betyr ytelse, og hvor mye betyr støy? Du bør gjerne utbrodere litt.

 

 

Trenger trådløs mus + tastatur. Ingen skjerm (tilkobles til HDTV).

 

Trådløs internett.

Bruk til Photoshop, se filmer, spille spill. Komponenter kan oppgraderes senere. Bare jeg får spille gårsdagens spill som (sagt) L4D, (Må prøve) Crysis, Modern Warfare, Emulasjon (N64, GC) etc.

 

Støy gir jeg rett og slett f i. Ytelse>Støy.

 

Bare kabinettet er vakkert og PC'en yter greit nok er jeg fornøyd :)

Lenke til kommentar
Trenger du full pakke? Mus, keyboard etc etc. Hvor mye betyr ytelse, og hvor mye betyr støy? Du bør gjerne utbrodere litt.

 

 

Trenger trådløs mus + tastatur. Ingen skjerm (tilkobles til HDTV).

 

Trådløs internett.

Bruk til Photoshop, se filmer, spille spill. Komponenter kan oppgraderes senere. Bare jeg får spille gårsdagens spill som (sagt) L4D, (Må prøve) Crysis, Modern Warfare, Emulasjon (N64, GC) etc.

 

Støy gir jeg rett og slett f i. Ytelse>Støy.

 

Bare kabinettet er vakkert og PC'en yter greit nok er jeg fornøyd :)

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332714

 

Der har du noe av det beste du får som gamingpc til en pris under 7000. Jeg vet jeg har overskredet budsjettet litt, men den pc'en greier nok l4d fint, og også crysis (litt usikker pga oppløsningen på 32 tommeren din).

Endret av ela018
Lenke til kommentar

Hvis det skal være noe særlig vits for deg å gå over til PC burde du legge 2000kr++ i skjermkort (særlig når du sier du er grafikk-hore ;)), og ca 1500-2500kr i prosessor. Noe særlig under det vil det ikke være verdt bryet å selge PS3 og kjøpe PC.

Totalpris for en relativt stille PC med CPU+GPU i prisklasse nevnt over vil da komme på ca 8-12k avhengig av hvor bra ytelse, hvor stille du vil ha det, og om du kan/vil klokke.

 

Det er helt riktig at prisen på PCer har sunket siden årtusenskiftet, men du må fortsatt bla opp en del lapper om du skal ha deg en skikkelig god gaming-pc (selv om det ikke er ekstrem-gaming).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...