Gå til innhold

[Løst]Vil slutte i jobb - jobbet i 3 måneder (hjelp!)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, du får ikke betalt om du tar deg fri. Om du tar deg fri, og IKKE ordner andre for å jobbe for deg, og sjefen sier at du ikke får fri, men du likevel ikke dukker opp, så må noen andre jobbe. Du vil ikke måtte betale grunnlønna til disse, men om disse har krav på overtidsbetalt (fordi de har jobbet 40 timer den uka allerede, eller fordi de også går en annen vakt den dagen), så kan du måtte betale overtidstillegget. Ikke hele lønna, men overtidsstillegget.

Lenke til kommentar
Nei, du får ikke betalt om du tar deg fri. Om du tar deg fri, og IKKE ordner andre for å jobbe for deg, og sjefen sier at du ikke får fri, men du likevel ikke dukker opp, så må noen andre jobbe. Du vil ikke måtte betale grunnlønna til disse, men om disse har krav på overtidsbetalt (fordi de har jobbet 40 timer den uka allerede, eller fordi de også går en annen vakt den dagen), så kan du måtte betale overtidstillegget. Ikke hele lønna, men overtidsstillegget.

Ja, ok. Takk skal du ha for hjelpen :)

Lenke til kommentar

jeg vil vise til Arbeidsmiljølovens §14-15. jeg har uthevet den delen som går på trekk i lønn. slik jeg tolker det skal det ganske mye mer enn fravær som gjør at en arbeidsgiver skal kunne trekke deg i lønn. et slikt krav skal dessuten (slik jeg tolker det) skje skriftlig fra arbeidstagerens side.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
§ 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger

(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven.

(2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

a) når det er hjemlet i lov,

b) for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser,

c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,

d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond,

e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling,

f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden.

(3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstavene e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.

(4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.

(5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.

når det gjelder oppsigelsestid er dette regulert i Arbeidsmiljølovens §15-3. jeg har her uthevet punkt 7 som kan være relevant til trådstarter. for alt jeg vet kan arbeidskontrakten som trådstarter ikke har fått tilbake si noe annet men det gir en god pekepinn på hva som er tilfelle.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
§ 15-3. Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

(2) For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder.

(3) Blir arbeidstaker sagt opp etter minst 10 års sammenhengende ansettelse i samme virksomhet, skal oppsigelsesfristen være minst fire måneder dersom den finner sted etter at arbeidstakeren er fylt 50 år, minst fem måneder etter fylte 55 år og minst seks måneder etter fylte 60 år. Arbeidstakeren kan si opp arbeidsavtalen med en oppsigelsesfrist på minst tre måneder.

(4) Oppsigelsesfrister som er fastsatt i første til tredje ledd løper fra og med første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted.

(5) Den sammenhengende ansettelse som kreves i andre og tredje ledd avbrytes ikke ved midlertidig fratreden i henhold til oppsigelse på grunn av lovlig arbeidskamp. Den tid arbeidstakeren er fraværende skal likevel ikke medregnes, med mindre noe annet avtales ved arbeidskampens avslutning.

(6) Ved beregning av ansettelsestid etter denne paragraf skal medregnes den tid arbeidstakeren har vært ansatt i annen virksomhet innenfor konsern som arbeidsgiver tilhører eller innenfor annen gruppe av virksomheter som er knyttet sammen gjennom eierinteresser eller felles ledelse på en slik måte at det er naturlig å se ansettelsesforholdene i sammenheng. Har virksomheten eller del av den blitt overdratt eller leiet ut til ny arbeidsgiver, skal også medregnes den tid arbeidstakeren har vært ansatt hos den tidligere arbeidsgiver eller i virksomhet innenfor konsern eller gruppe av virksomheter som den tidligere arbeidsgiver tilhørte.

(7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.

(8) Partene kan ikke ved tariffavtale eller annen avtale fravike oppsigelsesfristene i andre eller tredje ledd før oppsigelse har funnet sted, eller bestemme at oppsigelsesfristen ved oppsigelse fra arbeidstakerens side skal være lenger enn ved oppsigelse fra arbeidsgiverens side.

(9) Arbeidstaker som er permittert uten lønn i forbindelse med driftsinnskrenkning eller driftsstans, kan gå til oppsigelse med en oppsigelsesfrist på 14 dager regnet fra den dag oppsigelsen blir mottatt av arbeidsgiver. Dette gjelder uansett hvilken oppsigelsesfrist som følger av loven eller avtale.

(10) Dersom ulykker, naturhendelser eller andre uforutsette hendelser gjør det nødvendig helt eller delvis å innstille driften, og arbeidstaker derfor sies opp, kan oppsigelsesfristen overfor arbeidstakere ved det arbeid som må innstilles, settes ned til 14 dager regnet fra hendelsen. Er gjeldende oppsigelsesfrist kortere enn 14 dager, gjelder denne. Oppsigelsesfristen kan ikke settes ned etter dette ledd ved arbeidsgivers død eller konkurs, og heller ikke ved arbeidsstans som skyldes at arbeidsrom, maskiner, redskap, arbeidsmaterialer eller andre hjelpemidler som arbeidsgiver skal stille til rådighet, ikke kan brukes, med mindre arbeidstakeren selv er skyld i arbeidsstansen.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Punkt a, når det er hjemlet i lov. Gjelder ikke vanlig avtalerett (til en viss grad) ifbm med arbeidsavtaler?

Det er forskjell på fravær på grunn av f. eks. sykdom, og at du ikke gidder møte opp på vakt.

Hvis dette ikke er lov, hvorfor gjelder oppsigelsestiden begge parter? Hvis en ansatt ikke gidder å møte på jobb de siste tre månedene han er ansatt, hvilke konsekvenser får dette?

Mulig det i mitt tilfelle ikke var lov å trekke i lønn uten at det var avtalt, men vedkommende er vel uansett pliktig å erstatte påviste tap/utgifter som følge av sitt ulovlige fravær/sin brudd på arbeidskontrakten?

#dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Punkt a, når det er hjemlet i lov. Gjelder ikke vanlig avtalerett (til en viss grad) ifbm med arbeidsavtaler?

avtalerett er ikke min sterke side så jeg ønsker å avstå fra en dypere juridisk debatt om dette. (jeg regner ikke med noe annet enn ann vanlig avtalerett gjelder men siden jeg ikke er jurist ønsker jeg å avstå en juridisk diskusjon rundt avtalerett).

Hvis dette ikke er lov, hvorfor gjelder oppsigelsestiden begge parter? Hvis en ansatt ikke gidder å møte på jobb de siste tre månedene han er ansatt, hvilke konsekvenser får dette?

Mulig det i mitt tilfelle ikke var lov å trekke i lønn uten at det var avtalt, men vedkommende er vel uansett pliktig å erstatte påviste tap/utgifter som følge av sitt ulovlige fravær/sin brudd på arbeidskontrakten?

hvis en ikke møter til jobb på 3 måter er det vel en overveiende mulighet for at en mister jobben sin etter relativt kort tid.

utgiftene til arbeidsgiveren er vel de samme (eller i verste fall er det minimale forskjeller) uansett om person A eller person B jobber en nattevakt på grunn av en annens ugyldige fravær.

---- moderatormodus ---

jeg har tatt meg friheten til å slå sammen en dobbelpost. dette skal som vanelig ikke kommenteres i tråden men på PM eller mail.

---- /moderatormodus ---

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
utgiftene til arbeidsgiveren er vel de samme (eller i verste fall er det minimale forskjeller) uansett om person A eller person B jobber en nattevakt på grunn av en annens ugyldige fravær.

Det er akkurat det de ikke nødvendigvis er, i alle fall ikke på typiske "deltidsbedrifter" (butikker, fabrikker, bensinstasjoner, sykehus, barnehager og overalt hvor det jobbes skiftarbeid).

Person A møter ikke på jobb. Person A kan da snakke med person B, og avtale med ham god tid i forveien at han kan jobbe for person A. Person B vil ikke få overtidstillegg, for person B er bare ekstrahjelp/deltidsansatt.

Hvis person A ikke avtaler med sjefen eller medarbeidere at noen skal jobbe for ham, men rett og slett ikke møter opp på jobb, er det plutselig ikke nødvendigvis så mange som kan møte opp på et kvarters varsel. Da kan det hende person C (som egentlig er ferdig på jobb når A skal møte) må jobbe overtid, samt at person D (som er heltidsansatt/allerede har 40 timer jobb denne uken, eller egentlig skal avløse person A igjen) også må jobbe overtid. Da blir arbeidsgivers utgifter større, enn om A enten hadde jobbet selv, eller fått noen andre til å jobbe.

Skjønner du tegninga? Dette er en svært relevant problemstilling på for eksempel døgnåpne bensinstasjoner

Lenke til kommentar

thats life.. jobber i restaurant bransjen og er borti slike problemstillinger hver uke...

slike privateide\franchise kiosker , restaurant, bensinstasjoner, matvarebutikker er pill råttne når det kommer til slike ting som dette..

ønsker du deg en plettfri og grei bransje? skaff deg jobb i staten, en bedrift med MYE penger,

anbefaler deg å snakke med arbeidsgiver og si at du kun vil jobbe det dere ble enig om , og så ville jeg gått på jobb noen av dagene og resten av dagene ville jeg brukt egenmelding hvis du absolutt ikke vil jobbe..

høres ut som det er arbeidsgiver som tvinger deg opp i et hjørne her, så da er det vel egentlig bare til pass for han hvis dere ikke kan bli enige om noe

Lenke til kommentar

Skyter inn et spørsmål her hvis det er greit: hvis man arbeider et sted uten kontrakt på at man er ansatt, vil oppsigelsestiden da være 14 dager - eller har man i utgangspunktet ingen oppsigelsestid, og kan plutselig bare ikke møte opp på jobb en dag?

Uten kontrakt, er man vel ikke formelt ansatt i bedriften? Jeg regner med at dette er et tvegget sverd, og at man heller ikke får eventuelle feriepenger?

Lenke til kommentar

Folk tror ganske mye rart, men så er folk også ganske dumme.

Skal du jobbe i detaljhandelen, restaurantbransjen eller andre typiske student/elev-jobber, sørg for å ha en arbeidskontrakt, og for å være fagorganisert. Sjansen er nemlig VELDIG stor for at sjefen din vil forsøke å buttrape deg.

Lenke til kommentar
Folk tror ganske mye rart, men så er folk også ganske dumme.

Skal du jobbe i detaljhandelen, restaurantbransjen eller andre typiske student/elev-jobber, sørg for å ha en arbeidskontrakt, og for å være fagorganisert. Sjansen er nemlig VELDIG stor for at sjefen din vil forsøke å buttrape deg.

Jobber i restaurantbransjen, og har flere ganger bedt om å få arbeidskontrakt for så å blitt lovt dette, men har enda ikke sett noe til den. I tillegg har de prestert å betale ut feil lønn gang på gang, og jeg har måttet ringe dem og gjøre dem oppmerksomme på det. Har derfor bestemt meg for å si opp; det var derfor jeg lurte på det med oppsigelsestid når man ikke har arbeidskontrakt. :)

Lenke til kommentar
Aha.

Fagorganiser deg, er mitt tips. De kan hjelpe deg i lignende situasjoner i fremtiden. hvis du for eksempel ikke får overtidsbetalt, ikke får utbetalt lønn, ikke får sykepenger eller lignende.

Det skal jeg gjøre. Har blitt klok av skade kan man vel si. ;)

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest igjennom alle innleggene, men alikavel. Du kan ikke ta fri selv om du har gitt beskjed i god tid. Sjefen må jo gi deg fri.Siden sjefen mener at du er borte nå og da har han kansje rett. 4 dager fravær på 1 år kan virke som mye.Nå annser ikke jeg som russetreff noe særdeles viktig, og det gjør vel kansje ikke arbeidsgiver heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...