Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Ble det Jens eller Jensen eller kanskje Lars, eller hva med Kristin? Hva stemte du? (Stortingsvalg 2009)

Stortingsvalg 2009 - Hva stemte du?  

1 076 stemmer

1. 1. Hvilket parti stemte du?

• Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkeparti
      6
    • Det Norske Arbeiderparti
      229
    • Fremskrittspartiet
      278
    • Høyre
      166
    • Kristelig Folkeparti
      18
    • Kystpartiet
      2
    • Miljøpartiet De Grønne
      7
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Rødt
      40
    • Senterpartiet
      55
    • Sosialistisk Venstreparti
      74
    • Venstre
      140
    • Norgespatriotene
      5
    • Nordisk Forsvar
      0
    • Annet
      2
    • Blankt
      49
  2. 2. Har du endret politisk ståsted siden forrige stortingsvalg i 2005?

• Ja
      203
    • Nei
      467
    • Vet ikke/ingen formening
      48
    • Første gang jeg stemmer
      358
  3. 3. Hva ble dine hjertesaker for stortingsvalget 2009 (mulig å krysse av flere)?

• Milijø
      312
    • Skole
      456
    • Eldreomsorg
      144
    • Skattelette
      262
    • Likelønn
      70
    • Innvandring
      375
    • Samferdsel
      275
    • Vei
      302
    • Jernbane
      186
    • Helse
      246
    • Kollektivtilbud
      287
    • Annet
      252
      126
  4. 4. Ble disse utslagsgivende for hva du stemte?

• Ja
      699
    • Nei
      217
      160
  5. 5. Endret du mening i siste sekund (feks. valglokalet)?

• Ja
      46
    • Nei
      1030
  6. 6. Fulgte du debattene forutt for og i valgkampen på TV og radio?

• Ja
      640
    • Nei
      436
  7. 7. Om så, lot du deg påvirke av disse debattene?

• Ja
      197
    • Nei
      434
      113
    • Fulgte ikke med
      332
  8. 8. Hvilken av partilederne synes du har klart seg best i valgkampen (mulig å krysse av flere)?

• Jens Stoltenberg (Ap)
      491
    • Siv Jensen (FrP)
      282
    • Erna Solberg (Høyre)
      438
    • Dagfinn Høybråten (KrF)
      40
    • Torstein Dahle (Rødt)
      70
    • Liv Signe Navarsete (Sp)
      42
    • Kristin Halvorsen (Sv)
      63
    • Lars Sponheim (Venstre)
      157
    • Andre
      17
      220
  9. 9. Synes du det er positivt at politikere i større grad tar i bruk sosiale medier i valgkampen (facebook, twitter, blogger, etc)?

• Ja
      612
    • Nei
      208
      256
  10. 10. Er du lei storingsvalget for i år?

• Ja, for lenge siden
      304
    • Pøh, give me more
      279
    • Bare alt maset om det
      468
    • Stortingsvalg?
      25

Anbefalte innlegg

Oppdaterer tråden med diverse partibarometre og stemmegivning etterhvert som de kommer i løpet av morgendagen og kvelden. Dette har blitt kommentert som en "valg thriller" fra mange kommentatorer så ingenting er avgjort, det blir med andre ord spennende. Får Jense mann forsette eller vi han bli utkonkurrert fra de blå fruer? Hvem vet.

:)

Endret av Robert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bestemte meg i siste øyeblikk å stemme venstre istedenfor høyre. Hovedgrunnen er oljeboringen i lofoten. Skulle det skje en ulykke vil det være en katastrofe for det sårbare økosystemet og dagens utstyr for å hindre/fjerne duger rett og slett ikke med det været og den sjøen som er i nordområdene. Synes det er viktig at det blir fokus på miljøet noe venstre ivaretar på en god måte. Derfor ble det sosialliberalt for meg!

Synes Erna har gjennomført en veldig god valgkamp, men synes det blir for mye fokus på skattelette. Skatt er noe alle skal betale for å bidra til fellesskapet, men jeg mener at pengene kan brukes på bedre måter en de rød-grønne har gjort.

Håper på en regjering med Venstre-Høyre-Krf(selv om jeg mener de ikke har noe å gjøre i dagens samfunn med tanke på meningene deres om homofili).

Blir nok ett av de mest spennende valgene jeg har vært med på og gleder meg masse til valgvake mandag kveld!

Krysser fingerene for at frp blir holdt utenfor regjeringskvartalet, gud hjelpe oss om de skal få makt i norge!

Lenke til kommentar

Det ble Rødt, og første som stemte Rødt her nå. Stod mellom AP og Rødt og hadde egentlig bestemt meg for AP i det jeg gikk inn. Fikk en stemmeseddel av en Rødt-stemmesanker på veien inn og ble påvirket av det. Blir også "selvfølgelig" påvirket av foreldrene mine, og de har alltid stemt RV. Gikk mer på at jeg syns Norge trenger en Rødt-representant på tinget enn at jeg er så himla enige i sakene dems.

Lenke til kommentar
Det ble Rødt, og første som stemte Rødt her nå. Stod mellom AP og Rødt og hadde egentlig bestemt meg for AP i det jeg gikk inn. Fikk en stemmeseddel av en Rødt-stemmesanker på veien inn og ble påvirket av det. Blir også "selvfølgelig" påvirket av foreldrene mine, og de har alltid stemt RV. Gikk mer på at jeg syns Norge trenger en Rødt-representant på tinget enn at jeg er så himla enige i sakene dems.

Ja de trenger iallefall stemmen din, siden de lå under sperregrensa ved forrige opinion

Lenke til kommentar
Tror det er mange som stemmer taktisk. Vet ikke om jeg liker det eller ikke.

det er jeg enig i, men det er bra med representanter fra alle grener av norsk politikk. Det er nok sikkert mange som stemmer venstre istenfor høyre for å slippe bryllupet mellom høyre og frp.

Lenke til kommentar

Er det noe å like med det? Det svekker demokratiet at folk ikke stemmer på det partiet de er enige med. Om det "fortsetter", eventuelt at alle gjør dette, kommer vi til å sitte igjen med et parti på venstresiden og et parti på høyresiden som valg. For å sette det på spissen. I det lange løp lønner det seg å stemme på det partiet man liker.

Lenke til kommentar

Er det noe å like med det? Det svekker demokratiet at folk ikke stemmer på det partiet de er enige med. Om det "fortsetter", eventuelt at alle gjør dette, kommer vi til å sitte igjen med et parti på venstresiden og et parti på høyresiden som valg. For å sette det på spissen. I det lange løp lønner det seg å stemme på det partiet man liker.

Men sånn vil det alltid være så lenge partier går inn for å samarbeide :)

Endret av paltorg
Lenke til kommentar
Men sånn vil det alltid være så lenge partier går inn for å samarbeide :)

Er klar over at koalisjoner er nødvendig, men det er irrelevant. Poenget er: Stem på det partiet du er enig med, uansett hvor lite det er, ellerså blir de aldri store. :)

Edit: Lurer fortsatt på det jeg spurte om, for det var faktisk ment som et spørsmål. Er det noe å like ved å stemme taktisk? Kanskje særlig til Robert, siden han var usikker på om han likte det eller ikke. Kan godt hende det har sine positive sider, jeg klarer bare ikke komme på noen, annet enn at man er (eks.) redd for FrP og stemmer taktisk for å slippe FrP, istedenfor å støtte sitt eget parti.

Endret av niko_90
Lenke til kommentar

Det kommer nok ikke som en bombe at jeg stemte Arbeiderpartiet i dag. :)

Ellers kan jeg nevne at de partilederne jeg mener har klart seg best i valgkampen er Erna Solberg, Jens Stoltenberg, Lars Sponheim og Thorstein Dahle.

Siv Jensen har ikke imponert meg, hun har ikke klart å virkelig cashe inn i velgere (kan det virke som), og hun har virket litt for upresis og usikker. Mot henne har Solberg vist seg svært kompetent og styringsdyktig, noe som har vist seg med økt oppslutning. At Rødt har en potensiell sjanse til å komme på tinget i det hele tatt vitner om Dahles innsats, og angående Lars Sponheim er det ikke så lenge siden han sa at "Resultatene av meningsmålinger påvirker stort sett bare humøret mitt" da Venstre lå under sperregrensen på målingene.

Høybråten har vært rimelig flink, men alt for lite synlig, det samme kan definitivt sies om både Kristin Halvorsen og Navarsete.

Godt valg, folkens. :)

Lenke til kommentar

Jeg stemmer alltid på selve valgdagen, men jeg har bestemt meg, jeg stemmer Rødt. Vurderte lenge om jeg skulle stemme SV eller Arbeiderpartiet av rent taktiske årsaker, men har til slutt fallt ned på at jeg tradisjonen tro stemmer på de revolusjonære. Det som overbeviste meg i år var krigen i Afghanistan. Jeg synes det er demokratisk problem at et enstemmig Storting sender soldater til Afghanistan mens en svært stor del, enkelte vil si et flertall, av folket er mot den samme krigen. Rødt vil være en klar røst mot norsk krigsdeltakelse. Videre så synes jeg det er trist at nesten alle de andre partiene kappes om å være strengest og slemmest med asylsøkerne. Når Sponheim til slutt fikk nok og nærmest sa at de andre partilederne hadde blitt gærne så var det like før jeg stemte på ham, men så kom Torstein Dahle og sa det samme. Da husket jeg hvorfor jeg alltid har stemt på de revolusjonære. Dessuten, et land uten en venstreopposisjon er ille ute.

Forøvrig så synes jeg Stoltenberg, Sponheim, Navarsete og Dahle har klart seg best. Stoltenberg har fremstått som en statsmann, en statsminister, noe hverken Solberg eller Jensen har klart. Solberg kom for sent på banen, Jensen fremstår som vanlig bare grinete. Sponheim har vært klar på hva han og Venstre mener, både når det gjelder asyl, miljø og et eventuellt samarbeid med FrP. Navarsete har på en overraskende måte klart å kommunisere Senterpartiets seiere i regjering og har fremstilt SP som er pragmatisk parti som leverer. Det appellerer kanskje mest til kjernevelgerne, men det har hun klart bra, spesielt til å være fersk i gamet.

Kristin Halvorsen har i mindre grad klart å kommunisere SVs seiere i regjering og har i for stor grad måttet stå til ansvar for alt regjeringen ikke har fått til, så det er ikke bare hennes feil. Mot slutten har hun også virket nærmest desperat. Dette har ikke vært en god valgkamp for SV.

Dagfinn Høybråten fremstår som en mørkemann og henfaller alt for ofte til overdrivelser og repetering av de samme parolene om og om igjen.

Siv Jensen har vært for grinete, hun har fått en lei uvane med å gå i fistel på slutten av hver leddsetning og jeg tror hun har tapt for mye på å prøve å fremstå som et troverdig statsministeralternativ. FrP er ikke et statsbærende parti.

Erna Solberg har av enkelte blitt fremstilt som valgets vinner, og på slutten har hun fremstått godt, men det er for seint. Hun har også virket Siv Jensen underlegen. Jeg kommer aldri til å glemme Sivs "kom Erna, nå skal vi skrive et brev" ...

Har jeg glemt noen?

Forøvrig så er jeg møkklei valgkampen, slagord, paroler, halvsannheter, løgner, svada, galskap og indignasjon. Gleder meg til det er over.

Lenke til kommentar

Når det gjeld den krigen, så er det vel ikkje så mange som er så entusiastiske. Den har jo heller ikkje gått så bra til no. Men er det noko alternativ å trekkje seg ut? Ei årsak til at Taliban vinn fram er vel for få soldatar. For å kompensere for dette vert det bomba i hytt og pine, noko som i sin tur styrkjer motstanden og Taliban.

Lurer av og til på om dei som er mot krigen er for eit terrorstyre der f.eks. jenter vert nekta å gå på skule, eller at folk får kutta fingrane fordi dei brukar retten til å stemme.

Sjølv stemte eg på SP. Eg tykkjer dei raudgrøne har gjort det bra, og er oppteken av rettferdig fordeling, miljø (landbruk/klima), distriktspolitikk, samferdsle, kommuneøkonomi osv. Eg fryktar FrP i regjering av mange ulike grunnar.

Lenke til kommentar

Stemte FRP i dag. Kunne godt ha stemt Høyre også, en borgerlig næringspolitikk er det viktigste for meg. Forslag som fjerning av revisjonsplikt for SMB og et enklere skjemavelde trenger vi absolutt. Høyre virker på meg som litt tannløst, og vinglingen mellom FRP og sentrumspartiene Venstre og KRF er nærmest et hån mot velgerne. Dermed ble det Siv som fikk min stemme.

Ser flere her sier FRP i regjering er "farlig". Det eneste de er farlige for er asylsøkere som kaster passet før de går på flyet og filer ned sin egne fingre for å ikke kunne bli identifisert. Alle regjeringspartiene er sosialdemokratiske og ingen av dem vil "rasere" Norge på noe slags vis.

Hvis man (som noen over her) ikke velger et parti fordi lederen snakker på en bestemt måte er mildt sagt useriøst og om det blir et argument for valget burde stemmeretten frataes vedkommende øyeblikkelig.

En fotnote om avstemmingen: "Vei" hører til under "Samferdsel" så vei kan godt fjernes som valg. Det kan også være greit å stave "miljø" korrekt.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Du synes ikke det er noe å like ved å stemme taktisk, og så stemte du taktisk selv?

Jeg stemte selvsagt Venstre da jeg er et tenkende menneske :tease:

Lenke til kommentar

Jeg synes det er altfor mye mas og propaganda og hetsing under de såkalte debattene. Egentlig synes jeg hele valgkampen er mot sin hensikt. Folk burde heller lese seg frem til hva de forskjellige partiene står for, og hva de har planer om å utrette i løpet av sin tid.

At folk ikke liker siv jensen eller noen av de andre synes jeg er en teit måte å velge parti på. Jeg synes folk burde stemme på partiet og dets filosofi for fremtiden istedet.

Folk blir bare mer og mer opptatt av hvordan partilederene er som person, og blir mindre og mindre interessert i hvordan vi skal gjøre Norge til et bedre land. Det er vanskelig å følge med på hva de enkelte partiene faktisk vil gjøre fremmover, når de bare hakker ned på de andre partiene.

I tillegg irriterer det meg at det kun er de største partiene som får den mediadekningen de får. Pressen er ikke engang interessert i å høre hva de små partiene har som mål. Og deretter sier at de ikke er interessert fordi de ikke har sjangs til å komme seg inn på stortinget. Selvfølgelig har de ikke sjangs om ingen vet at de engang finnes.

Det er mange gode små partier som folk burde få øynene opp for.

Da jeg gikk inn i stemmeboksen og såg alle stemmesedlene ble jeg egentlig overrasket over hvor mange parti det gikk an å stemme på (jeg bor i Bergen), og jeg såg fort at jeg ikke hadde satt meg godt nok inn i politikken, og jeg kunne kanskje med fordel ventet til i dag med å stemme.

Fant ut at jeg ikke hadde tid til å lese meg opp i løpet av helgen, og stemte det jeg hadde tenkt å stemme, nemlig Miljøpartiet.

Partiene burde altså lære seg å formidle alle fakta, opplyse befolkningen og fortelle sitt standpunkt. Det bør ikke bli en kamp om å overtale belfolkningen til å stemme på sitt parti, men heller stole på at befolkningen klarer å gjøre opp sin egen mening, og stemme ut fra det. Det irriterer meg at valgkampen blir mer og mer amerikanisert, og det irriterer meg enda mer at media skal fokusere så grasalt mye på hvordan partilederene oppfører seg på fritiden. Vi har ikke et amerikans styre der personligheten til én person kan påvirke hele regjeringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...