OlivettiM24 Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Jepp, nå er jeg lei av å ha en bråkete stasjonær som står og surrer inne på gjesterommet. Jeg vil bygge den om til en HTPC, slik at jeg får brukt all den fine hardwaren der hvor jeg oppholder meg mest når jeg er hjemme, nemlig i stua. Jeg ser at det er mange som har peiling på dette, så jeg setter stor pris på tips fra de av dere som kan dette. Selv er jeg en erfaren PC- bygger, gamer og musiker, så denne HTPCen kommer til å bli brukt til alt mulig fra tunge PC- spill til avspilling av musikk, film, videoredigering, musikkredigering og til og med vanlige kontorting. Blueray skal jeg vente med, og fjernkontroller og nettverksstyring har jeg ikke peiling på. Jeg har en HTC TyTN PDA som kan brukes til noe her. Jeg skal kjøre Vista Ultimate på systemet. Jeg har ikke tenkt å bruke alt for mye penger på dette, så jeg prioriterer i denne rekkefølgen: Lite støy Gjenbruk av gamle komponenter Bra bilde Bra lyd Muligheter for oppgradering i framtida Hardware som jeg har fra før: Asus P5E X38, Socket 775 Hovedkort, 2 firewire INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz LGA775 FSB1333 6Mb (denne har jeg også klokket opp til 3,8 GHz uten problemer) THERMALTAKE Mini Typhoon VX For Intel 775 & AMD AM2/K8 (CL-P0343) (ganske støysvak vifte) OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 KIT NOCTUA Noctua NF-R8, 80mm vifte, 800-1800RPM, 7-17 dB(A) (NF-R8) Seasonic S12 Strømforsyning 430W, 120mm - Vifte, 2xSATA, ATX/EPS,– denne strømforsyningen bråker 32 db Samsung DVD-brenner TS-H552B IDE Sort. Lydkort Western Digital My Book Premium, 1 TB – en ekstern disk som jeg også bruker i jobben. Dette skal jeg kjøpe: Harddisk Reciever Dette klarer jeg ikke å bestemme meg for, HJELP MEG! Kabinett – det må være et som funker til den hardwaren jeg har Keyboard / mus – for mediabruk, men skal også brukes til gaming. Høyttalere – her har jeg lite peiling, men finner nok ut av det.. TV – den skal være stor og den skal kunne kobles til HTPCen slik at jeg kan gjøre opptak. Endret 20. april 2009 av OlivettiM24 Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Kabinett, LianLi står for kvalitet. Er ikke så altfor dyrt heller Tv? Nå sa jo ikke du noe om hvor mye du var tenkt og bruke på tv osv, men denne har jeg hørt mye godt om. Tastatur og mus som skal bruker til gaming og stuesurfing blir fort mye smak og behag. Så her kommer jeg ikke med noe Høytalere er heller ikke helt min greie, men på budsjett nivået har jeg hørt Dynavoice er ganske bra. Lenke til kommentar
OlivettiM24 Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Fint kabinett, men det ser ut som om det er microATX - jeg trenger et ATX kabinett. Jeg skal ta en titt på de andre LianLi- kabinettene også. (TVen så bra ut. Er det vanlig at TVer har DVI- input? Skjermkortet mitt har ikke HDMI..) Glem det, jeg fant denne HDMI konverteren. Takk for svar Endret 20. april 2009 av OlivettiM24 Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Kabinett: https://prisguiden.no/product.php?product_id=105748 Antec lager de beste HTPC kabinettene som importeres til Norge. (Store vifter og god luftflyt). Max versjonen pga. ATX format. TV: https://prisguiden.no/product.php?product_id=95597 Til HTPC er det best med LCD som ikke brenner seg hvis skjermspareren skulle henge seg opp. Alternativt har du Sony w4000 i samme prisklasse. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) De fleste TV-er har vel DVI? (Vet at ikke alle har det, dog) Endret 21. april 2009 av Spragleknas Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 (endret) TV så kan du kjøre filmer og spill med 1080p (1920x1080) 5.0 surround Sub Tastatur og mus Endret 22. april 2009 av Epsilon- Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 De fleste TV-er har vel DVI? (Vet at ikke alle har det, dog) Slik jeg har fått det med meg så har faktisk de færreste DVI, de bruker HDMI istedet + gjerne en vga kontakt. Lenke til kommentar
OlivettiM24 Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 (endret) Tusen takk for gode tips, jeg skal se det an i forhold til budsjettet mitt. Jeg tenker også litt på støy.. kanskje jeg burde bytte ut strømforsyningen? En stillere strømforsyning avgir 22 desibel, mens den jeg har ligger på 32. Hvor mye er 10 desibel fra eller til? Endret 22. april 2009 av OlivettiM24 Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Desibel er en logaritmisk skala. Dvs at lyden dobler seg per 3dB. Nå skal det sies at mange mener at mennesket ikke kan oppfatte dette, og at for mennesket dobles lyden for hvert 10. db. Men så kommer lyddemping fra kabinettet inn i bildet... Lenke til kommentar
Yuri555 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Kan anbefale et cheftec htpc kabinett http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=368372 (Finnes i 3 versioner) Det har støydempene patenter på både harddisk og cd/dvd rom , platene har elastiske gume remser , og de ser veldig pent ut ( på bilde oppfattes det som litt utdatert , men tro meg ,det er mye penere i virkeligheten) bra front panel til alt man trenger. Mye for pengene mener jeg. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Tusen takk for gode tips, jeg skal se det an i forhold til budsjettet mitt. Jeg tenker også litt på støy.. kanskje jeg burde bytte ut strømforsyningen? En stillere strømforsyning avgir 22 desibel, mens den jeg har ligger på 32. Hvor mye er 10 desibel fra eller til? bytt heller viften i psu med en som er stillere, er en god psu som er verd og ta vare på. har alltid brukt og byttet vifte i alle mine psu. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 TIPS: Komplett har Seasonic 430W på tilbud denne helgen Lenke til kommentar
OlivettiM24 Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Tusen takk for gode tips, jeg skal se det an i forhold til budsjettet mitt. Jeg tenker også litt på støy.. kanskje jeg burde bytte ut strømforsyningen? En stillere strømforsyning avgir 22 desibel, mens den jeg har ligger på 32. Hvor mye er 10 desibel fra eller til? bytt heller viften i psu med en som er stillere, er en god psu som er verd og ta vare på. har alltid brukt og byttet vifte i alle mine psu. Jøss, jeg har aldri tenkt på at det går an. Kan man bare ta hvilken som helst 120 mm vifte, åpne strømforsyningen og stappe den inn? Har du noen anbefalinger av vifte til min PSU? Til dere andre: takk for gode tips! Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 skulle bet bli noe spessielt så en noctua 8000rpm, eller standar med adapter. men det kan funke fint og klippe ledningen til psu og spleise den med en vanlig 3-pin viftekontakt. viften i psu er enten en 2-pin eller så er den loddet fast. så fjærner du den kan du like greit prøvd og regulere den du allerede har enten i hovedkortet eller i med et motastands adapter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå