Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skylder jeg butikkeier?

iqlizer

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet selv i Esso og har vært innenfor samme tingen her. Alt under 200kr er ikke vits å levere tilbake. Det vil koste mer bry en hva som kommer til gode. Buttikkeier har for lengst lagt inn avvik på disse pengene. Kjøp heller en is til deg og dama for de 36 kronene!

Er du helt idiot? Tydeligvis flere av disse mennskene som kun har stått bak ei kasse, og ikke veit hvordan tingene bak foregår. Det bør ikke være noe problem å slå inn en positiv diff på din vakt?

Jeg kan selvfølgelig slå dette inn.

Men regnskapsfører må finne tilbake i regnskapet og legge in nota pga dette, noe som kan ta tid og koste mer en de ussle 36kr som er.

AnaXyd har du peilig på regnskapsføring i det hele tatt?

Jeg har hatt økonomi i 3 år nå, har to firmaer som det er jeg som fører regnskapet for. Så ja, jeg vil si at jeg har peiling på regnskapsføring ja. Og jeg veit at det ikke er noe big deal å mekke inn dette.

Uansett, som noen tidligere her sa, så kan ikke vi drive å skylde på at det blir vanskelig å få dette tilbake i regnskapet. For det er det absolutt ikke, og det er ikke noe vits å problematisere dette noe mer. Han kan "late" som han fikk 36kr for mye for en bagett en dag, for å få pengene inn i systemet igjen.

Problemet her er at trådstarter kvier seg for å betale tilbake usle 36kr! Det å gjøre seg til kjeltring for en så liten sum, er bare helt fjernt for meg.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke slik at jeg kvier meg til å betale pengene tilbake, i utgangspunktet lurte jeg på hvordan slike "avtaler" fungerte.

Juridisk sett er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig.

Anbefaling: Ikke gjør deg til kjeltring for 36 kr, det kan fort straffe seg senere i livet.

Lenke til kommentar
Det er ikke slik at jeg kvier meg til å betale pengene tilbake, i utgangspunktet lurte jeg på hvordan slike "avtaler" fungerte.

Det er jo tydelig at du kvier deg for å betale det du skylder - når du får kompisen din til å handle brus for deg, for å slippe å stikke innom butikken. :nei:

Lenke til kommentar

Det blir jo det samme som å kvie seg. Nå har du vel fått klart svar på ditt spørsmål, og i tillegg en moralsk lærepenge. Vil du virkelig gjøre deg til kjeltring for et småbeløp?

Har forståelse for at det kan være vanskelig å ta skrittet inn i butikken, men heller seint enn aldri. Situasjonen blir ikke bedre av at du utsetter det. Og hvor lenge har du tenkt å fortsette på den skolen? Vurderer du å bytte p.g.a denne situasjonen?

All (u)rasjonell argumentering faller gjennom i åpenbare saker som dette. Betal og be om unnskyldning. Vil nok være pinlig også de neste 2-3 gangene du er i sjappa, men det går over. Betaler du ikke gjør det aldri det.

Lenke til kommentar

Er butikkeier selv.

Garanterer at han blir glad for at du valgte å være ærlig.

I værste fall sier han: "Det tok sin tid, men flott at du kom med dem"

Dermed er saken ute av verden for ham og du er hjertelig velkommen tilbake som kunde. Vi butikkeiere elsker kunder, skjønner du :grin:

Ingen ting å grue seg for.

Endret av brg
Lenke til kommentar
Er det ikke like greit å gå tilbake med 36kr og gjøre opp for seg? Det er vell det mest ryddige du kan gjøre.

Er en fattig student omdagen og har svært lite penger, det er jo flere måneder siden jeg egentlig skulle tilbakebetale pengene?

Hva med å gå tilbake før det gikk flere måneder? Er snakk om 36,- og ikke flere tusen.

Finnes det noe mer idiotisk enn å finne på argumenter for å slippe å betale for en vare du har fått? Han var grei med deg, og du er rasshøl i retur. Jaja, sånn er vel samfunnet blitt mer og mer.

Haha, kunne ikke formulert det bedre enn det xD

Har du et minimum med det som kalles selvrespekt hadde du gjort opp for deg fort som svint. Lite penger eller ikke.

Så sant så sant!

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1100490

Trådstarter vurderer tydeligvis å kjøpe seg en Porsche Boxter, så da bør han i hvertfall ha råd til å betale 36,- i gjeld før den tid.

EID!!!

Regner med vi ikke hører så mye mer ifra trådstarteren, etter det helt tydligvis er snakk om en stor snylter, med null selvrespekt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann,

Vil komme med en liten oppdatering nå.

Jeg bestemte meg for å betale tilbake de 36 kronene i dag. Det første jeg la merke til når jeg gikk inn i butikken var at han med en gang så stygt på meg. Uansett så gikk jeg bort til butikkeieren å spurte om det var greit om jeg leverte tilbake pengene. Da sier han at jeg må betale tilbake pengene + en sum på 64 kroner, slik at den hele summen ble 100 kroner. Det synes jeg var litt underlig.

Er det slik at han nå har rett til å kreve de 64 kronene også? Betalte tilbake de 36 kronene.

Lenke til kommentar

Bra at du endelig har gjort opp for deg. :thumbup:

Ga han noen begrunnelse for at han ville ha 64 kr ekstra? Eller kan det ha vært en slags spøk, han ser at du kommer med dårlig samvittighet, og vil jævles litt med deg?

Jeg er ikke jurist, men mener at han har ikke krav på noen rente eller gebyr slik saken opprinnelig ble beskrevet. Hadde han derimot ved handelen gjort deg oppmerksom på at vanlig pris var 36 kr, mens kredittkjøpsprisen var 100 kr, hadde han hatt krav på dette.

Lenke til kommentar
Heisann,

For et par måneder siden skulle jeg gå å kjøpe meg lunsj i en lokal bakerbutikk. Jeg hadde en 200 lapp og betalte med den, når jeg ga han pengene sa eieren at han ikke kunne veksle det og at jeg måtte komme med pengene senere på dagen. Jeg ble så usikker på om jeg hadde rett til å gå tilbake å betale. Maten jeg kjøpte kostet 36kr hvis det skulle ha noe å si.

Hva skal jeg gjøre?

Hvis du har råd til brus så ofte at du ser det som et problem å få kjøpt (fordi de vil kjenne deg igjen) så har du råd til å betale tilbake.

Det er bare realt at du bør betale tilbake, uansett om det er lenge siden. Du vil faktisk få veldig god samvittighet av dette - derfor er det lurt å gjøre. Sleng opp 40 spenn (eller 50). De husker sikkert ikke saken, så om de spør så sier du at det egentlig var 36,-. Kanskje er du heldig og de insisterer på at du skal betale kun 36,-

Som en lenger opp i trå'en sa - de var grei mot deg. Vær det tilbake.

Lenke til kommentar

Først og fremst så burde du fått betalt første gang. At vedkommende ikke kan gi deg igjen vekslepenger skal ikke gå ut over deg. Om du så bare måttet fått 1-kroninger igjen så hadde det vært OK. At du måtte komme tilbake for å betale høres merkelig ut, du hadde jo penger å betale med i første omgang. Så lenge vedkommende ikke kunne gi igjen veklsepenger så skal vel ikke du straffes for det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...