Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Ble det Jens eller Jensen eller kanskje Lars, eller hva med Kristin? Hva stemte du? (Stortingsvalg 2009)


Stortingsvalg 2009 - Hva stemte du?  

1 076 stemmer

  1. 1. Hvilket parti stemte du?

    • Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkeparti
      6
    • Det Norske Arbeiderparti
      229
    • Fremskrittspartiet
      278
    • Høyre
      166
    • Kristelig Folkeparti
      18
    • Kystpartiet
      2
    • Miljøpartiet De Grønne
      7
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Rødt
      40
    • Senterpartiet
      55
    • Sosialistisk Venstreparti
      74
    • Venstre
      140
    • Norgespatriotene
      5
    • Nordisk Forsvar
      0
    • Annet
      2
    • Blankt
      49
  2. 2. Har du endret politisk ståsted siden forrige stortingsvalg i 2005?

    • Ja
      203
    • Nei
      467
    • Vet ikke/ingen formening
      48
    • Første gang jeg stemmer
      358
  3. 3. Hva ble dine hjertesaker for stortingsvalget 2009 (mulig å krysse av flere)?

    • Milijø
      312
    • Skole
      456
    • Eldreomsorg
      144
    • Skattelette
      262
    • Likelønn
      70
    • Innvandring
      375
    • Samferdsel
      275
    • Vei
      302
    • Jernbane
      186
    • Helse
      246
    • Kollektivtilbud
      287
    • Annet
      252
    • Vet ikke/ingen formening
      126
  4. 4. Ble disse utslagsgivende for hva du stemte?

    • Ja
      699
    • Nei
      217
    • Vet ikke/ingen formening
      160
  5. 5. Endret du mening i siste sekund (feks. valglokalet)?

    • Ja
      46
    • Nei
      1030
  6. 6. Fulgte du debattene forutt for og i valgkampen på TV og radio?

    • Ja
      640
    • Nei
      436
  7. 7. Om så, lot du deg påvirke av disse debattene?

    • Ja
      197
    • Nei
      434
    • Vet ikke/ingen formening
      113
    • Fulgte ikke med
      332
  8. 8. Hvilken av partilederne synes du har klart seg best i valgkampen (mulig å krysse av flere)?

    • Jens Stoltenberg (Ap)
      491
    • Siv Jensen (FrP)
      282
    • Erna Solberg (Høyre)
      438
    • Dagfinn Høybråten (KrF)
      40
    • Torstein Dahle (Rødt)
      70
    • Liv Signe Navarsete (Sp)
      42
    • Kristin Halvorsen (Sv)
      63
    • Lars Sponheim (Venstre)
      157
    • Andre
      17
    • Vet ikke/ingen formening
      220
  9. 9. Synes du det er positivt at politikere i større grad tar i bruk sosiale medier i valgkampen (facebook, twitter, blogger, etc)?

    • Ja
      612
    • Nei
      208
    • Vet ikke/ingen formening
      256
  10. 10. Er du lei storingsvalget for i år?

    • Ja, for lenge siden
      304
    • Pøh, give me more
      279
    • Bare alt maset om det
      468
    • Stortingsvalg?
      25


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal antall stemmeberettige bestemme hvor mange mandater man får? Det totale befolkningstallet gir en bedre pekepinn på hvor mange som trenger representasjon, eller mener du at Norge bare skal ta hensyn til de fra 18 år og oppover?

 

At området rundt oslofjorden får flest mandater er akkurat slik det bør være, det er jo der det bor flest folk! At arealet er mindre er helt greit, det er folkene i landet valget dreier seg om, ikke antall m².

 

Jeg stemte borgerlig men det er ikke det denne debatten dreier seg om, jeg ville hatt samme synspunkt om fargene var snudd. Stemmene bør vekte likt.

Jeg mener at vi har en grei ordning slik den er. Den burde fortsette å være lik eller tilnærmet lik.

Jeg har tatt utgangspunkt i det du har sagt, at alle stemmer skal telle likt. Da må man nesten måle mandat opp mot antall stemmer. Hvis du har endret synspunkt er det flott! Det viser at det hjelper å ha en konstruktiv debatt :thumbup:

Endret av Zoni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel to teorier:

 

* Venstre-velgere har istedet falt ned på AP fordi de var redde for at FRP ville komme i regjering om de stemte på den borgerlige siden (virker usannsynlig på meg, Sponheim har tatt avstand fra FRP i hele valgkampen).

 

* De som ville ha en borgerlig regjering har latt sin stemme gå til Høyre/FRP fordi Venstre ikke har vist noen vilje til bredt samarbeid på borgerlig side. Var vel ingen som hadde noen realistisk tro på en H/KRF/V-regjering? Så upopulær som Bondevik ble i forrige periode så var vel "Bondevik II" mer et skjellsord enn regjeringsalternativ...

 

 

Personlig heller jeg mer mot sistnevnte alternativ.

Lenke til kommentar

Noe som også mest sannsynligvis er sant. Med tanke på alle de som har flokket tilbake nå. I 2005 prøvde de å stemme taktisk for å opprettholde den borgerlige regjeringen der FrP ikke var med. Frem til dette valget så ikke det ut som et særlig alternativ og Høyre-FrP har vokst fram som det mest sannsynlige alternativet på borgerlig side. Usikkerheten førte sikkert til at svært mange valgte å ta den trygge løsningen ved å stemme AP og ta mandater vekk fra de borgerlige.

Lenke til kommentar
Snekker'n - Nedlatende holdning ser man fra begge sider, blant annet nå nettopp i denne tråden hvor en bruker ville slutte å bruke diskusjon.no fordi det var så mange FRP idioter her.

Det var faktisk en Frp-idiot som sa det.

 

Ja desverre ser vi slikt og det er unødvendig.

Ang bruk av mere penger og FRPs ønske om å bruke mye mere:

 

Dersom den nye regjeringen ikke følger handlingsregelen vil presset øke på norsk økonomi. Resultatet blir en høyere rente, sterkere krone, og noe mindre industri, sier forskningsdirektør i SSB, Ådne Cappelen, til E24.

 

http://e24.no/makro-og-politikk/article3274912.ece

Lenke til kommentar
Jeg har tatt utgangspunkt i det du har sagt, at alle stemmer skal telle likt. Da må man nesten måle mandat opp mot antall stemmer. Hvis du har endret synspunkt er det flott! Det viser at det hjelper å ha en konstruktiv debatt :thumbup:

Stemmene i Finnmark teller 2,5 ganger mer enn de i Oslo. Det kan neppe kalles demokratisk. Både Finland og Sverige har fjernet areal-paragrafen, og Danmark har et mer balansert system enn Norge. Det er skandaløst at de partiene med færrest stemmer vinner valget.

Lenke til kommentar
Snekker'n - Nedlatende holdning ser man fra begge sider, blant annet nå nettopp i denne tråden hvor en bruker ville slutte å bruke diskusjon.no fordi det var så mange FRP idioter her.

Det var faktisk en Frp-idiot som sa det.

 

Ja desverre ser vi slikt og det er unødvendig.

Ang bruk av mere penger og FRPs ønske om å bruke mye mere:

 

Dersom den nye regjeringen ikke følger handlingsregelen vil presset øke på norsk økonomi. Resultatet blir en høyere rente, sterkere krone, og noe mindre industri, sier forskningsdirektør i SSB, Ådne Cappelen, til E24.

 

http://e24.no/makro-og-politikk/article3274912.ece

 

 

http://www.ssb.no/emner/00/1gangspubl/svar_budsjett_2008.pdf

 

Utdrag:

 

"Som følge av avgiftsreduksjonene reduseres konsumprisene markert gjennom perioden. Dette bidrar til lavere lønninger som i sin tur virker tilbake på prisene. Avgiftsreduksjonene setter følgelig i gang lønns- og prisspiraler som er langvarige. Selv om reduksjonen i inflasjonstakten er særlig markert det første året, er den ennå ikke fullt uttømt i 2010. Den avgiftsledete nedgangen i prisene er større enn nedgangen i lønningene, slik at reallønningene øker i perioden."

 

"BNP, både totalt og for Fastlands-Norge, øker i perioden."

 

"Avgiftsendringene er relativt bredt basert og fører til et lavere prisnivå for både varer og tjenester. Således blir det billigere for husholdningene å kjøpe en rekke varer og tjenester hvor avgiftene er redusert i forhold til Regjeringens budsjett. Den økte etterspørselen rettet mot både varer og tjenester bidrar til økt produksjon, sysselsetting og investeringer i privat sektor."

 

"Alt i alt bidrar impulsene på sysselsetting og arbeidstilbud til nokså små utslag i arbeidsledigheten. "

 

"Rentereduksjonen i forhold til referansebanen er imidlertid relativt beskjeden, men bidrar til at styrkingen av krona begrenses. I beregningen reduseres pengemarkedsrenta med 0,3 prosentpoeng i 2008 og 0,7 prosentpoeng i de neste to årene. Den samlede effekten blir at krona styrkes ubetydelig i det første året for deretter å svekkes med 1,0 prosent i 2009 og 0,7 prosent i 2010, hele tiden i forhold til nivået i referansebanen. "

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

SSBs beregninger av FrPs alternative statsbudsjett for 2008 har nylig vært omtalt i media. Disse beregningene ble gjort i desember 2007, basert på FrPs budsjettforslag for 2008.

 

Beregningene er gjort på SSBs makroøkonomiske modell MODAG. De dekker bare deler av FrP’s budsjettforslag for 2008. Det var ikke mulig å bruke modellen til å analysere det såkalte utenlandsbudsjettet, endringer i ulike fond og forslag om reduksjoner i sykehusenes gjeld.

 

Resultatene viser at etterspørselsvirkningene på kort sikt av relativt store skatte- og avgiftsreduksjoner kan motvirkes av innstramminger i offentlig konsum og investeringer, selv om balansen i de offentlige budsjettene samlet sett svekkes. Mer langsiktige balanseproblemer i økonomien som følge av svekkelsen av offentlige budsjetter, fremkommer ikke i disse beregningene.

 

http://www.ssb.no/magasinet/blandet/art-2009-08-20-01.html

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Jeg har tatt utgangspunkt i det du har sagt, at alle stemmer skal telle likt. Da må man nesten måle mandat opp mot antall stemmer. Hvis du har endret synspunkt er det flott! Det viser at det hjelper å ha en konstruktiv debatt :thumbup:

Stemmene i Finnmark teller 2,5 ganger mer enn de i Oslo. Det kan neppe kalles demokratisk. Både Finland og Sverige har fjernet areal-paragrafen, og Danmark har et mer balansert system enn Norge. Det er skandaløst at de partiene med færrest stemmer vinner valget.

Det er jeg helt enig i, og jeg hadde ment det samme om de borgerlige hadde vunnet. Det er forkastelig at stemmen min skal telle mer enn de som bor i Oslo sin, og samtidig telle mindre enn forfrosne samer i Finnmark sine. :roll:

Lenke til kommentar
Nå trenger du ikke bruke en nedlatende holdning selv om du anntar at andre ikke stemte det samme som deg,men har merket meg at FRPere har en tendens til dette, noe bla Karl I Haagen demonstrerte da han applauderte da Sponheim trakk seg .

Akkurat samme nedlatende holdning som f.eks. Sponheim og mange folk her har til Frp. Men det er vel greit å være nedlatende så lenge man ikke støtter Frp? :D

Lenke til kommentar
Jeg har tatt utgangspunkt i det du har sagt, at alle stemmer skal telle likt. Da må man nesten måle mandat opp mot antall stemmer. Hvis du har endret synspunkt er det flott! Det viser at det hjelper å ha en konstruktiv debatt :thumbup:

Stemmene i Finnmark teller 2,5 ganger mer enn de i Oslo. Det kan neppe kalles demokratisk. Både Finland og Sverige har fjernet areal-paragrafen, og Danmark har et mer balansert system enn Norge. Det er skandaløst at de partiene med færrest stemmer vinner valget.

Alle stemmer er like mye verd. Det er mandatfordelingen mellom fylkene du reagerer på. Og uten at jeg har nistirret på tallene så tviler jeg på at det er mandatfordelingen, sperregrensen eller styringstillegget som har ført til skjevheten mellom blokkene. Det er rett og slett uflaks, da særlig for Krf, Venstre og kanskje Høyre. FrP har fått godt betalt, det samme har tildels Høyre. Eksempelvis så var Sponheim bare noen hundre stemmer fra å kapre det siste distriktmandatet i Hordaland, og slik er det antakeligvis flere steder for de borgerlige partiene enn for de rød-grønne. Og antakeligvis så har Arbeiderpartiet tjent endel på styringstillegget siden de er jevnt store i store deler av landet, mens FrP og Høyre bare tjener på styringstillegget i noen fylker.

Lenke til kommentar

her var ca 50 000 stemmer til overs , som kunne ha kommet de borgerlige til gode hvis folk hadde latt vær å stemme på absolutt de aller minste partiene som sikker har mindre en 1 % av befolkningen i ryggen . denne gangen var det stortingsvalg.

 

hvorfor kaste bort stemmen på et parti som garanter ikke kommer inn på stortinget.

 

disse stemnene kunne sikkert ha redet venstre.

Lenke til kommentar

Ehrm ... Vet ikke jeg? Da trenger vi jo bare 2 partier da, hvis det er så lett som du sier. Man stemmer da gjerne på det partiet man er enige i.

 

her var ca 50 000 stemmer til overs , som kunne ha kommet de borgerlige til gode

Blant annet 12 000 av dem var vel til Rødt?

 

disse stemnene kunne sikkert ha redet venstre.

Hva får deg til å tro at jeg ville gitt stemmen min til venstre for å få borgerlig regjering fremfor å prøve å få inn Rødt på tinget?

Lenke til kommentar

Stemmene gikk til de borgerlige partiene, men de resulterte ikke i mandater. Det er igrunn helt naturlig. Om f.eks. 5 000 stemte på Venstre i en eller annen kommune uten at det resulterte i mandat så er det 5000 tapte stemmer siden Venstre kom under sperregrensa. Videre så har du partier som er nært å ta et ekstra mandat, men ikke gjør det også videre. Alt dette prøver man å justere med utjevningsmandater hvor de partiene som er over sperregrensen og som har fått færre mandater enn de "fortjener", men det er ikke alltid det holder helt. Dette er en naturlig konsekvens av valgordningen vi har.

Lenke til kommentar
Ehrm ... Vet ikke jeg? Da trenger vi jo bare 2 partier da, hvis det er så lett som du sier. Man stemmer da gjerne på det partiet man er enige i.

 

her var ca 50 000 stemmer til overs , som kunne ha kommet de borgerlige til gode

Blant annet 12 000 av dem var vel til Rødt?

 

disse stemnene kunne sikkert ha redet venstre.

Hva får deg til å tro at jeg ville gitt stemmen min til venstre for å få borgerlig regjering fremfor å prøve å få inn Rødt på tinget?

alle disse stemnene ( som ble til overs ) var bare på borgerlige partier.

 

i utgangspunktet stemmer man på det partiet man er mest enig med .

problemet her er at blokkene ikke bestandig passer for folk.

 

når man er enig med ett parti så må en velge blant realistiske stortings alternativer.

derfor er det bortkastet å stemme på partier som aldri ville komme inn

da kunne man like gjerne lat være å stemme.

 

venstre fik 3.9 % på landsbasis men klarte likevel å få inne 2 mandater.

her vet jeg ikke helt hvordan det med sperregrensen fungerer , men går ut fra at det er på fylkesbasis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...