Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Ble det Jens eller Jensen eller kanskje Lars, eller hva med Kristin? Hva stemte du? (Stortingsvalg 2009)

Stortingsvalg 2009 - Hva stemte du?  

1 076 stemmer

1. 1. Hvilket parti stemte du?

• Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkeparti
      6
    • Det Norske Arbeiderparti
      229
    • Fremskrittspartiet
      278
    • Høyre
      166
    • Kristelig Folkeparti
      18
    • Kystpartiet
      2
    • Miljøpartiet De Grønne
      7
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Rødt
      40
    • Senterpartiet
      55
    • Sosialistisk Venstreparti
      74
    • Venstre
      140
    • Norgespatriotene
      5
    • Nordisk Forsvar
      0
    • Annet
      2
    • Blankt
      49
  2. 2. Har du endret politisk ståsted siden forrige stortingsvalg i 2005?

• Ja
      203
    • Nei
      467
    • Vet ikke/ingen formening
      48
    • Første gang jeg stemmer
      358
  3. 3. Hva ble dine hjertesaker for stortingsvalget 2009 (mulig å krysse av flere)?

• Milijø
      312
    • Skole
      456
    • Eldreomsorg
      144
    • Skattelette
      262
    • Likelønn
      70
    • Innvandring
      375
    • Samferdsel
      275
    • Vei
      302
    • Jernbane
      186
    • Helse
      246
    • Kollektivtilbud
      287
    • Annet
      252
      126
  4. 4. Ble disse utslagsgivende for hva du stemte?

• Ja
      699
    • Nei
      217
      160
  5. 5. Endret du mening i siste sekund (feks. valglokalet)?

• Ja
      46
    • Nei
      1030
  6. 6. Fulgte du debattene forutt for og i valgkampen på TV og radio?

• Ja
      640
    • Nei
      436
  7. 7. Om så, lot du deg påvirke av disse debattene?

• Ja
      197
    • Nei
      434
      113
    • Fulgte ikke med
      332
  8. 8. Hvilken av partilederne synes du har klart seg best i valgkampen (mulig å krysse av flere)?

• Jens Stoltenberg (Ap)
      491
    • Siv Jensen (FrP)
      282
    • Erna Solberg (Høyre)
      438
    • Dagfinn Høybråten (KrF)
      40
    • Torstein Dahle (Rødt)
      70
    • Liv Signe Navarsete (Sp)
      42
    • Kristin Halvorsen (Sv)
      63
    • Lars Sponheim (Venstre)
      157
    • Andre
      17
      220
  9. 9. Synes du det er positivt at politikere i større grad tar i bruk sosiale medier i valgkampen (facebook, twitter, blogger, etc)?

• Ja
      612
    • Nei
      208
      256
  10. 10. Er du lei storingsvalget for i år?

• Ja, for lenge siden
      304
    • Pøh, give me more
      279
    • Bare alt maset om det
      468
    • Stortingsvalg?
      25

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
dredg said:
thklinge said:
Gavekort said:
Skammelig at FrP kommer så høyt opp, men man lærer av sine feil. Gjør man ikke?

Det som er skammelig er at de rødgrønne fortsatt har velgere igjen etter de siste fire årene med vanstyre...

Hva har skjedd som er så ille?

Endret av ugotabanana
Lenke til kommentar
Frp har jo planer om å avvikle lånekassen, samt de er det eneste partiet som ikke vil studenter 11 måneder studielån. Så de har nå en stor gruppe i mot seg bare der. :)

Frp er litt som å pisse i buksen når man fryser, på sikt blir det bare dumt.

Det hjelper å lese hele artikkelen istedet for å la seg blinde av en rødgrønn overskrift:

"Studenten skal selv kunne velge hvilken bank de ønsker studielån i. Et kontor bemannet av dagens ansatte i Lånekassen skal gi hver student en statlig garanti.

- Dette vil fjerne ulempene ved Lånekassen, særlig den manglende kapasiteten til kundebehandling. Samtidig vil fordelene videreføres gjennom garantien."

Det eneste som endres er altså at man går fra at staten låner ut pengene direkte til at pengene lånes ut av de som har mest kunnskaper om lånemarked og finansiering: Bankene. Mange av spørsmålene studenter har, og rutiner for utbetalinger, utføres av banken og dermed kutter man evige telefonkøer og vanskelige kundebehandlere som man ofte får inntrykk av at motarbeider studentene istedet for å bistå og hjelpe. Bankene vil naturligvis ha studenter som kunder og vil dermed konkurrere på rentenivå, service og kundebehandling. Det kommer studentene til gode.

Samtidig garanterer altså staten for lånet så for den enkelte student blir det ingen endringer med tanke på vilkår eller krav.

Lenke til kommentar

Det ble Miljøpartiet De Grønne denne gangen. Ikke helt overbevisende standpunkter over hele linja, men jeg ønsket å stemme med miljøet i bakhodet denne gang.

Avgjørelsen var gjort for en stundt tilbake.

Det skal bli spennende å følge sendingen på NRK senere i kveld.

Lenke til kommentar
Det skal bli spennende å følge sendingen på NRK senere i kveld.

Det blir meget spennende. Om FrP kommer til makten, blir kanskje ikke dekningen like god om fire år, da de vil privatisere NRK? En tanke.

:)

Om nå NRK privatiseres, hvorfor skulle dette føre til dårligere valgdekning?

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk skremt over at FrP leder så mye som de gjør her på forumet. Halvorsen har vært finansminister i verdens rikeste land under finanskrise. En lett jobb som de aller fleste kunne gjort? Skulle sett en begrunnelse.

Og til han som mente jeg stemte taktisk når jeg stemte Rødt: Nei, jeg stemte R fordi de vant stemmen min. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Jeg er faktisk skremt over at FrP leder så mye som de gjør her på forumet. Halvorsen har vært finansminister i verdens rikeste land under finanskrise. En lett jobb som de aller fleste kunne gjort? Skulle sett en begrunnelse.

Og til han som mente jeg stemte taktisk når jeg stemte Rødt: Nei, jeg stemte R fordi de vant stemmen min. Enkelt og greit.

Vel du skrev; "Det ble Rødt, og første som stemte Rødt her nå. Stod mellom AP og Rødt og hadde egentlig bestemt meg for AP i det jeg gikk inn. Fikk en stemmeseddel av en Rødt-stemmesanker på veien inn og ble påvirket av det. Blir også "selvfølgelig" påvirket av foreldrene mine, og de har alltid stemt RV. Gikk mer på at jeg syns Norge trenger en Rødt-representant på tinget enn at jeg er så himla enige i sakene dems."

Altså du er ikke mest enig med det partiet, men du stemte det fordi du tror at det trengs representatner på Stortinget. Det er jo så taktisk som det får blitt det.

Lenke til kommentar

Fordi Kristin Halvorsen er inkompetent i forhold til hva den stillingen krever. Hun kan blant annet ikke regne, og er i mine øyne uskikket til å være finansminister. Og forresten, hun skulle ha trukket seg for 2 år siden, grunnet de løftene hun ga før forrige valg. Men dette har hun gått tilbake på, derfor kan man ikke stole på Kristin Halvorsen sitt ord, for det er null verdt.

Lenke til kommentar

Kan ikke stemme som dansk statsborger, men har likevel fulgt en del med, og ville stemt AP om jeg kunne. Dessuten regner jeg jo med at jeg en gang skal ta meg bryet å søke norsk statsborgerskap, så er greit å følge med.

Blir spennende i kveld. Noen som vet når man kan regne med å vite hvordan det gikk?

Lenke til kommentar

Valgdagsmålingen kommer klokken 2100, denne bruker å gi et ganske godt bilde. Bildet blir som oftest klarere utover kvelden gjennom prognosene til NRK og TV2, men det er slett ikke slik at disse alltid er riktig. For fire år siden viste f.eks. NRK rød-grønt flertall hele kvelden mens TV2 viste klart borgerlig flertall til langt utpå kvelden. Dette fordi de brukte forskjellige modeller, hvor NRK sin tydeligvis var best. Det kan bli annerledes i år. Når klokken begynner å nærme seg 0130 kan man regne med å ha et ganske klart bilde av situasjonen, men det endelige valgresultatet blir nok ikke klart før utpå morgenen grunnet fintelling, trege valgkretser også videre.

Lenke til kommentar

Stemte FrP. Fordi jeg har troa på politikken dems og har lyst til å la de prøve seg i fire år. Bra innvandringspolitikk, skatter og veier. Kommer de i regjering og gjør de det dårlig på de fire åra så blir det bare at jeg stemmer noe annet neste valg, hvis de gjør det bra så kommer jeg til å fortsette å stemme på de.

Den rødgrønne regjeringen ser ikke ut til å ha gjordt noe som helst de fire åra de regjerte bortsett fra å løse finanskrisen. Har mere trua på mange andre partier da, fex Senterpartiet.

Lenke til kommentar
Den rødgrønne regjeringen ser ikke ut til å ha gjordt noe som helst de fire åra de regjerte bortsett fra å løse finanskrisen. Har mere trua på mange andre partier da, fex Senterpartiet.

Regjeringen har ikke "løst" finanskrisen. De har bare kommet med tiltak enhver regjering ville gjort, bare at de borgerlige ville ha vært mer offensive. Faktisk la inkompetente Kristin Halvorsen en ekstra byrde på næringslivet da finanskrisen sto på som verst, nemlig innstrammingen i formueskatten som rammer mange små og mellomstore bedrifter.

Lenke til kommentar

Du har mer trua på Sp, som sitter i den rødgrønne regjeringen, enn den rødgrønne regjeringen? Hæ?

Lenke til kommentar
Du har mer trua på Sp, som sitter i den rødgrønne regjeringen, enn den rødgrønne regjeringen? Hæ?

Navasete er den samferdelsministeren som har satt igang flest bompengeprosjekter. Og hun lyver når hun snakker om at hennes regjering har vært de flinkeste til å bruke penger på vei, det er løgn fra ende til annen. Har aldri likt Navasete, hun er tvers igjennom falsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...