dennis88 Skrevet 29. april 2003 Rapporter Del Skrevet 29. april 2003 Jeg var inne på apple.no å så litt på ibook'en, og kom til å lese at med det nye mac os x så ble det mye bedre grafikk ytelse pga. "Quartz Extreme". http://www.apple.com/no/macosx/jaguar/quar...rtzextreme.html Men når jeg gikk inn på powerbook sidene (vurderer sterkt en 12") så kunne jeg ikke lese noe om det... Det jeg lurer på er om powerbook 12"'s grafikkort støtter dette? Vil den, slik som ibook'en få en stor forbedring? Hvis jeg kjøper en 12" powerbook har jeg nemlig lyst til å spill blant annet warcraft 3 og wolfenstein på høye innstillinger, uten at det hakker. Fins det noen benchmarks som viser geforce 420go VS ati7500? Lurer på hvilket kort som er best. Takk. Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 29. april 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. april 2003 Er det ingen her som vet? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 30. april 2003 Rapporter Del Skrevet 30. april 2003 Jeg var inne på apple.no å så litt på ibook'en, og kom til å lese at med det nye mac os x så ble det mye bedre grafikk ytelse pga. "Quartz Extreme"... Men når jeg gikk inn på powerbook sidene (vurderer sterkt en 12") så kunne jeg ikke lese noe om det... Powerbook støtter Quartz extreme. Fra Apples sider: "Quartz Extreme functionality is supported by the following video GPUs: NVIDIA GeForce2 MX, GeForce3, GeForce4 MX, or GeForce4 Ti or any AGP-based ATI RADEON GPU. A minimum of 16MB VRAM is required." "12-inch PowerBook G4 models now feature the NVIDIA GeForce 4 Go graphics processor... ...speaking of memory, the 12-inch PowerBook features a large 32MB frame buffer using fast DDR SDRAM... " Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 30. april 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. april 2003 Ja, men er det ikke litt forskjell på geforce 4 titanium/mx mot geforce 4 go? Er geforce 420go et mx 420 kort? Har den samme funksjonene og ytelsen som et mx420 kort? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 30. april 2003 Rapporter Del Skrevet 30. april 2003 Ja, men er det ikke litt forskjell på geforce 4 titanium/mx mot geforce 4 go? Er geforce 420go et mx 420 kort? Har den samme funksjonene og ytelsen som et mx420 kort? Nå spør du mer enn jeg kan svare (kanskje du kan finne det ut hos nvida?). Er fremdeles helt sikker på at alle Powerbooks støtter Quartz Extreme. Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 30. april 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. april 2003 Ja, men er det ikke litt forskjell på geforce 4 titanium/mx mot geforce 4 go? Er geforce 420go et mx 420 kort? Har den samme funksjonene og ytelsen som et mx420 kort? Nå spør du mer enn jeg kan svare (kanskje du kan finne det ut hos nvida?). Er fremdeles helt sikker på at alle Powerbooks støtter Quartz Extreme. ok, så lenge powerbook'en støtter det, så må vel skjermkortet også støtte det. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 30. april 2003 Rapporter Del Skrevet 30. april 2003 ok, så lenge powerbook'en støtter det, så må vel skjermkortet også støtte det. Jepp, du sier det som det er! Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 30. april 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. april 2003 Etter at jeg så denne videoen av power book 12", ble jeg nesten overbevist av at en slik skal jeg ha! http://onezine.s-one.net.sg/_Thur/20022003...ApplePowerbook/ Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 30. april 2003 Rapporter Del Skrevet 30. april 2003 Skjønner hva du mener! Skulle inderlig ønske jeg trengte ny bærbar! Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 30. april 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. april 2003 Det er liksom det lille ekstra, slik som at apple logoen "gløder" på baksiden. Stilig! Og ikke minst "cd rom'en"! Må nesten besøke eplehuset, å få testet den ut. :smile: Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 30. april 2003 Rapporter Del Skrevet 30. april 2003 Jepp på det visuelle er det etter min mening umulig å angripe Apple! Forstår jeg det som om du er litt fersk i Macsammenheng? I såfall bør du selvfølgelig få testet en fysisk før du går til innkjøp. "Switchet" selv for snart 1 1/2 år siden og har vært strålende fornøyd siden. Men, smaken er som baken, så man bør jo teste ut varene før man tar steget. (Legger til at både broren min og et par av kompisene hans også har byttet til Mac i kjølvannet av min avgjørelse). Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 30. april 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. april 2003 Jeg er ny overfor powerbook, men ikke overfor mac osx. Har brukt dette mange ganger og synes det er genialt! Hadde osx på en gammel imac (233mhz ) Og har brukt en imac med 800mhz g4 prosessor ganske mye. Lenke til kommentar
[L]337-Zonic Skrevet 30. april 2003 Rapporter Del Skrevet 30. april 2003 Hei, grunnen til at Apple utviklet Quartz Extreme var for å få det grafiske grensesnittet under Mac OS X til å gå raskere. Mac OS X er basert på UNIX og bruker X som grafisk "server". Quartz Extreme åpner også for en rekke nye funksjonaliteter som transparente vinduer etc. Lenke til kommentar
Swix Skrevet 1. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2003 Etter at jeg så denne videoen av power book 12", ble jeg nesten overbevist av at en slik skal jeg ha! http://onezine.s-one.net.sg/_Thur/20022003...ApplePowerbook/ Fet review! Det var sånne tester dere skulle hatt her på barbaran.no. Det gir et mye bedre intrykk over hvordan maskinen er. Men det som nevnt over i tråden, ingting som er bedre enn å se/teste maskinen selv. Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 1. mai 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. mai 2003 skal teste den i morgen Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 2. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2003 337-Zonic"]grunnen til at Apple utviklet Quartz Extreme var for å få det grafiske grensesnittet under Mac OS X til å gå raskere. Så langt er jeg enig. Men: Mac OS X er basert på UNIX og bruker X som grafisk "server". Quartz Extreme åpner også for en rekke nye funksjonaliteter som transparente vinduer etc. Transparente vinduer etc. er støttet også i "vanlig" Quartz. Den eneste forskjellen mellom Quartz og Quartz Extreme er at Extremevarianten bruker skjermkortet til å akslerere GUI'en... Funksjonaliteten er den samme. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 2. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2003 QE er støtta av alle maskiner som Apple leverer nå. Apple anbefaler 32 MB grafikkkort, men det funker fint på 16MB også. Uansett så har Apple klart å tweeka OSX bra nå så det kjører bra på maskiner med 8MB skjermkort. Skulle jeg kjøpt en Powerbook så hadde jeg nok tatt en med 15 tommer. Synes man får for lite for alle tusenlappene man må legge ut mellom ibook og 12" pbook. Har en PowerMac med 16 MB grafikkort og der funker jo Wolfenstein rimelig bra så det burde gli fint på en ny iBook. Uansett så skulle jeg nå kunne kjøpt en Mac bare på grunn av nye iTunes. hahah, og balmer klarte å påstå at microsoft var innovative... Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 2. mai 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. mai 2003 Ja, etter å har lest litt på mac forumer, så virker det som at det snart kommer nye powerbook 15"'ere... Det er snakk om i mai... Dessuten går det VELDIG mye rykter om at 15"erne skal ha ati9600 mobility innebygd. Ryktet ble selvfølgelig større etter at apple ville lansere en oppdatering som blant annet ga støtte for ati9600 mobility og noen andre saker om et par uker. Skal vente å se. Er litt skuffet over at 12"eren ikke har l3 cache...Dessuten er grafikkortet i 12"eren dårligere enn grafikkortet i ibook(!) Men kan ikke gå over 23000kr...Egentlig var det ikke over 17000kr... :wink: Lenke til kommentar
[L]337-Zonic Skrevet 2. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2003 Det er ikke godt å vite. Noen sier at det kommer en 15,2" PowerBook nå i mai slik du sier, andre sier at det kommer i juni-september. Det ville overrasket meg om det kom en PowerBook nå i mai, fordi de "nye" PowerBookene har ikke vært på markedet lenge. Enkelte hevder at det ikke vil komme en forbedret 15,2" PowerBook fordi en forbedret utgave vil konkurrere ut 17" PowerBooken. Mine erfaringer tilsier at det er ikke godt å vite når det gjelder Mac-rykter. Noen ganger stemmer de (ryktene) og noen ganger stemmer de ikke. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 4. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2003 90nm 970's for Powerbooks? MacBidouille posts an English translation of their latest rumor posting, hinting at PowerBook processors coming from Apple: IBM engineers are going to work hard in order to have the PPC 970 at 90nm ready for the end of this year in East Fishkill's laboratories. These processors will eventually replace PowerBooks' G4s. MacBidouille has been particularly vocal about upcoming PowerPC 970 rumors with shipment of 970 enabled Macs expected as early as WWDC (June). Their history of rumor accuracy has been variable, with both significant hits (Leaked PowerMac Pics) and misses (4-6 Processor Macs, AMD and Apple Rumors Part II). Rating (9 Positives; 1 Negatives) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå