Gå til innhold

Hypotetisk uhell med IF superforsikring

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på noen ting rundt prossedyrer fra forsikringsselskapet dersom eksempelvis TV-en min skulle ha et uhell i hjemmet. I mitt tilfelle har jeg IF sin superforsikring som skal ha en innebygget uhells sak. La oss si at min 2 år gamle TV som den gang kostet 26000 kr gikk i gulvet ved flytting.

1. Vil jeg da få igjen 26000 kr minus 1000 kr i egenandel? Eller taper noe slikt seg i verdi? Jeg vet lite hvordan selskapene regner slikt.

2. Hva er prossedyre? Skal TV-en sjekkes av IF etter sammenstøte med gulvet?

3. Vil IF forsøke å reparere TV-en i stedet for å utbetale forsikringssum?

Endret av mr_travel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå leste jeg i forsikringsavtalen for å finne ut litt og jeg fant blant annet dette:

For elektrisk innretning, maskin eller apparat gjøres det fradrag på grunnlag av de totale kostnader med 10% for hvert påbegynt år fra utstyret er 5 år, for PC og datautstyr fra 1 år, høyst 80%. Ved ulik alder på skadde deler legges den eldste delens alder til grunn.
Lenke til kommentar

Det et forsikringsselskap gjør i slike tilfeller er å be deg levere inn gjenstanden til reparasjon, og lønner det seg ikke åreparere så vil du få dekket beløpet av hva gjenstanden er verdt i dag som ny. Hvis den er utgått, tar de utgangspunkt i en tilsvarende modell.

Du kan også risikere at de trekker fra event. aldersreduskjon også, men har ikke vært borti det.

Et godt eksempel for 1,5 år gamle bærbare pcen til foreldrene mine som ble tatt på innboforsikring (ikke egenandel):

nyverdi: 9999

Ved skadetidspunkt: Utgått modell, saksbehandler hos komplett mente at tilsvarende modell lå på 4- 5000. (Og det gjorde det også).

Utbetalt av selskap: (8000 kr).

Så de var ikke misfornøyd de med det oppgjøret, de fikk seg en ny maskin som også var meningen. Det var ikke noe bruksfradrag her i gården.

Min erfaring med elkjøp sin trygghetsforsikring:

Minidisc av type toppmodell som kostet ca. 3500 kr ved anskaffelse (den første modellen som butikken solgte av den typen).

Uhell to år etter, da den falt ut av lommen under en joggetur og jeg oppdaget selvfølgelig ikke dette, men kort fortalt gjorde maks uflaks at den ble totalskadd).

Tilbud fra forsikringsselskap: De mente tilsvarende vare var en av bunnmodellene, og gav meg denne.

Klaget selvfølgelig på den avgjørelsen, fikk etter lang tid tilbud om en annen modell som var toppmodell som jeg også var fornøyd med). Måtte vente 2 månder for at Elkjøp fikk den aktuelle modellen inn på lager. Fikk heldigvis låne den første modellen i to månder, så det skal Elkjøp ha ros for.

Vær bare obs med de trygghetsavtalene at hvis forsikringsselskapet mener at det foreligger en mangel som skal bli dekket av reklamasjon, så dekker de ikke nytt produkt eller reklamasjon. Nekter da produsenten/ verkstedet da for at det er en mangel på produktet som de hefter for, kan dette få ubehaglige følger.

Lenke til kommentar

Flott og utmerket svar! Informativt og presist!

Det eneste jeg sitter igjen å funderer på er når IF skriver det jeg siterer i innlegg #2 så tolker jeg det på en helt annen måte.

Logisk i mitt hode er TV-en som fortsatt blir brukt som eksempel ifølge IF sin regne måte 2 år gammel. Ergo skal det trekkes 20% (10% for hvert år) av TV-en ny verdi da den ble kjøpt. Kanskje jeg som er veldig enkel i tankegangen min men jeg tenker da 26 000 kroner mins 2x2600 minus 1000 i egenandel = 19 800 kroner utbetalt.

Lenke til kommentar

Det blir uansett 26. 000 - 10% år to= 2600. (år 1)

26. 000- 2600 = 23400 -10% = 2340. (år 2)

23400- 2340 = 21060.

Men uansett så kan det godt at de har en bestemmelse som utfyller mer om hvilken pris de skal ta utgansgpunkt i. Man kan fort få seg en overraskelse. Det er ihvertfall min erfaring at mange tar utgangspunkt i verdien på nåværende tidspunkt. Og det er også det som blir mest riktig etter mitt syn, da forsikringer ikke skal berike forsikringstakeren.

Lenke til kommentar

Så det er egentlig helt bingo hvordan man kommer ut av et uhell? Kommer an på saksbehandlers humør virker det nesten som.

Enn må jo som forsikringstaker ha noe enn skulle sagt? Blir jo helt merkelig om enn bare får ett eller annet tilsvarende produkt man ikke har lyst på en gang :p

Lenke til kommentar

Det er derfor det i mange tilfeller kan lønne seg å være selv assurandør. Forsikringsselskapene leker ikke akkurat butikk, de selger tjenester som de skal tjene penger på. Akkurat som butikker tjener penger på å selge såkalte "trygghetsavtaler".

Lenke til kommentar
Flott og utmerket svar! Informativt og presist!

Det eneste jeg sitter igjen å funderer på er når IF skriver det jeg siterer i innlegg #2 så tolker jeg det på en helt annen måte.

Logisk i mitt hode er TV-en som fortsatt blir brukt som eksempel ifølge IF sin regne måte 2 år gammel. Ergo skal det trekkes 20% (10% for hvert år) av TV-en ny verdi da den ble kjøpt. Kanskje jeg som er veldig enkel i tankegangen min men jeg tenker da 26 000 kroner mins 2x2600 minus 1000 i egenandel = 19 800 kroner utbetalt.

Dette er feil. De trekker 10% av det tilsvarende tv er verdt i dag. Ikke 10% av kjøpesumm. Dette er verdiavskrivning, pris på tilsvarende vare i dag minus prosentvis pr år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...