Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Ble det Jens eller Jensen eller kanskje Lars, eller hva med Kristin? Hva stemte du? (Stortingsvalg 2009)


Stortingsvalg 2009 - Hva stemte du?  

1 076 stemmer

  1. 1. Hvilket parti stemte du?

    • Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkeparti
      6
    • Det Norske Arbeiderparti
      229
    • Fremskrittspartiet
      278
    • Høyre
      166
    • Kristelig Folkeparti
      18
    • Kystpartiet
      2
    • Miljøpartiet De Grønne
      7
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Rødt
      40
    • Senterpartiet
      55
    • Sosialistisk Venstreparti
      74
    • Venstre
      140
    • Norgespatriotene
      5
    • Nordisk Forsvar
      0
    • Annet
      2
    • Blankt
      49
  2. 2. Har du endret politisk ståsted siden forrige stortingsvalg i 2005?

    • Ja
      203
    • Nei
      467
    • Vet ikke/ingen formening
      48
    • Første gang jeg stemmer
      358
  3. 3. Hva ble dine hjertesaker for stortingsvalget 2009 (mulig å krysse av flere)?

    • Milijø
      312
    • Skole
      456
    • Eldreomsorg
      144
    • Skattelette
      262
    • Likelønn
      70
    • Innvandring
      375
    • Samferdsel
      275
    • Vei
      302
    • Jernbane
      186
    • Helse
      246
    • Kollektivtilbud
      287
    • Annet
      252
    • Vet ikke/ingen formening
      126
  4. 4. Ble disse utslagsgivende for hva du stemte?

    • Ja
      699
    • Nei
      217
    • Vet ikke/ingen formening
      160
  5. 5. Endret du mening i siste sekund (feks. valglokalet)?

    • Ja
      46
    • Nei
      1030
  6. 6. Fulgte du debattene forutt for og i valgkampen på TV og radio?

    • Ja
      640
    • Nei
      436
  7. 7. Om så, lot du deg påvirke av disse debattene?

    • Ja
      197
    • Nei
      434
    • Vet ikke/ingen formening
      113
    • Fulgte ikke med
      332
  8. 8. Hvilken av partilederne synes du har klart seg best i valgkampen (mulig å krysse av flere)?

    • Jens Stoltenberg (Ap)
      491
    • Siv Jensen (FrP)
      282
    • Erna Solberg (Høyre)
      438
    • Dagfinn Høybråten (KrF)
      40
    • Torstein Dahle (Rødt)
      70
    • Liv Signe Navarsete (Sp)
      42
    • Kristin Halvorsen (Sv)
      63
    • Lars Sponheim (Venstre)
      157
    • Andre
      17
    • Vet ikke/ingen formening
      220
  9. 9. Synes du det er positivt at politikere i større grad tar i bruk sosiale medier i valgkampen (facebook, twitter, blogger, etc)?

    • Ja
      612
    • Nei
      208
    • Vet ikke/ingen formening
      256
  10. 10. Er du lei storingsvalget for i år?

    • Ja, for lenge siden
      304
    • Pøh, give me more
      279
    • Bare alt maset om det
      468
    • Stortingsvalg?
      25


Anbefalte innlegg

Hun forsøker å gi velgerne følelsen av at de har tatt et tøft valg som de må stå på. Hun skaper kjernevelgere, hun bygger parti. Det er hun flink til, selv om det blir ganske kvalmt.

Fordelen med å følge valgkampen på web i etterkant av valget er at jeg slipper alt det der.

 

Men dette var avgjort på forhånd. Om de hadde gått ned, så hadde det vært dem mot resten. Går de opp, så er det det samme. Det som er artig er vel at på mange måter er FrP blitt det eneste systemkritiske partiet vi har - SV er blitt stuerene (jaja...), RV holder ikke på sine velgere (ble en ny runde eksklusjoner, er jeg redd), og protest- stemmen blandt kidsene er tydeligvis å ikke stemme i det hele tatt. Med det resonnementet at om oppsluttningen faller for de organiserte partiene, så vil makten deres bli svekket.. og revolusjonen kommer, eller noe slikt.

 

Samtidig er det vanskelig å engasjere seg i politikk på spesifikke saker, uten å svelge den større, udefinerbare størrelsen som er partiprogrammet. AP snudde dette, med å kjøre saker - og kanskje tjente godt på at Jens sier "har ikke peiling, jeg - det må vi se på mer nøyaktig" innimellom. Men AP er nå allikevel et parti som ikke er understøttet i engasjement for enkeltsaker lenger, i likhet med andre partier i stor grad.

 

Så FrP er det partiet som er med i politikken, men ..offentlig.. hater hele suppa. Så hva skal vi si om det? FrP, motkulturens arvtager i Norge. åhåh..

 

Jeg skulle ønske, jeg, at FrP utviklet seg litt som et parti. At de tok det liberale alternativet alvorlig, og engasjerte seg i faktiske enkeltsaker, slik som mange lokalt nok ønsker seg - mens de utstår hoveringen så lenge den er på bekostning av regjeringspartiene.

 

Men generellt, så betyr jo dette at vi i praksis har partier som fungerer nesten eksklusivt på de store linjene man kan oppsummere i et par setninger. Kanskje det ikke var så vel allikevel, da..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er lei parasitter og snyltere. Jeg er lei av at de som vil jobbe, ikke får jobbe. Jeg er lei løftebrudd, jeg er lei av å se syke og eldre ligge på overfylte sykehusganger i verdens rikeste land. Jeg er lei forfalne skoler, jeg er lei rusmisbrukere som ikke får hjelp. Jeg er lei økende helsekøer. Jeg er lei om å høre folk som ikke har noe sted å bo. Jeg er lei av å høre om barn som lever under fattigdomsgrensen.

Så kommer du og sier vi har det bra?

Jeg stemte i dag.

 

Spørsmålet er ikke hvorvidt vi skal ha syke og eldre på overfylte sykehusganger, men hvor mange. Alle land har sine problemer, men våre er forsvinnende små om man ser det i et mer internasjonalt perspektiv. Vi syter og bærer oss, mens det renner champagne og russisk kaviar ut av samtlige kroppsåpninger.

Lenke til kommentar
Sitter å kikker på statistikker i lokalavisa, og ser at KrF i mange tilfeller er kjempestore i indre bygder. Noen som har en forklaring på det skille der, eller er det bare tilfeldig her nede i sør?

De indre deler av Adgerfylkene er midt i det norske "bibelbeltet", altså kristendommen har en sterk innflytelse der og da får KrF det samme.

Lenke til kommentar

Stemte Høyre jeg. Det ville jeg gjort i 05 om jeg hadde vært gammel nok også, så har ikke endret mening.

 

Grunnene er klare:

Veinettet i Norge er et dass. De fine veipakkene til de rødgrønne omfatter Østlandet, deler av Sørlandet. Finito

 

Skole:

Mindre plasser som Lofoten har INGEN tilbud til videre utdannelse, folk vil ikke flytte, men de MÅ.

 

Oljeboring i Lofoten:

Jeg er for, av den enkle grunnen at jeg bor i Lofoten, der bussene går med iblant 10 minutters mellomrom, i blant 4 timer. Vi trenger olje helt til vi har en teknologi som kan klare å ta bensin og diesel på økonomi og kjørelengde. Inntil da kan ikke bensinprisene øke i takt med fallet av antall fat i året fra de brønnene verden har igang. På mindre plasser som Lofoten vil eldre som ikke har mulighet til å gå 200 meter til nærmeste bussholdeplass, for så og vente i flere timer for å komme hjem igjen, siden bussene har sånne fine hull i rutene sine. De blir sittende hjemme å råtne. Og de blir ikke å ha råd til bensin om den skal fortsette å stige mer nå. DERFOR er jeg for oljeboring, ikke fordi jeg ikke vil bevare mitt hjemsted, men fordi verden har tatt et feilsteg med å ikke utvikle alternativ teknologi før nå. Da får vi ta konsekvensene av det, men det får ikke bli på bekostning av de som er avhengige av bil; de eldre, de yngre dre det ikke er tilstrekkelig busstrafikk og ellers folk der bussene rett og slett ikke går når de burde.

Lenke til kommentar
Veinettet i Norge er et dass. De fine veipakkene til de rødgrønne omfatter Østlandet, deler av Sørlandet. Finito

Det har da blitt vedtatt og igangsatt veiutbygginger over hele landet under de rødgrønne, så langt nord som til Alta. Ellers ble E18-utbyggingen på Sørlandet vedtatt under Bondevik-regjeringen hvis jeg husker rett.

 

Mindre plasser som Lofoten har INGEN tilbud til videre utdannelse, folk vil ikke flytte, men de MÅ.

Og hvorfor tror du at de blåe partiene vil gjøre noe med det? Det er de rødgrønne som har den klart mest distriktvennlige politikken.

 

DERFOR er jeg for oljeboring, ikke fordi jeg ikke vil bevare mitt hjemsted, men fordi verden har tatt et feilsteg med å ikke utvikle alternativ teknologi før nå.

Oljeboring utenfor Lofoten vil uansett neppe komme i produksjon før 2025-2030 (kilde). Innen den tid har vi nok kommet et stykke lengre på alternativ teknologi.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Lav standard på flere strekninger, trange veier. Ikke flere felt på mange steder. Fører til kødannelse og er lite effektivt, samt fører til ulykker på enkelte steder.

 

Bildet er selvfølgelig ikke så svart som enkelte skal male det til, men det kan gjøres langt bedre. Lavere dødsfall betyr ikke nødvendigvis at veiene er gode og måling i dødsfall er ikke det eneste som definerer hvorvidt veiene våre trenger opprustning. Ei heller er holdninga "vi gjør det ihvertfall bedre enn nabolandene" et argument for å ikke ruste opp.

Lenke til kommentar
Lav standard på flere strekninger, trange veier. Ikke flere felt på mange steder. Fører til kødannelse og er lite effektivt, samt fører til ulykker på enkelte steder.

 

Bildet er selvfølgelig ikke så svart som enkelte skal male det til, men det kan gjøres langt bedre. Lavere dødsfall betyr ikke nødvendigvis at veiene er gode og måling i dødsfall er ikke det eneste som definerer hvorvidt veiene våre trenger opprustning. Ei heller er holdninga "vi gjør det ihvertfall bedre enn nabolandene" et argument for å ikke ruste opp.

 

Antall dødsfall/ulykker på veiene er en svært god indikator på veistandarden et land har. Ellers er jeg litt enig med argumentet ditt om nabolandene mtp. sammenligning, men jeg blir lei av å høre frepperne whine over hvor jævlige veiene våre er.

 

(For rettferdighetens skyld bør jeg nevne at jeg sjeldent er i Oslo/Bergen/Tr.heim når det er rushtid)

 

:)

Lenke til kommentar

Dødsfall og ulykker har like mye (om ikke mer) med kjørekultur som det har med veistandard.

 

Er forøvrig ikke så ofte jeg er i rushtid annet enn i Trondheim, og der har det litt mer med et lyssystem som fører til mye rykk og napp. Men de gangene jeg har kjørt fra og til Oslo mot Kristiandsand. Har det som oftest stått kø langt og lenge, pga. at man ikke har flere felt.

 

Det finnes alltid rom for forbedringer.

Lenke til kommentar
Dødsfall og ulykker har like mye (om ikke mer) med kjørekultur som det har med veistandard.

 

Er forøvrig ikke så ofte jeg er i rushtid annet enn i Trondheim, og der har det litt mer med et lyssystem som fører til mye rykk og napp. Men de gangene jeg har kjørt fra og til Oslo mot Kristiandsand. Har det som oftest stått kø langt og lenge, pga. at man ikke har flere felt.

 

Det finnes alltid rom for forbedringer.

Det gjør det alltid ja, og jeg tror ikke fjerning av plombering på mopeder og høyne fartsgrenser ville vært så positivt for antall ulykker. (FRP mener dette)

Vi bygger da stadig ut nye veier, så enorm satsing tror jeg vi ikke trenger. Dessuten mangler vi vel en del arbeidere til å ta oss av veiene.

Lenke til kommentar
Dødsfall og ulykker har like mye (om ikke mer) med kjørekultur som det har med veistandard.

 

Er forøvrig ikke så ofte jeg er i rushtid annet enn i Trondheim, og der har det litt mer med et lyssystem som fører til mye rykk og napp. Men de gangene jeg har kjørt fra og til Oslo mot Kristiandsand. Har det som oftest stått kø langt og lenge, pga. at man ikke har flere felt.

 

Det finnes alltid rom for forbedringer.

Det gjør det alltid ja, og jeg tror ikke fjerning av plombering på mopeder og høyne fartsgrenser ville vært så positivt for antall ulykker. (FRP mener dette)

Vi bygger da stadig ut nye veier, så enorm satsing tror jeg vi ikke trenger. Dessuten mangler vi vel en del arbeidere til å ta oss av veiene.

 

Vel, akkurat på det punktet er jeg uenig. Frustrasjon i trafikken er farlig. Mopeder som kjører 45 utgjør en betydelig trafikktrussel. Det fører til farlige forbikjøringer og irriterte bilister. Så tror det å la mopeder kjøre høyere vil egentlig bare være positivt.

 

Tror nok fortsatt det er rom til ekstra satsning der, både for norske bedrifter. Men også for utenlandske bedrifter som tar på seg jobber (som gjerne igjen leier inn norske firmaer). Vi bygger stadig ut nye veier ja, men tror det hadde vært hensiktsmessig å satse enda mer, særlig med tanke på hvor viktig de transportårene er i forhold til næringsliv og generelt i forhold til transport (og veisikkerhet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...