Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det emo å være deprimert?

Timeo

Anbefalte innlegg

Føler ofte at det blir en ekstrabelastning å slite med depresjoner når jeg tenker på at folk ville kalt meg emo dersom jeg hadde sagt hvordan jeg ofte føler meg. Mange ville gjerne kalt meg emo bare ved å se at jeg går kledd i svarte klær, har dårlig selvtillit, er sjenert, alvorlig og pessimistisk også.

Det virker som man i dagens samfunn ser ned på mennesker med psykiske problemer, særlig de som har depresjoner, sliter med selvskading og er suicidale. Kan ikke tenke meg annet enn at dette bare bidrar til å trykke mennesker enda dypere ned i noe de heller skulle fått støtte og hjelp til.

Og det stemmer slett ikke at emo "bare er en musikk-sjanger" eller at emo "bare er en klesstil". Dette kan nok være riktig i teorien, men er ikke hvordan folk flest benytter seg av betegnelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emo er jo en forkortelse av ordet emosjonell som betyr at man har mange blandede følelser. Alle mennesker er emosjonelle, men til en viss grad! Om man er deprimert er man jo emosjonell kan man si, men ungdommer i dag har satt et litt annet preg på ordet "emo". De har brukt ordet til å bli et uttrykk for en type "livsstil" som folk følger. Da tror jeg ikke de har særlig oppmerksomhet på de deprimerte folkesjelene, men heller de som stadig går rundt og syter om hvor jævlig livet er ennå de ikke har opplevd noe fælt. De som er "emo" går jo som oftest kledd i svart og hører på en type musikk, men det vil ikke si at alle de som går i svart eller hører på Green Day er emoe av den grunn.

Egentlig kommer det helt an på hvordan du ser på emo. Det er ikke riktig å rakke ned på mennesker med psykiske problemer, da det garantert bare blir værre. Men folk med ekte psykiske plager går som oftest ikke rundt å sier det til alle og enhver og de viser det heller ikke gjennom mørke klær og musikk... Den "livsstilen" som nå er kalt for emo er noe helt annet enn en person med psykiske problemer!

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det så er emoer "wannabe deprimerte" men de får det ikke til for de har ingenting å være deprimerte for. Når man derimot blir deprimert så er man altså ikke emo lengre.

Om du kler og ter deg som en emo så er det nokk ikke rart om folk tror du er det. Gå i klær med litt mer farger og så vær deprimert. Så skal du se at folk ikke rakker ned på deg.

Lenke til kommentar
Om du kler og ter deg som en emo så er det nokk ikke rart om folk tror du er det. Gå i klær med litt mer farger og så vær deprimert. Så skal du se at folk ikke rakker ned på deg.

Så hvis jeg foretrekker sorte klær og samtidig har en psykisk sykdom og derfor "ter meg som en emo" så er jeg emo og må finne meg i å bli trakkassert? Er det jeg ikke helt skjønner. Sånn som jeg ser det så er det jo ikke jeg som har et problem, men de som måtte se på meg som person som noe de har rett til å behandle dårlig, som har et problem.

Lenke til kommentar

Bellicus: Dessverre har det vært noen før deg i løypa, og sørget for at den gemene hop har tillært seg visse inntrykk og til og med fordommer mot emoer. De har ropt "ulv, ulv", hvis du skjønner. Det er jo synd, for det skal absolutt ikke være slik at man ikke blir tatt på alvor om man faktisk har en depresjon, eller sliter psykisk på noen måte.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg foretrekker sorte klær og samtidig har en psykisk sykdom og derfor "ter meg som en emo" så er jeg emo og må finne meg i å bli trakkassert? Er det jeg ikke helt skjønner. Sånn som jeg ser det så er det jo ikke jeg som har et problem, men de som måtte se på meg som person som noe de har rett til å behandle dårlig, som har et problem.

Du må finne deg i å bli trakkasert ja. Om du kler deg som en ulv og ter deg som en ulv så må du ikke bli overrasket om sauene blir redd deg. Og det er jo du som har et problem, det er du som er deppa, remember?

Det er jo egentlig såre enkelt. Ikke kle deg som en emo så vil folk se at du har et mentalt problem og vil gi deg den støtten du fortjener. Om du ser ut som en som skriker etter oppmerksomhet for å ha noe å gjøre så finner du ikke mye sympati.

Lenke til kommentar

Du må finne deg i å bli trakkasert ja. Om du kler deg som en ulv og ter deg som en ulv så må du ikke bli overrasket om sauene blir redd deg. Og det er jo du som har et problem, det er du som er deppa, remember?

Det er jo egentlig såre enkelt. Ikke kle deg som en emo så vil folk se at du har et mentalt problem og vil gi deg den støtten du fortjener. Om du ser ut som en som skriker etter oppmerksomhet for å ha noe å gjøre så finner du ikke mye sympati.

Så konklusjonen er: Hvis man har psykiske problemer så bør man ikke bruke svarte klær, ellers blir man mislikt av folk. :ermm:

Noe mer man bør unngå å gjøre? F.eks. det å være pessimistisk blir vel lett oppfattet som emo og?

Lenke til kommentar
Så konklusjonen er: Hvis man har psykiske problemer så bør man ikke bruke svarte klær, ellers blir man mislikt av folk. :ermm:

jepp

Noe mer man bør unngå å gjøre? F.eks. det å være pessimistisk blir vel lett oppfattet som emo og?

Nei, pessimister finnes i alle grupper, det er ikke stereotypisk emo (tror jeg?). Derimot er det ikke særlig artig henge med pessimister, som gjør at folk vil trekke seg litt unna, som vil gjøre at depresjonen din blir sterkere, så dette burde du legge fra deg om du kan. Værtfall prøv å vær positiv rundt andre.

Lenke til kommentar

Det som er trist er at det har blitt "pop" og ha psykiske lidelser, og det igjen går utover mennesker som deg som har problemer.

Så det beste er og ta på seg en maske blant andre så slipper du mye av dritten blant folk som ikke har peiling.

Sorry Bellicus, blir forbanna når jeg leser hvordan du blir behandlet osv.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Du må finne deg i å bli trakkasert ja.

Man har vel ikke et problem pga utseende/klesvalg...? At folk vil te seg litt annerledes enn hva som er "normen" får være deres valg. At du drar sluttninger av den grunn burde gjøre at du tenker deg om en gang til! Vil heller si at det er du som har et problem her.

Lenke til kommentar

Tildels er det blitt "pop", men det er også blitt vanligere. I dag regner vi med atg ca 17% av vestens befolkning vil bli deprimert i løpet av livet sitt. I USA regner de med at ca hver fjerde er depreimert. Så om du sitter i stuen din i usa med fire andre kompiser, og de ser ok ut, så er det du som er deprimert.

Du må finne deg i å bli trakkasert ja.

Man har vel ikke et problem pga utseende/klesvalg...? At folk vil te seg litt annerledes enn hva som er "normen" får være deres valg. At du drar sluttninger av den grunn burde gjøre at du tenker deg om en gang til! Vil heller si at det er du som har et problem her.

Desverre så dømmer folk deg etter utseende for det er effektivt. For vær svartkledd deprimert person du møter på gata så møter du hundre andre svartkledde som later som de er deprimerte. Om du vil bli tadd seriøst da så bør du prøve å skille deg ut fra alle som ikke trenger hjelp, det sier seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg sitter heller alene til jeg dør enn og forandre utseendet mitt, siden det har ingenting med mine lidelser og gjøre.

Jeg syns du heller skal prøve og finne mennesker som liker din stil og ikke er blant de som syns deppa er kult for de finnes;)

Hamnli2: Så du sier at de som kler seg utfor det "vanlige" skriker etter oppmerksomhet)

Har det falt deg inn at den er den stilen man trives i?

Og pga. folk med fordommer og null peil som legger opp til at man må skifte stil, miljø osv.

Rett og slett for enkle svar og ta vekk ansvaret fra visse mennesker i samfunnet.

Jeg måtte isolere meg for at de som var mine "venner" ikke likte min stil, så jeg sa " greit, vi snakkes sikkert en dag". Satt inne i noen måneder og gjett hvem som kom på døra til slutt.

Man er den man er og man skal slåss for det!

Har møtt mange svartkledde folk som er utrolig kule mennesker, liker best folk som tørr og være seg selv. Selv om man er litt lei seg. Er en person lei seg så må vel vi klare og takle det.

"nei, putt på en maske istedenfor så du får de 3 ganger verre når du kommer hjem"

Såklart må man finne en balanse noe som ikke er lett, men man skal ikke spille en annen. Har man det tøft så har man det tøft. Er man redde folk som sliter, så har den personen som er redd et problem ikke den som sliter.

Han prøver og være ute osv.

Bellicus: jeg har kommet ditt at jeg driter i hva folk måtte mene om meg pga. mine lidelser, jeg kan ikke bry meg for det er ikke mitt problem.

Jeg prøver og smile, være høflig og det som må til for at folk ikke skal føle seg ukomfortabel med meg.

Beste rådet jeg kan gi deg, er kanskje og gi et smil av og til..sånne småting.

Grunnen til at jeg sier det med maske er at det fort kan bli en innarbeidet vane.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Desverre så dømmer folk deg etter utseende for det er effektivt. For vær svartkledd deprimert person du møter på gata så møter du hundre andre svartkledde som later som de er deprimerte. Om du vil bli tadd seriøst da så bør du prøve å skille deg ut fra alle som ikke trenger hjelp, det sier seg selv.

Klar over at noen gjør det, men å si at man vil bli trakkasert pga utseende er renspikket tøv. Ikke alle er slik, og mange klarer å se bort ifra klesvalget og utseendet generelt. Som eksempel: Ikke alle med østeuropeisk utseende er terrorister, heller..

Lenke til kommentar

For min del har det fungert heller dårlig å spille skuespill og late som om jeg ser positivt på ting. Ikke bare stritter nervesystemet mot en sånn oppførsel, men folk gjennomskuer det ganske greit og, og bare ignorerer meg. Om folk bare ignorerer meg uansett, så kan jeg like greit kjøre en klesstil jeg er komfortabel med og si og gjøre ting jeg føler er ærlig og reflekterer meg som person, istedenfor hva som er populært.

Lenke til kommentar

Der sa du det, du får dine venner og det er det viktigste=)

Bare at du sitter her og skriver og ordlegger deg som du gjør viser at du er på rett vei. Selvinnsikt er det viktigste man har, for der begynner alt.

Prøver ikke og høres ut som det jeg sier er rett, jeg har slitt i snart 17 år nå med div. problemer og jeg vet det hjelper ikke og innrette seg etter de såkalte "normale"

jepp

Nei, pessimister finnes i alle grupper, det er ikke stereotypisk emo (tror jeg?). Derimot er det ikke særlig artig henge med pessimister, som gjør at folk vil trekke seg litt unna, som vil gjøre at depresjonen din blir sterkere, så dette burde du legge fra deg om du kan. Værtfall prøv å vær positiv rundt andre.

Har du slitt med sterk psykiske lidelser noen gang?

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...