Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Ble det Jens eller Jensen eller kanskje Lars, eller hva med Kristin? Hva stemte du? (Stortingsvalg 2009)

Stortingsvalg 2009 - Hva stemte du?  

1 076 stemmer

1. 1. Hvilket parti stemte du?

• Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkeparti
      6
    • Det Norske Arbeiderparti
      229
    • Fremskrittspartiet
      278
    • Høyre
      166
    • Kristelig Folkeparti
      18
    • Kystpartiet
      2
    • Miljøpartiet De Grønne
      7
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Rødt
      40
    • Senterpartiet
      55
    • Sosialistisk Venstreparti
      74
    • Venstre
      140
    • Norgespatriotene
      5
    • Nordisk Forsvar
      0
    • Annet
      2
    • Blankt
      49
  2. 2. Har du endret politisk ståsted siden forrige stortingsvalg i 2005?

• Ja
      203
    • Nei
      467
    • Vet ikke/ingen formening
      48
    • Første gang jeg stemmer
      358
  3. 3. Hva ble dine hjertesaker for stortingsvalget 2009 (mulig å krysse av flere)?

• Milijø
      312
    • Skole
      456
    • Eldreomsorg
      144
    • Skattelette
      262
    • Likelønn
      70
    • Innvandring
      375
    • Samferdsel
      275
    • Vei
      302
    • Jernbane
      186
    • Helse
      246
    • Kollektivtilbud
      287
    • Annet
      252
      126
  4. 4. Ble disse utslagsgivende for hva du stemte?

• Ja
      699
    • Nei
      217
      160
  5. 5. Endret du mening i siste sekund (feks. valglokalet)?

• Ja
      46
    • Nei
      1030
  6. 6. Fulgte du debattene forutt for og i valgkampen på TV og radio?

• Ja
      640
    • Nei
      436
  7. 7. Om så, lot du deg påvirke av disse debattene?

• Ja
      197
    • Nei
      434
      113
    • Fulgte ikke med
      332
  8. 8. Hvilken av partilederne synes du har klart seg best i valgkampen (mulig å krysse av flere)?

• Jens Stoltenberg (Ap)
      491
    • Siv Jensen (FrP)
      282
    • Erna Solberg (Høyre)
      438
    • Dagfinn Høybråten (KrF)
      40
    • Torstein Dahle (Rødt)
      70
    • Liv Signe Navarsete (Sp)
      42
    • Kristin Halvorsen (Sv)
      63
    • Lars Sponheim (Venstre)
      157
    • Andre
      17
      220
  9. 9. Synes du det er positivt at politikere i større grad tar i bruk sosiale medier i valgkampen (facebook, twitter, blogger, etc)?

• Ja
      612
    • Nei
      208
      256
  10. 10. Er du lei storingsvalget for i år?

• Ja, for lenge siden
      304
    • Pøh, give me more
      279
    • Bare alt maset om det
      468
    • Stortingsvalg?
      25

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det som er så merkelig her er at når de offentlige gjør jobber ( gjerne med underbetalte arbeidere ) . i tillegg brukes ikke pengene spesielt effektivt . likevel er det best . i praksis betaler en mye og får lite igjen for pengene.

når de private skal gjøre samme jobben så er de nød til å bruke pengene mere effektivt ( altså få mere igjen for pengene ) eller overlever ikke firmaet. her er det mange som mener at man da tar alt for mange snarveier slurver med jobben. da har ma glemt at da maler firmaet seg selv i stykker.

i tillegg har man jo regler som skal følges.

Så hva er egentlig best ?

her tror jeg at hvis det private firmaet er seriøst så gjør de jobben lengt bedre en de offentlige.

hvor er det egenlig så store tvangstanker om at de offentlige må gjør alle typer jobber , enten de klare det eller ikke ?

hvorfor er det en slik tvangstanke om at "frøene" skal spares på til de mugner før de taes i bruk ?

Jeg tror det er mulig å ha et bonus-system i det offentlige. Ulempen med effektivisering og den trenden vi har de siste 30 årene med økt privatisering er at det fører til så mange syke. Jeg har ikke sett noe statistikk på det, men jeg tror de fleste som blir uføretrygdet kommer fra stressende jobber i det private. På 60 tallet, var det massevis av lite effektive jobber som også betalte mindre, men det var et mindre sykt samfunn.

Endret av festen
Lenke til kommentar

slik jeg ser det så er det i det offentlige, der man er for dårlig bemannet at en blir syk p.g.a av stress og alt for nye å gjøre på for kort tid. arbeidsstedet får også for lite penger til å ansatte flere . staten har tross alt mere penger å ta av en man har ved private firmaer

om det er for mye å gjøre i privat sektor så er det definitivt ikke bedre i den offentlige.

Lenke til kommentar
slik jeg ser det så er det i det offentlige, der man er for dårlig bemannet at en blir syk p.g.a av stress og alt for nye å gjøre på for kort tid. arbeidsstedet får også for lite penger til å ansatte flere . staten har tross alt mere penger å ta av en man har ved private firmaer

om det er for mye å gjøre i privat sektor så er det definitivt ikke bedre i den offentlige.

Et seriøst problem er at det bak høyere utdannelser ofte ligger en motivasjon om trygghet i form av en sikker inntekt og ikke et seriøst ønske om å tilegne seg kunnskap. Det er disse som ødelegger overalt hvor de finnes. Kompetanse tilegnes ikke gjennom at noen presser kunnskap inn i hodet på noen, men gjennom egen nysgjerrighet. De som da pugger og gjengir på skolen for så i miste interessen blir da helt ubrukelige. I noen yrker da kan de som blir uteksaminert gjerne være skoleflinke, motivert av et ønske om trygghet, havner i det offentlige og totalt stagnerer faglig sett på en arbeidsplass hvor det faglige kommer i bakgrunnen til ønsket om å ha det slakt og trygt. Forandring blir motarbeidet. Grunnen da er ikke mangel på kurs og lignende i det offentlige (som er en unnskyldning), men mangel på faglig interesse.

Det har rett og slett skjedd en seleksjon på helt feil mennesker på skolenivå. For kirurger og leger burde det fokuseres mer på rent fysiske egenskaper som øye-hånd koordinasjon enn bare karakterer. De beste kirurgene er hjernemessing som intelligent bilmekaniker med ypperlig øye hånd koordinasjon, en egenskap som ikke teller, enda den er kritisk . Det må gjøres tiltak slik at de med feil motivasjon (trygghet, press fra foreldre osv) holdes langt unna fordi de kan bli elendige til å utøve yrket.

Hele systemet hvor selve utdannelsen er som en straff som kan betales for å få et sertifikat må avskaffes gjennom at det gjøres spennende for studentene. Det er også et problem i det offentlige der de som jobber alt for lett glemmer at de som regel er til for andre. Når jeg tenker på det så frister det absolutt å introdusere en skikkelig kur.

Det er ikke mulig å endre systemet vi har med reformer. Det må bygges opp på nytt eller skiftes ut med et nytt system og ingen av delene er mulig uten å påføre betydelig smerte.

Problemet med reformer slik som kvalitetsreformen er at kvaliteten bare går ned og ikke opp. Det nytter ikke å bestille bedre karakterer, uten å gjennomføre omfattende endringer i systemet. Slik blir det alltid når de som setter karakterene er de samme som lager testene. Faktisk er privatisering slik Milton Friedman ønsker helt logisk.

Endret av festen
Lenke til kommentar

nå er det forskjell på yrkene da.

en bilmekaniker eller lege trenger andre egenskaper enn en advokat.

når det gjelder utdannelse så stiller alle likt i barne og undomsskolen .

i videregående skal alle i en klasse lære nøyaktig det samme.

det er når det stilles med valgfag at man får en liten forskjell.

vi mennesker har forskeligne behov men blir likevel satt i båser i alle lag av samfunnet.

her er det ikke alle som klare å følge med i samme tempo under utdanningen.

noen av dem blir også lei det hele.

Lenke til kommentar
nå er det forskjell på yrkene da.

en bilmekaniker eller lege trenger andre egenskaper enn en advokat.

når det gjelder utdannelse så stiller alle likt i barne og undomsskolen .

i videregående skal alle i en klasse lære nøyaktig det samme.

det er når det stilles med valgfag at man får en liten forskjell.

vi mennesker har forskeligne behov men blir likevel satt i båser i alle lag av samfunnet.

her er det ikke alle som klare å følge med i samme tempo under utdanningen.

noen av dem blir også lei det hele.

Det er rett det du sier. Problemet er at vi har et utdanningssystem, der vi får endel skoleflinke folk som blir leger som hadde vært de samme folkene som hadde ødelagt verktøyet sitt, ødelagt skruer, skrudd muttere og bolter, feil vei og generelt sett ødelagt like mye som de reparerte på en bil. Det er mange slike som kommer frem og blir leger i det utdanningssystemet vi har. Det er egentlig meget skummelt og ha slike folk til å reparere mennesker.

Lenke til kommentar

nå vet jeg ikke helt hva du ville fremheve med de siste innleggene dine , men hvis jeg forstår deg rett så mener du altså at det er vektlagt alt for mye på teori fremfor praktisk arbeid.

det som er litt annerledes med "menneskelige reparasjoner" eller legevitenskapen er at det meste er bare på eksperimentstadiet enda.

i motsetning er det å reparere en bil bare å bytte ut deler som er bestemt på forhand .

å bygge en bil er også et eksperiment , men det blir likevel ikke det samme.

når høyre har snakket om å innføre kunnskap i barne skolen så er vel egentlig bare snakk om innføre mere teori ?

Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig. Det er for mange som glemmer basic de lærer på skolen.

Men skolen lærer du på universitetsnivå 50 % useless piss. Karakterene er like mye på bachelor nivå et mål på hvor god du er til å lære. Innholdet er mindre viktig.

Tviler på at det har forandret seg mye siden jeg gikk på skolen.

Lenke til kommentar

Jeg har skiftet synspunkt når det gjelder sykehus. Privatisering er det eneste riktige.

Når det gjelder undervisningen for visse yrker som er ganske praktiske (lege og tannlege), men krever svært gode teoretiske ferdigheter (som ofte går på bekostning av det praktiske), men jeg det må være bedre mekanismer for å luke ut de som har ti tommeltotter fra studiet. De som har godt anlegg for logikk og språk på bekostning av gode kinetiske ferdigheter må lukes bort før de kommer inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...