Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Ble det Jens eller Jensen eller kanskje Lars, eller hva med Kristin? Hva stemte du? (Stortingsvalg 2009)


Stortingsvalg 2009 - Hva stemte du?  

1 076 stemmer

  1. 1. Hvilket parti stemte du?

    • Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkeparti
      6
    • Det Norske Arbeiderparti
      229
    • Fremskrittspartiet
      278
    • Høyre
      166
    • Kristelig Folkeparti
      18
    • Kystpartiet
      2
    • Miljøpartiet De Grønne
      7
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Rødt
      40
    • Senterpartiet
      55
    • Sosialistisk Venstreparti
      74
    • Venstre
      140
    • Norgespatriotene
      5
    • Nordisk Forsvar
      0
    • Annet
      2
    • Blankt
      49
  2. 2. Har du endret politisk ståsted siden forrige stortingsvalg i 2005?

    • Ja
      203
    • Nei
      467
    • Vet ikke/ingen formening
      48
    • Første gang jeg stemmer
      358
  3. 3. Hva ble dine hjertesaker for stortingsvalget 2009 (mulig å krysse av flere)?

    • Milijø
      312
    • Skole
      456
    • Eldreomsorg
      144
    • Skattelette
      262
    • Likelønn
      70
    • Innvandring
      375
    • Samferdsel
      275
    • Vei
      302
    • Jernbane
      186
    • Helse
      246
    • Kollektivtilbud
      287
    • Annet
      252
    • Vet ikke/ingen formening
      126
  4. 4. Ble disse utslagsgivende for hva du stemte?

    • Ja
      699
    • Nei
      217
    • Vet ikke/ingen formening
      160
  5. 5. Endret du mening i siste sekund (feks. valglokalet)?

    • Ja
      46
    • Nei
      1030
  6. 6. Fulgte du debattene forutt for og i valgkampen på TV og radio?

    • Ja
      640
    • Nei
      436
  7. 7. Om så, lot du deg påvirke av disse debattene?

    • Ja
      197
    • Nei
      434
    • Vet ikke/ingen formening
      113
    • Fulgte ikke med
      332
  8. 8. Hvilken av partilederne synes du har klart seg best i valgkampen (mulig å krysse av flere)?

    • Jens Stoltenberg (Ap)
      491
    • Siv Jensen (FrP)
      282
    • Erna Solberg (Høyre)
      438
    • Dagfinn Høybråten (KrF)
      40
    • Torstein Dahle (Rødt)
      70
    • Liv Signe Navarsete (Sp)
      42
    • Kristin Halvorsen (Sv)
      63
    • Lars Sponheim (Venstre)
      157
    • Andre
      17
    • Vet ikke/ingen formening
      220
  9. 9. Synes du det er positivt at politikere i større grad tar i bruk sosiale medier i valgkampen (facebook, twitter, blogger, etc)?

    • Ja
      612
    • Nei
      208
    • Vet ikke/ingen formening
      256
  10. 10. Er du lei storingsvalget for i år?

    • Ja, for lenge siden
      304
    • Pøh, give me more
      279
    • Bare alt maset om det
      468
    • Stortingsvalg?
      25


Anbefalte innlegg

Stemte AP her, FRP slår meg mer som en trussel for rikets sikkerhet med måten de vil gjøre ting på.

Har sett deres Svenske varianter rasert ett helt land, de prøver å gjøre så mye som mulig for de vet at de ikke overlever neste valgkamp der borte.

Og i etterkant må de bruke en periode på reparasjon av samfunnet, slikt burde ikke vi ha her til lands mener jeg.

 

Ønsker i allefall ikke en helsereform etter Amerikansk modell, den er bare en katastrofe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stemte AP her, FRP slår meg mer som en trussel for rikets sikkerhet med måten de vil gjøre ting på.

Har sett deres Svenske varianter rasert ett helt land, de prøver å gjøre så mye som mulig for de vet at de ikke overlever neste valgkamp der borte.

Og i etterkant må de bruke en periode på reparasjon av samfunnet, slikt burde ikke vi ha her til lands mener jeg.

 

Ønsker i allefall ikke en helsereform etter Amerikansk modell, den er bare en katastrofe.

 

Må si meg enig!

Lenke til kommentar
Synd at det ikke ble borgelig flertall, men ikke rart med et såpass uklart regjeringsalternativ. Positivt er at Høyre har gått frem og SV ned. Negativt er selvfølgelig at FRP er så forbanna store og at Venstre har gått i dass.

 

Hva mener du? Det BLE et borgerlig flertall. De borgerlige fikk over 10.000 stemmer mer enn de rødgrønne inkludert Rødt!

 

Og til de fleste her, gjør oss alle en tjeneste å les følgende webside: http://www.frp.no/no/Vi_mener/

 

Det er ingen "fare for rikets sikkerhet" å stemme FRP. Må da være måte på uvitenhet.

Lenke til kommentar

Helt OK for meg at Lars Sponheim ( og Venstre ) forsvinner, fantastisk at KRF svinner hen.

 

Jan Sahl forsvinner også som stortingsrepresentant for Nordland - hvilken lykke - for meg.

 

Stemt FRP, men er fornøyd med resultatet siden så mye daukjøtt forsvant ved dette valget.

 

FRP har mye rart jeg er i mot, liker ikke deres Israel politikk, liker ikke alt av privatiseringspolitikken, liker ikke at millionærer / milliardærer skal lure seg unna skatt, liker muligens ikke deres Finnmarkspolitikk, liker ikke deres sammenslåingspolitikk for kommuner men støtter nedleggelse av fylkeskommuner, fjerne ansatte ved overfylte departementer, mindre byråkrati, bedre veier, lavere avgifter, strengere asylpolitikk++

 

Ved neste korsvei håper jeg at den som fører Høyreskuta er stødigere på hånden.

 

Tror nok mange offentlige ansatte stemte AP, fordi de er / var redd for å miste sine arbeidsplasser med en evetuell FRP regjering.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Du liker ikke privatiseringspolitikken? Du vet hvordan de rødgrønne klarte å få full barnehagedekning, gjør du ikke?

 

Kommunene MÅ slåes sammen, det er uunngåelig. Staten dikterer en rekke krav til kommunene, eksempelvis helsetjeneste, rådmann, kommunestyre, krisesenter, skolefritidsordning, barnehager og så videre, og så videre. En kommune med 1000 innbyggere har ikke sjangs å klare alle kravene (og flere kommer!) så større kommuner blir en realitet og det snart. Sverige gjorde overgangen for noen år siden og det har gått veldig fint.

Lenke til kommentar
Jeg er lei av at de som vil jobbe, ikke får jobbe.

 

Enig! Derfor er det provoserende at høyresiden så respektløst ønsker å gjøre det enklere for arbeidsgivere å tvinge folk til å jobbe deltid.

 

Jeg er lei løftebrudd

Heldigvis svært få etter denne perioden, og mange av de som ikke ble holdt var ganske uinterresante uansett. FrP er veldig glad i å overdrive om løftebruddene selvfølgelig.

 

jeg er lei av å se syke og eldre ligge på overfylte sykehusganger i verdens rikeste land. Jeg er lei forfalne skoler, jeg er lei rusmisbrukere som ikke får hjelp. Jeg er lei økende helsekøer. Jeg er lei om å høre folk som ikke har noe sted å bo. Jeg er lei av å høre om barn som lever under fattigdomsgrensen.

Jeg også! Derfor stemte jeg AP!

 

Så kommer du og sier vi har det bra?

Relativt bra, i og med at vi har bedre levestandard enn de fleste andre her i verden. Det er rom for forbedring da, men vanskelig så lenge høyresiden står på bremseklossene.

 

Jeg stemte i dag.

Jeg óg!

 

 

Sterkt av AP å få økt oppslutning fra regjeringsposisjon. Viser bare at de har gjort en god jobb i regjering, til tross for hva FRP vil ha oss til å tro.

Godt sagt ;)

 

 

Og til de fleste her, gjør oss alle en tjeneste å les følgende webside: http://www.frp.no/no/Vi_mener/

 

Det er ingen "fare for rikets sikkerhet" å stemme FRP. Må da være måte på uvitenhet.

Det stemmer at det ikke er økt fare for invasjon med FrP i regjering, men landet vil jo råtne innenfra, og det er ikke så gøy. At FrP prøver å overbevise velgerne om noe annet er en annen sak, men går du inn på politikken deres ser du at de regner med et regnestykke som ikke vil gå opp så fort pensjonsfondet er oppbrukt, og det varer dessverre ikke så lenge med deres påståtte politikk. En annen sak er at FrP ofte sier en ting, men gjør en annen ting når de selv er i posisjon. For eksempel sier de at de er imot bompenger, men har samtidig ordnet bompenger i Oslo, Austavoll og mellom Oslo og Bergen. Eller for eksempel at de ønsker å kaste ut Krekar, bare at nå vil de heller fengsle ham slik at vi heller kan brødfø ham med våre skattepenger. Eller hva med aktiv dødshjelp? Først for i landsmøtet, deretter går ledelsen ut og sier at de vil vente.

 

Ikke akkurat folka vi kan stole på :p Dette er noen av grunnene til at jeg, og mange med meg, mener at vi ikke kan stole på FrP. Carl Ivar Hagen var i allefall fornuftig nok til å forstå at FrP ikke burde havne i regjering og sørget for at FrP på en eller annen måte tabbet seg ut rett før valget. Siv Jensen er litt mer makt-kåt.

Lenke til kommentar

Norges folk valgte Borgerlig (49,6 % av stemmene) Rødgrønt fikk 47.7 %, og i god demokratisk ånd burde derfor De borgerlige sittet i regjering.

 

Artig at FRP er skyteskive for alt som skjer, da vi tydeligvis ikke klarer å se at norges største parti (AP) som har styrt landet så lenge, enda ikke har klart å få det slik de vil. De har hatt ganske mange år på å innfri løftene sine, noe de ikke har gjort til fulle.

 

Bare se på bråket i Gjøteborg. Vil vi ha det slik?

 

I mitt nærmiljø <2km fra mitt eget hus ligger et asylmottak. Derfra er det en strøm av innvandrere som går til nærmeste kjøpesenter (der jeg arbeider) og det har vært betydelig økning i svinn etter at asylmottaket kom. Med den nye regjeringen skal antallet mennesker på asylmottaket dobles.

 

Nei, jeg er ikke en rasist. Nei, jeg hadde ikke stemt FRP, men høyre. Jeg har ingenting imot folkeslag, eller mennesker som tvinges til å stjele. Men jeg mener bestemt at vi trenger en bedre innvandringspolitikk, og jeg syntes ikke at det er veldig urimelig at nye landsmenn skal tilpasse seg norske normer. AP har sittet i regjering i fire år, og fortsatt er det utrygt å gå på gata i mange byer. Jeg skjønner ikke at det hadde blitt så ille med et bytte i politikken? Får vel håpe at Norge ser lyset om 4 år...

Endret av Madeo
Lenke til kommentar
Helt OK for meg at Lars Sponheim ( og Venstre ) forsvinner, fantastisk at KRF svinner hen.

 

Jan Sahl forsvinner også som stortingsrepresentant for Nordland - hvilken lykke - for meg.

 

Stemt FRP, men er fornøyd med resultatet siden så mye daukjøtt forsvant ved dette valget.

Daukjøttet tilhører da strengt tatt Frp, som ikke får gjennomslag for noe av sin politikk, på tross av at det er Norges nest største parti.

Lenke til kommentar

Jeg stemte på Arbeiderpartiet etter å ha finlest partiprogrammet. En av de viktigste sakene for meg var at jeg ikke ønsker å gjøre mennesklige relasjoner til markeder. Jeg ønsker ikke sykehus hvor man kan kjøpe seg ut av elendigheten, og jeg ønsker ikke skoler hvor man kan kjøpe seg en bedre utdannelse enn andre.

 

Jeg tror (i fare for å høres arrogant ut) at veldig mange borgerlige stemmere feiltakelig tror at det er de som kommer til å sitte igjen med gevinstene i et land med økt privatisering av helse - og omsorgssektor.

 

Arbeid var også viktig for meg, ssb viser at arbeidsledigheten i Norge har gått ned med +-2% (fra +-5% til +-3%) etter 2005. Derfor tror jeg man kan føle seg trygg på at den rødgrønne regjeringen gjør en bra innsats når det gjelder sysselsetting, selv i finanskrisen.

 

Arbeidsledigheten blant innvandrere, som FrP gråter om at er kjempehøy, lå på 6% (opp fra 4% i samme kvartal 2008) i Mai 2009. Dermed innså at jeg at innvandringsproblemet egentlig ikke er noe problem, men bare en av FrPs mange stråmenn.

 

Jeg syns Erna Solberg er den som har klart seg best i debattene på tv. Jens Stoltenberg på en solid andreplass.

Lenke til kommentar
Får håpe at FrP vinner om fire år. Selv om det ikke var et så dårlig valg for FrP da, de har jo fått flere mandater på Stortinget siden sist, mest på bekostning av Venstre :).

Har du noe som støtter opp om det? Jeg tror Frp har hentet mest fra Krf, mens tidligere Venstrevelgere enten har hoppet til(bake) til Høyre eller Ap.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

Synes det er flott hordan to av norges småpartier, med 6% støtte hver, tenker å presse gjoenom sine saker pga AP trenger dem i regjering.

 

Har dem ingen respekt for demokratiet? når bare 6% er enige i deres synspunkt, så bør de vell gentlig bare sitte seg ned å holde kjeft, i stede for å utnytte sin posisjon og rævkjøre majoriteten av norges befolkning?

 

Dersom 94% av de som stemmer er imot liberalisering av asylpolitikken, er det ikke bare rett og rimelig at den ikke blir mer liberal da?

Lenke til kommentar
Synes det er flott hordan to av norges småpartier, med 6% støtte hver, tenker å presse gjoenom sine saker pga AP trenger dem i regjering.

 

Har dem ingen respekt for demokratiet? når bare 6% er enige i deres synspunkt, så bør de vell gentlig bare sitte seg ned å holde kjeft, i stede for å utnytte sin posisjon og rævkjøre majoriteten av norges befolkning?

 

Dersom 94% av de som stemmer er imot liberalisering av asylpolitikken, er det ikke bare rett og rimelig at den ikke blir mer liberal da?

 

Hvis du tenker litt lenger enn til TV-skjermen hjemme så skjønner du at selv om partiet "bare" har 6% av landets stemmer, vil ikke det si at bare 6% er enige med hver enkelt sak! Det er sikkert saker som Jens Stoltenberg er enig med Lars Sponheim i også.

 

Valget sto mellom SV og AP, men det falt til slutt på SV, akkurat som i fjor. Det er pga. flere saker.

 

Synes egentlig at systemet i dag er litt feil, og de borgelige skulle ha vunnet. Men akkurat nå er jeg er utrolig glad for at det ikke er slik! ;)

Endret av program
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...