Gå til innhold

nasjonal transportplan 2009-2019


Anbefalte innlegg

får å kommentere i denne tråden må du ha lest deler av linkene under for å forebygge forvirring, når du henviser deg til et punkt eller fakta/info bruk link til ditt eksempel. når du skal snakke om en ting bruk stor overskrift til ditt evne slik at det er lettere for andre. hold deg saklig og oppfør deg mest mulig "profesjonelt"

dette er for å forebygge en dårlig debatt

strekningen Trondheim-Fauske

 

av det jeg skumleste framstår den nasjonale transportplanen som meget skuffende.

av det jeg har lest nevnes det ikke en gang om en full oppgradere strekningen Trondheim-Fauske, eneste som er nevnt her er en opprustning.

 

som et eksempel er det i statlige samlede middler totale 52352 mil.kr ved Oslo -Trondheim m/armer til Ålesund, Kristiansund og Måløy, mens den statlige middler totale 16250 mil.kr ved Trondheim – Bodø m/armer til Sverige.

 

en hele forskjell på 36102 mil.kr (kilde)

 

selvsagt skal man nevne at det bor flere folk på denne strekningen og har dermed også et større behov for vedlikehold og oppgradering. man man kan ikke ta avstand for at Norge må ha en ny E6 nord for Trondheim. en ny 4 felts E6 til Fauske vil åpne for en raskere, tryggere og solid strekning. som, som strekningen er i dag er den i mine øyne uakseptabel og burde snarest oppgraderes.

 

jernbane

 

også her vil jeg nevne at det er ikke i denne perioden planlagt en ny utviding av jernbane fra Fauske-Narvik.

 

en slik strekning vil i første rekke;

  • samle den nordlige delen av Norge og Norge som en helhet
  • åpne for en raskere og tryggere samferdsel
  • transport vil gå raskere
  • samarbeid mellom distanse vil bli forenklet
  • turisme vil ikke lengre ha begrensninger ved å bruke jernbane
  • kan gi et trykt grunnlag for at nye næringer kan vokse

som som den er i dag så;

  • stopper jarnbanen ved Bodø kommune som er en endestasjon
  • den nordligste jernbaneknytting for store deler av landet er ved Fauske
  • strekningen Fauske-Narvik er ekskludert og ikke prioritert
  • Nazi-Tyskland påbegynte denne strekningen
  • deler av tunneler er ferdige

så hva synes dere om regjeringens 10 årsplan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med nord-norge er jo nettop alle fjordene og fjellene. Om du har kjørt bil mellom tromsø og bodø så er det faen meg et under at det er veier. Jeg foreslår heller at vi bygger ut jernbane i sverige og lager utstikkere til norske byer (bodø, narvik, harstad, tromsø) og på den måten følger fjordene i stedenfor å bygge på tvers av dem. Finnmark skulle ikke være noe problem. Jernbane fra russland til den norsk-svenske banen.

 

For å være ærlig har jeg mye mer tro på ferger, eller at havnene utvider "parkeringsplass" for personbåter. Er faktisk mye lettere å båte enn å bile store deler av nord norge, vertfall om byene hadde bygd havner tilpasset dette.

Lenke til kommentar

1. hvor stort er vedlikeholdsettersleppet? Nytter ikke å skryte av hvor mye penger mer enn forrige man spytter inn om det bare er en brøkdel av det som egentlig trengs.

2. Skal ikke alle offentlige dokumenter være tilgjengelig på bokmål OG nynorsk?

Lenke til kommentar
så vi skal ekskludere hele nord-Norges E6 og la Sverige arbeide for oss?

dessverre så tror jeg å bare satse på ferger er et skudd i mørke, hvis man bygde en helt ny 4felts E6 fra Trondheim og helt opp i nord, ville man ha tapt på dette i lengden?

 

Ikke hele e6, men det ville vært mye mer kostnadseffektivt å bygge ut fergenettverket og legge ned deler av e6. Og firefelts fra trondheim til helt oppi nord? Har du være å kjørt der oppe? Det er i det hele tatt et vidunder at geiter kommer seg fram mellom bodø og narvik, nevermind en firefelts vei.

Lenke til kommentar

vel... med tanke på at jeg bor, er født og er oppvokst i bodø, har vært utallige ganger på Fauske, Steigen og Sørfold så ja jeg vet hva hvordan denne strekningen er. jeg har kjørt e6 fra Ballangen utfor Narvik til Oslo. for øyeblikket så holdes det på med en ny riksvei fra Bodø-Fauske, det er vel og bra for en riksvei og jeg er storfornøyd med det.

 

men... strekningen Trondheim-Fauske er den verste biten jeg har sett av den delen av E6 som jeg har kjørt på. den strekningen minner meg mer om en karusell og det er et under at ikke flere har havnet ved fjersteinene. derimot strekningen Fauske-Narvik er egentlig ganske bra. man kan ikke unnlate at det også bor folk her og, vi har større distanser å pendle, vi har et behov for å ha gode veier for å komme oss fra a-b. og man kan ikke unnlate at Norge kommer til å tjene på en ny E6 nord for Trondheim.

 

et slik fergesystem som du snakker om vil bli dyre, realiteten er at fåtallet vil bruke dette tilbudet. om deler av E6'n blir nedlagt vil det ende med at Nord-Norge vil bli enda mer isolert og fraflyttningen vil øke. dette er reialiteten om man stenger ned deler av vår E6

Lenke til kommentar
• 21 188 millionar kroner til vegføremål, medrekna tilskott til drift av riksvegferjer og midlar som inngår i rammetilskott og rentekompensasjonsordning til fylkeskommunane. Dette er ein vekst på 6 139 millionar kroner eller 39 prosent, samanlikna med NTP 2006-2015.

 

Noen sa engang at 99% av all statistikk var feil..

Her er det en økning i årlig støtte fra regjeringen på 39 % i antall kroner. Eg er ingen kløpper på statistikk, men i følge denne tabellen over vei-byggekostnader fra 1994-2004 (nærmeste eg fant) så er byggekostnadene økt med 25 % fra 1994 til 2004.

 

Det blir som at regjeringen øker de årlige overføringene med like mye som prisstigningen, og kaller det "ett løft", selv om man får akkurat like mye ny vei hvert år som tidligere!

 

Ett annet moment er at de fiskale avgiftene som pålegges bileiere burde vært tatt inn over skatteseddelen. Synest det blir helt surrete at det er kun bileiere som skal betale for veiene. En alenemor på vei til barnehagen med ungene skulle også tatt sin skjerv av regningen. Bussen hun er passasjer i bruker veiene, varene i butikken blir transportert på de samme veiene og venner og kjente som kommer på besøk i buss bruker de samme veiene som oss som har egen bil.

 

Dette er ikke kun bileiernes gode, dette er for hele samfunnet, og da burde hele samfunnet vært med å betale.

Gjerne fordelt årlige omregavgift/importavgift/hk-avgift etc over til ett eget felt på selvangivelsen så man ser hvor mye man betaler. Tror tall fra 2006 var på 54 milliarder som staten tar inn i avgifter, og i tillegg kommer ca 6 milliarder i bompenger hvert år (iflg NTP). Fordelt på 4,8 mill inbyggere (fratrukket 21% under 20 år og 13% over 66år) så skulle dette fordeles på 3,2 mill innbyggere - dette utgjør 20.000 som hver enkelt skatteyter skulle betalt.

 

Prinsippet burde være at den som forbruker godet skal betale for det.

Endret av bvlgari
Lenke til kommentar

Det er kun EN mann som kan få samferdselssatingen i Norge på rett spor igjen, nemlig Per Sandberg.

 

Da trengs det MYE PENGER, og en STOR investering i infrastruktur, som er kanskje den viktigste oppgaven i et langstrakt land som Norge.

 

La oss nå oppheve togmonopolet og slutte med tullet. Folk vil gjerne vegle hvilket tog de skal reise med. Etterspørselen og behovet vil automatisk styre systemet.

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar
Jeg synes NTP for 2010-2019 er en stor vits. Det er bevilget for lite penger til å bygge og vedlikeholde veier, itillegg blir veiene forsatt finansiert gjennom bompenger som vi billister må ta oss av.

 

bompengene kommer ITILLEGG til dette.

Det er ikke slik at bevilgingen blir mindre om bompengene øker, dette er bare løgner fra de borgerlige

Lenke til kommentar

etter et åpen møte med Liv Signe Navarsete (samferdselminister fra sp) her i Bodø kommune i samarbeid med NHO og Bodø Rotary klubb har jeg fått vite litt mer detaljert om Nordlands 10års plan.

  • det er blitt bevilget 3 ganger mere ressurser enn tidligere år
  • stor satsing på samferdsel gjennom en opprustning og oppgradering på E6 og jernbane/fergesatsing. b.l.a skal man under denne perioden forebygge den dårlige E6 strekkning og få færre svinger
  • det blir ikke satset på en nordligere jernbane satsing grunnet lite omdiskutert og ressurskrevende

og det er bare deler av det hun tokk opp, under dette møte sa hun selv at hun har stor tro på jernbane satsing, hun mener det samme som meg at gode veier fører til mindre forurensning fra biler.

 

om det er noe dere lurer på skal jeg etter hukomelsen svare

Lenke til kommentar

En annet skittent triks som blir brukt i NTP er saksgangen rundt bompenger.

 

Dersom ett større prosjekt skal bli finansiert av staten, kreves det som regel bompenger. Men regjering pålegger skjeldent/aldri å bompengefinansiere ett prosjekt. Derimot krever de at forslag til slike større prosjekt skal komme fra lokalt hold, og at de må fikse en del av betalingen selv for at staten skal bidra.

 

Og hvordan skal de kunne betale slikt lokalt? Jo ved bompenger. Men nå er det plutselig de lokale partiene som "ønsker" bompenger, ikke regjeringen, selv om det i realiteten er et krav fra regjeringen for å gå inn med statlige midler. Det er derfor Liv-Signe Navarsete hele tiden prøver å imprente oss at bompengene er ønsket fra lokale politikere, og ikke av regjeringen.

 

 

Det samme gjelder "belønnningsordningen" for kollektivtrafikk som blir gitt som en overføring fra staten for å bedre busstilbudene i de store byene. Dette blir gitt på bakgrunn av økt antall reisende med kolelktivtrafikk. Men ikke bare det, å nei. Bidragene blir gitt også med en faktor som personbilrestriksjon.

 

Det heter at

En forutsetning for tildeling av midler fra belønningsordningen er at det iverksettes tiltak, eller nylig har blitt iverksatt tiltak, som virker begrensende på personbiltrafikken. Det er en lokal beslutning hvilke tiltak som iverksettes

 

Og den beste:

..at Samferdsels­departementet skal inngå avtaler om flerårig tildeling må søkerne blant annet ha fattet nødvendige lokale vedtak om bruk av restriktive virkemidler,

 

Det vil si at byene IKKE får støtte/får meget redusert støtte til kollektivtrafikk, dersom de ikke samtidig innfører kø-prising og bompengeringer. På denne måten skyver den godeste rød-grønne regjeringen hele ansvaret for kollektiv utbygging over på kommunene, og samtidig slipper regjeringen ansvaret for å innføre personbilrestriksjoner. Mens de på den andre siden skryter av store overføringer til kollektivtrafikken... Eg blir kvalm.

Lenke til kommentar

Jeg synes planen forsåvidt er fin den, problemet er bare at pengene må bevilges over hvert eneste statsbudsjett. At planen i sin helhet følges opp har aldri tidligere skjedd, men man kan jo alltid håpe at en gang må være den første. En aldri så liten omorganisering av måten pengene blir utdelt og senere fordelt inn i prosjekter tror jeg er på sin plass, slik at man kan se større helheter og planlegge lenger enn et år av gangen.

 

Personlig mener jeg satsningen på jernbanen er alt for liten. 4-felts vei rundt de store byene bør komme på plass der det trengs, men sammenhengende 4-felt, f.eks. Oslo-Trondheim, mener jeg er bare tull. Problemet mange steder er at stamveiene er så smale at de ikke har gulstripe, bruer som bare tar ett kjørefelt osv, i tillegg til mange trailere som sinker trafikken i motbakker. En utbygging til god 2- og 3-felts vei, samt en kraftig utbygging av jernbane slik at all gods mellom de store byene forsvinner fra veiene, tror jeg er løsningen.

 

 

Det er kun EN mann som kan få samferdselssatingen i Norge på rett spor igjen, nemlig Per Sandberg.

 

Da trengs det MYE PENGER, og en STOR investering i infrastruktur, som er kanskje den viktigste oppgaven i et langstrakt land som Norge.

 

La oss nå oppheve togmonopolet og slutte med tullet. Folk vil gjerne vegle hvilket tog de skal reise med. Etterspørselen og behovet vil automatisk styre systemet.

 

Per Sandberg har mange gode poenger, og de bør taes på alvor. Men desverre vil en ren Frp-politikk ruinere det vi har igjen av gode samferdselordninger i Norge. Du nevner togmonopol. I Sverige som har en enda mer markedsstyrt jernbanesektor enn Norge, er utfordringen at de forskjellige baneselskapene, som hver for seg ikke er opptatt av helheten i systemet, opptar plass på infrastrukturen. Dette fører til et dårligere tilbud da kapasiteten utnyttes dårligere enn den kunne ha blitt. I tillegg er det vanskelig å få selskapene til å investere i nytt matriell, noe tydelige erfaringer fra New Zealand viser. Investeringen er stor og lange konsesjonstider kreves for at baneselskapene skal ta på seg denne investeringen. Dermed sier politikerne fra seg makt i opp til en 80-årsperiode. Det er ikke akseptabelt dersom vi ønsker å henge med i tekniske nyvinninger.

Lenke til kommentar
Det vil si at byene IKKE får støtte/får meget redusert støtte til kollektivtrafikk, dersom de ikke samtidig innfører kø-prising og bompengeringer. På denne måten skyver den godeste rød-grønne regjeringen hele ansvaret for kollektiv utbygging over på kommunene, og samtidig slipper regjeringen ansvaret for å innføre personbilrestriksjoner. Mens de på den andre siden skryter av store overføringer til kollektivtrafikken... Eg blir kvalm.

 

Helt enig. Slike slu ordninger som kun har politisk gevinst er unødvendig. Jeg er ikke imot bompengefinansiering, men det blir for dumt når man på Lysaker har to bommer med 500m mellomrom, at prisen på den eksisterende bommen går opp samtidig som den blir ubemmannet og den andre blir bygd, samt at ordningen med månedskort forsvinner. Det bør letes etter mer positive virkemidler som å subsidiere elbiler eller senke prisene på kollektivtransport for å komme miljøhensyn i møte, og rushtidsavgift for å redusere kø. Problemet er bare at alt koster penger :)

Lenke til kommentar
Og hvordan skal de kunne betale slikt lokalt? Jo ved bompenger. Men nå er det plutselig de lokale partiene som "ønsker" bompenger, ikke regjeringen, selv om det i realiteten er et krav fra regjeringen for å gå inn med statlige midler. Det er derfor Liv-Signe Navarsete hele tiden prøver å imprente oss at bompengene er ønsket fra lokale politikere, og ikke av regjeringen.

 

Det samme gjelder "belønnningsordningen" for kollektivtrafikk som blir gitt som en overføring fra staten for å bedre busstilbudene i de store byene. Dette blir gitt på bakgrunn av økt antall reisende med kolelktivtrafikk. Men ikke bare det, å nei. Bidragene blir gitt også med en faktor som personbilrestriksjon.

 

Men om ein plass er villeg til å innføre bompengar, skal investeringane først gå til den plassen som ikkje vil det?

Lenke til kommentar
En annet skittent triks som blir brukt i NTP er saksgangen rundt bompenger.

Dette brukes vel også til å "vise FRPs virkelige ansikt" da de rødgrønne partiene og deres tilhengere viser til kommuner med frp-styre har gått inn for bompengefinansiering.

 

Per Sandberg har mange gode poenger, og de bør taes på alvor. Men desverre vil en ren Frp-politikk ruinere det vi har igjen av gode samferdselordninger i Norge.

 

Kan du utdype dette?

 

Å legge ut anbud på drift av f.eks. Gjøvikbanen har fungert strålende. Man har fått oppgraderte tog, fler avganger og bedre service.

Lenke til kommentar

De kunne delt seg sånn at De lot FRP styre med vei, så tok dagens regjering seg av resten :)

 

værste er at uten finanskrise hadde det sett enda svartere ut. E6 skal oppe i nord bli sammenhengende 90 sone innen År 2040. så bare 31 år igjen. eller når jeg er pensjonist faktisk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...