Gå til innhold

Jobbe med musikk?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har tenkt vel og lenge, og har funnet ut at det eneste yrket jeg kan ha for å trives med jobben min, er enten noe som har med trening eller musikk og gjøre. Jeg vet om diverse jobber som har med trening og gjøre, men drømmen er og jobbe med musikk.

Jeg har sett meg litt rundt etter hva jeg kan bli, men finner bare yrker som musikklærer, musikkpedagog, sangpedagog og slik. Jeg kunne heller tenke meg å jobbe i et plateselskap (o.l), og lurer på hva du da er utdannet som? Musikklærer osv. frister ikke, for jeg er ikke ute etter å lære bort musikk.

Jeg vil jobbe MED musikk uten å måtte lære bort/lage den selv.

Jeg spiller forskjellige instrumenter, og er utrolig interesert i musikk. Noen som har forslag til jobb som kanskje kunne passe, og hvilken utdannelse jeg må ta?

(skal foreløpig til å begynne mitt 3. år på Realfag, studiespesialiserende*)

PS: Om jobber tilbyr en god lønn, så hadde det vært fint:P Sikter jo mot Sivil-ingeniør innen Petrolium, og om jeg skulle gå bort fra den veien håper jeg en annen jobb(med musikk) også vil kunne ha bra lønn i forhold, men har du forslag så kom med det uansett!

Endret av Delmonte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste jobber innen musikkbransjen er dårlig betalt. Hvis du ikke vil lage din egen musikk, men er jævla god til å spille, kan du bli studiomusiker. Det er bare å spille så mye som mulig og prøve å skaffe deg kontakter i de rette miljøene. Det er et trangt marked!

Eventuelt kan du jo kanskje bli lydtekniker?

Lenke til kommentar
PS: Om jobber tilbyr en god lønn, så hadde det vært fint:P Sikter jo mot Sivil-ingeniør innen Petrolium, og om jeg skulle gå bort fra den veien håper jeg en annen jobb(med musikk) også vil kunne ha bra lønn i forhold, men har du forslag så kom med det uansett!

Jeg vil vinne 100 millioner i lotto og ha en bil som kan fly. Men det kommer ikke til å skje. :p

Men jeg har vært gjennom samme dilemma som deg (faktisk veldig likt, utenom at jeg er siv.ing innen bygg, ikke petrolium). Endte opp med å jobbe innen et fagfelt som er ganske nær, men ikke akkurat direkte knyttet til musikkskapning. Men jeg har utdannelsen til det, og den får du nok ikke på petroleum.

Et tips: Hvis du virkelig vil "satse på musikk" som en karriere, vær sikker på at det er faktisk det du vil drive med. Jeg lurte på om jeg bl.a. skulle prøve å leve av å kunne spille gitar. Men en hobby er nå kun en hobby, og ville kanskje ikke vært like spennende om jeg faktisk måtte tjene penger på det...

Lenke til kommentar

Jeg vil vinne 100 millioner i lotto og ha en bil som kan fly. Men det kommer ikke til å skje. :p

Men jeg har vært gjennom samme dilemma som deg (faktisk veldig likt, utenom at jeg er siv.ing innen bygg, ikke petrolium). Endte opp med å jobbe innen et fagfelt som er ganske nær, men ikke akkurat direkte knyttet til musikkskapning. Men jeg har utdannelsen til det, og den får du nok ikke på petroleum.

Et tips: Hvis du virkelig vil "satse på musikk" som en karriere, vær sikker på at det er faktisk det du vil drive med. Jeg lurte på om jeg bl.a. skulle prøve å leve av å kunne spille gitar. Men en hobby er nå kun en hobby, og ville kanskje ikke vært like spennende om jeg faktisk måtte tjene penger på det...

du kan jo søke deg inn ¨på noe utøvende musikkstudie da..? eks konservatoriet, LIPA osv.. ikke bare bare å jobbe som musiker, mange som kombinere musiker yrket med musikklærer, slik at man har noe minumum inntekt i mnd.

er du musiker å står uten oppdrag i lengere periode blir du slapp i fisken etterhvert :)

danseband musiker er ganske ikke det hippeste men ofte spillejobber og kan tjene ganske bra. kan ha en "normal" inntekt på å kun jobbe fredag-lørdager. (da venner og familie har fri:)

ellers er jo lydtekniker ett alternativ.

mye av aktiviteten på eks konservatoriet er jo å spille mye og få kontakter,kontakter,kontakter... du er dyktig + mye kontakter er hyppige oppdrag.

Lenke til kommentar
Har det slik selv; vil jobbe med musikk, men ikke spille eller lage selv.

Vil helst jobbe i et plateselskap. Ellers jobbe med lydteknikk, booking og konsertarrangering. :cool:

da er lydtekniker noe å satse på kanskje? er vel kanskje noe på bla NISS mener jeg, er vel en del andre ting også som går på produksjonen. jobbe med booking osv anbefaler jeg deg å ta kontakt med div booking byråer, eller så kan du starte opp selv viss du har en del kontakter med band,trubadurer osv alleredet.

Lenke til kommentar

Vil helst jobbe i et plateselskap. Ellers jobbe med lydteknikk, booking og konsertarrangering. :cool:

da er lydtekniker noe å satse på kanskje? er vel kanskje noe på bla NISS mener jeg, er vel en del andre ting også som går på produksjonen. jobbe med booking osv anbefaler jeg deg å ta kontakt med div booking byråer, eller så kan du starte opp selv viss du har en del kontakter med band,trubadurer osv alleredet.

Lydtekniker er vel ikke så lett å leve av akkurat.

Drømmen hadde vel vært å hatt eget plateselskap eller starte opp en festival.

Men det blir vel bare med drømmen :p

Har ikke de rette kontaktene heller.

Lenke til kommentar

Lydtekniker er vel ikke så lett å leve av akkurat.

Drømmen hadde vel vært å hatt eget plateselskap eller starte opp en festival.

Men det blir vel bare med drømmen :p

Har ikke de rette kontaktene heller.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du vil i musikkbransjen om du ikke vil bidra med noe? Alle er fascinert av musikkbransjen generelt men om du ikke kan produsere, skrive tekster, spille etc, så er du like brukbar som vaktmestern.

Jeg spiller til fingrene verker på gitar hver dag. Men det er ikke for å komme i musikkbransjen etc. men for å ha det gøy, og om noen skulle digge det så er det et stort pluss. Du må nok brenne skikkelig for det om du skulle håpe på å få noe som helst jobb innen for det. Ihvertfall her i lille norge. Kanskje du kan finlese raideren til Kurt Nilsen.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du vil i musikkbransjen om du ikke vil bidra med noe? Alle er fascinert av musikkbransjen generelt men om du ikke kan produsere, skrive tekster, spille etc, så er du like brukbar som vaktmestern.

Jeg spiller til fingrene verker på gitar hver dag. Men det er ikke for å komme i musikkbransjen etc. men for å ha det gøy, og om noen skulle digge det så er det et stort pluss. Du må nok brenne skikkelig for det om du skulle håpe på å få noe som helst jobb innen for det. Ihvertfall her i lille norge. Kanskje du kan finlese raideren til Kurt Nilsen.

Jeg kunne bidratt med mye, men jeg tenkte yrker det går ann og leve av.

Å være artist er ikke et sikkert yrke. Ellers kunne jeg jo satset på både gitar eller piano karriere, eller band.. Lurte bare på om det fantes yrker der jeg kunne jobbe med musikk/band, som jeg kunne levt av. Plate/musikk-butikk er det eneste jeg kommer på for øyeblikket, så håpet at noen kunne foreslå andre ting.

Lenke til kommentar

Jeg kunne bidratt med mye, men jeg tenkte yrker det går ann og leve av.

Å være artist er ikke et sikkert yrke. Ellers kunne jeg jo satset på både gitar eller piano karriere, eller band.. Lurte bare på om det fantes yrker der jeg kunne jobbe med musikk/band, som jeg kunne levt av. Plate/musikk-butikk er det eneste jeg kommer på for øyeblikket, så håpet at noen kunne foreslå andre ting.

det er mange folk som på en eller annen måte er inni musikk bransjen som man kan jobbe med. det er som du sier plate/musikk butikk, booking,lydmann,promotering,lærer,være selve musikern,sjåfør,roadie/hjelpemann/ryddegutt,grupie hehe.

er mye man kan gjøre for å være en del av musikkmiljø.

å være en altmuligmann er gull verdt for mange, f.eks som kan kjøre,kjøre lyd/lys,hjemmesider osv osv

så hvis du har kunnskaper,interesse,erfaring fra noe av dette så høst det så godt du klare... kontakter er ofte gull verdt her også, enten om det er via litt jobbing i musikkbutikk osv... altid folk som trenger hjelp med noe :)

Lenke til kommentar
Da kan vi bare ønske lykke til.

Men for all del: Ta en utdannelse, så har du noe å falle tilbake på når jakten på drømmen enten blir kjedelig eller drømmen knuses. ;)

støtter den ja, greit å ha noe i backup uansett... noe utdanningen innen multimedia,lyd/lys/scene kompetanse kan komme bra med :)

Lenke til kommentar

Jeg tar utdanning i musikkteknologi. Man blir kjent med mange interessante folk både i klassemiljøet og blant lærere. I tillegg lærer man veldig mye, og timeplanen er schlækk nok til at man har god tid til produsering innimellom. Men mye av oppgavene er relatert til produsering da, så du burde ha en nese for dette.

Personlig har jeg tatt sikte på å etablere meg innenfor film og spill. Lyd-design og film/spill-musikk. Da gjelder det å være ivrig etter å knytte bånd med folk rundt seg (internett i særs grad) og være villig til å jobbe gratis som freelancer i en stund. Er ihvertfall det jeg satser på. Etterhvert vil jeg ha opparbeidet meg en respektabel portfolio, som kommer godt med når jeg skal søke om jobb.

Ellers er det jo mye man kan jobbe med innenfor musikk. Om jeg skulle velge noe annet enn det jeg har tatt sikte på, så ville jeg kanskje prøvd å startet en nettbutikk med nisje-produkter - for eksempel high end line hodetelefoner. Lærer er jo også relevant. Jobb i radio eller TV kan også være av interesse. Alt i multimedia som innehar lyd trenger lydfolk. Lydmann for band er ikke noe å anbefale. Meget slitsomt for kropp og ører!

Lenke til kommentar

Booking er jo morsomt heltidsarbeid. Er man kreativ der, er det lett å gjørra penger. Lydteknikker, manager, lysansvarlig osv er også svært intresange yrker. Har dilta etter en slektning som driver med detta helt siden jeg var 4-5 år gammal, dvs snart 20 år nå, å har de siste 5 åra jobba en del aktivt med det sjøl, å er ikke tvil om at det er moro. Man kjenner det på ryggen, man jobber nesten døgnet rundt hele helga, betalinga er så som så, men er fortsatt utrolig moro. Får treffe masse artige folk, ser folk du har gode minner med hver gang du slår opp i se & hør, å lærer å kjenne de samma folka på en helt annen måte enn se & hør å folk generelt gjør. Men det morsomste er selvsagt miljøet bak scenen og alle folka du treffer der.

Lenke til kommentar
Booking er jo morsomt heltidsarbeid. Er man kreativ der, er det lett å gjørra penger. Lydteknikker, manager, lysansvarlig osv er også svært intresange yrker. Har dilta etter en slektning som driver med detta helt siden jeg var 4-5 år gammal, dvs snart 20 år nå, å har de siste 5 åra jobba en del aktivt med det sjøl, å er ikke tvil om at det er moro. Man kjenner det på ryggen, man jobber nesten døgnet rundt hele helga, betalinga er så som så, men er fortsatt utrolig moro. Får treffe masse artige folk, ser folk du har gode minner med hver gang du slår opp i se & hør, å lærer å kjenne de samma folka på en helt annen måte enn se & hør å folk generelt gjør. Men det morsomste er selvsagt miljøet bak scenen og alle folka du treffer der.

Har erfaring selv fra å være lydmann og lysansvarlig, og det er som du sier; gøy, men slitsomt. Jeg ser absolutt ikke for meg en karriere innenfor akkurat dette feltet. Særlig ikke dersom man tenker å stifte familie og være en pålitelig part for alle på det feltet. Helger går som regel bort, man reiser mye generelt, kommer hjem sliten og døv. Men det er jo klart at denne formen for jobbing passer bra for noen og dårlig for andre.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...