Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Ble det Jens eller Jensen eller kanskje Lars, eller hva med Kristin? Hva stemte du? (Stortingsvalg 2009)

Stortingsvalg 2009 - Hva stemte du?  

1 076 stemmer

1. 1. Hvilket parti stemte du?

• Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkeparti
      6
    • Det Norske Arbeiderparti
      229
    • Fremskrittspartiet
      278
    • Høyre
      166
    • Kristelig Folkeparti
      18
    • Kystpartiet
      2
    • Miljøpartiet De Grønne
      7
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Rødt
      40
    • Senterpartiet
      55
    • Sosialistisk Venstreparti
      74
    • Venstre
      140
    • Norgespatriotene
      5
    • Nordisk Forsvar
      0
    • Annet
      2
    • Blankt
      49
  2. 2. Har du endret politisk ståsted siden forrige stortingsvalg i 2005?

• Ja
      203
    • Nei
      467
    • Vet ikke/ingen formening
      48
    • Første gang jeg stemmer
      358
  3. 3. Hva ble dine hjertesaker for stortingsvalget 2009 (mulig å krysse av flere)?

• Milijø
      312
    • Skole
      456
    • Eldreomsorg
      144
    • Skattelette
      262
    • Likelønn
      70
    • Innvandring
      375
    • Samferdsel
      275
    • Vei
      302
    • Jernbane
      186
    • Helse
      246
    • Kollektivtilbud
      287
    • Annet
      252
      126
  4. 4. Ble disse utslagsgivende for hva du stemte?

• Ja
      699
    • Nei
      217
      160
  5. 5. Endret du mening i siste sekund (feks. valglokalet)?

• Ja
      46
    • Nei
      1030
  6. 6. Fulgte du debattene forutt for og i valgkampen på TV og radio?

• Ja
      640
    • Nei
      436
  7. 7. Om så, lot du deg påvirke av disse debattene?

• Ja
      197
    • Nei
      434
      113
    • Fulgte ikke med
      332
  8. 8. Hvilken av partilederne synes du har klart seg best i valgkampen (mulig å krysse av flere)?

• Jens Stoltenberg (Ap)
      491
    • Siv Jensen (FrP)
      282
    • Erna Solberg (Høyre)
      438
    • Dagfinn Høybråten (KrF)
      40
    • Torstein Dahle (Rødt)
      70
    • Liv Signe Navarsete (Sp)
      42
    • Kristin Halvorsen (Sv)
      63
    • Lars Sponheim (Venstre)
      157
    • Andre
      17
      220
  9. 9. Synes du det er positivt at politikere i større grad tar i bruk sosiale medier i valgkampen (facebook, twitter, blogger, etc)?

• Ja
      612
    • Nei
      208
      256
  10. 10. Er du lei storingsvalget for i år?

• Ja, for lenge siden
      304
    • Pøh, give me more
      279
    • Bare alt maset om det
      468
    • Stortingsvalg?
      25

Anbefalte innlegg

Velkommen til mer innvandring, større helsekøer, et arbeidsmarked i vakum, lavere statsinntekter pga mindre omsetning i bedrifter og lavere skatteinntekter til stat fra folket, økte sosial utgifter....

En seier for Sosialdemokratiet.....

Skuffa!

Håper høyre kan tre enda mer fram de neste 4 år, nå må de ri toppen i opposisjonen!

Ja, fy faen.

Vi har det virkelig fælt her i landet.

Bare fordi vi har det bra, vil det ikke si at det ikke er rom for forbedring.

Gratulerer med fire nye år med løftebrudd, enhetsskole og økende fattigdom!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var stortingsvalget over for i år, her er min analyse og stemmegivning.

Det var en bruker som bemerket noe vesentlig for en stund tilbake, mens busta føyk i en av de mange valgtrådene før valget. Vedkommende sa: ”Er virkelig innvandring så viktig at dere er villige til å la alt annet vike?”. Etter litt betenkningstid i mitt stille jeg begynte jeg å reflektere rundt denne setningen. Jeg kom frem til a brukeren mulig var inne på noe. Jeg tror at sinne har preget og preger mange, sinne over samfunnet og den uheldige utviklingen på mange områder. Gjør dette sinne enn blind? Kanskje. Jeg er ikke en person som snur kappen etter vinden, jeg sier det jeg mener og det har mange erfart på forumet og ellers livet generelt. Siv Jensen og FrP har mye god politikk, blant annet når det gjelder innvandring, kriminalitet og (til dels noen) økonomiske spørsmål. Men etter å ha tenkt vel og lenge (det skal dere vite) så er jeg ikke sikker på om denne politikken passer Norge og deres befolkning per nå, det betyr ikke at jeg ikke kan tenke meg å stemme på FrP ved et senere valg, men for stortingsvalget 2009 ble det ikke FrP for min del.

Det er få om ingen som har bedrevet så mye pr og reklame for FrP på forumet enn undertegnede. Jeg har i så måte alltid vært åpen for debatt, noe forumet har vært en god arena for. Mange har reagert på at undertegnede har vurdert å stemme partier som Norgespatriotene og lignende. For meg er ikke dette noe negativt, det viser at man er åpen og at man tar for seg partiene nøye og ikke dømmer de før man har gjort seg sin egen mening. Det er ikke noe tvil om at undertegnede ønsker en streng asyl og innvandrings politikk det ønsker jeg fortsatt, men med på FrP lasset får jeg også en masse saker jeg ikke ønsker. Som for eksempel en meget dårlig dyrevelferd og rovdyrpolitikk, en mulig farlig økonomisk linje, en dårlig sosial og velferdspolitikk, en lite gjennomtenkt miljø og kollektiv politikk og en desentralisering av fagforbundet og mulige dårlige vilkår for arbeiderne. Dette ønsker jeg ikke.

En av de viktigste grunnbjelkene i dette landet er at vi alle betaler skatt til fellesskapet, selvsagt skulle og burde denne skatten vært bedre fordelt slik at minstepensjonister og trygdede ikke behøvde å betale like mye skatt som for eksempel Rimi Hagen og Kjell Inge Røkke. Det viktigste er at du bidrar med det du kan, jeg tror i så måte at de sistnevnte kan betale noe mer skatt de førstnevnte. Enn om de kanskje påstår noe annet i sitt egosentriske selv. Det viker som den snevre logikken blant mange innen finans og de som har mye kapital er jo mer penger de innehar jo mindre skatt mener de at de selv skal betale til fellesskapet. De blir grådigere!

Å øke skatteletten for denne gruppen ene og alene for å beholde arbeidsplasser kan dermed bli en bjørnetjeneste. Verken FrP eller Høyre har en god politikk på disse områdene for Norge per nå og særlig ikke med tanke på finanskrisen vi har lagt bak oss. Jeg vurderte lenge Arbeiderpartiet, men da Jense mann har vært så vag og til dels små feig på en rekke områder jeg anser som meget viktige i valgkampen og forut for den, falt Arbeiderpartiet bort.

I fare for å virke flåsete fremstår Høyre per nå, som et parti for pappagutter og frognerfruer på oslo-vest, de vil kutte i sosialhjelp, gi dårligere rusomsorg, øke de sosiale forskjeller og gi endre mer skattelette for de rike og øke klasseskillet og dermed øke forskjellen på folk i Norge enda mer enn det klasseskillet som allerede eksisterer. Glem det! Vi trenger et godt samfunn for alle, som er inkluderende uansett sosial status og eventuelle personlige utfordringer.

Sosialistisk Venstre parti blir noe for ekstremt, videre er den sikkerhetspolitiske delen av partiet en vits, det samme blir i så måte også Rødt og til dels Kristelig Folkeparti enn om Krf er det eneste(?) partiet på stortinget som vil reversere den nye ekteskapsloven. Noe jeg anser som positivt. Norgespatriotene har jeg slått fra meg for lengst, da de er mer opptatt av å kragle med tenåringer enn å bedrive en saklig valgkamp. Vurderte Demokratene lenge, men slo fra meg også disse da partiprogrammet hadde vesentlige hull. Da gjenstår vi med Venstre og Senterparitet som mulige partier. Senterpartiet er først og fremst et distriktsparti. Jeg er født og oppvokst på Torshov i Oslo og har ingen stor tilknytning til Senterpartiet, verken geografisk eller personlig jeg er også uenig med de i en rekke områder og synes de har en gammeldags politikk som ikke passer for Norge i 2009.

Dere skal vite igjen at dette ikke har vært noe lett prosess. Jeg vurderer å stemme på et parti som går mot mange av mine egne overbevisninger, ved å stemme på Venstre. På samme tid så våkner liberaleren i meg og han ønsker bedre satsning på kollektivtransport, bedre dyreveldferd (Venstre er eneste parti som aktivt vil fjerne pelsfarmer fra Norge, sammen med SV og De Grønne), en god rovdyrpolitikk, bedre satsning på miljø, ingen oljevirksomhet utenfor Lofoten og Vesterålen, effektivisering og raskere returnering av lykkejegere og illegale innvandrere, på samme tid som de rettmessige skal få opphold, en garantert minste inntekt og borgerlønn til de svakeste i samfunnet, mer synlig politi, mindre sosial ulikhet, mindre skattelette til de som har mest, mer satsing på grønne bedrifter og bedre bruk at oljefondet for å nevne noe.

Jeg er i så måte i mot mye av den liberale innvandringspolitikk Venstre fremlegger, de satser i således mye på integrering og rask returnering av juksemakere (Sponheim sitt eget ord) noe som er positivt. Jeg håper i så måte at dette kan hjelpe og utjevne noe av de massive sosiale forskjellene det har blitt mellom mange nordmenn og innvandrere på en rekke områder. Bedre norsk opplæring og raskere behandlingstid må også legges til grunn. Og kanskje ikke asylmottak i Afrika? Videre er Lars Sponheim personlig for medlemskap i EU, noe jeg personlig er kraftig i mot, de har i så måte uttalt at i deres partiprogram at dette skal bestemmes ved en eventuell ny folkeavstemning, dermed er partiet delt i dette synet og lar folket bestemme. Dermed kan vi motstandere igjen mobilisere og sørge for at Norge holdes utenfor supperådet EU.

En annen arena jeg ikke er på bølgelenge med Vestre per nå er deres krav om å skille stat og kirke. Dette er jeg grunnleggende imot da jeg mener Norge er tuftet på en kristen moral, livssyn og kultur og at vi bør bevare en god statskirke. Jeg har fortsatt tro på at vi kan snu dette eventuelle skillet til noe positivt. Vi trenger flere mennesker i kirken og hvis dette er måten å gjøre det på, så ja vel, vi prøver.

Poenget til slutt er at man ikke finner (tror jeg) et parti der man er enig i hundre prosent av sakene. Man må velge sine hjertesaker, for undertegnede har disse blitt noe forandret gjennom valgkampen og jeg er sikker på at valget jeg har tatt er korrekt for meg per nå. Og til de av dere som mener jeg har blitt hjernevasket av sosialistene, så kan jeg fortelle at dette stemmer ikke, jeg har brukt hodet og gjort et selvstendig valg. FrP satset hard, men tapte.

Så får vi sjå hva fremtiden bringer oss. Det ble således ingen god kveld for Venstre.

Takk! Og takk for engasjement og god deltagelse.

:)

Endret av Robert
Korreksjon.
Lenke til kommentar
Om du vil gi de som stemmer skylden for hvordan det går, så er du like skyldig selv, i og med at du delegerer oppgaven med å velge til dem.

Av en eller annen grunn mistenker jeg at du kategoriserer meg som en sutrende blåmann. Slutt med det. Jeg er ikke begrenset til banalt venstre-høyre pjatt.

Det er jo nettopp det du er. Du kan ikke slippe unna, like lite som vi andre kan det, om vi nå skulle ha lyst. Eneste sjansen er å flytte ut av landet. Uansett hvor mye du innbiller deg at du er hevet over "banalt venstre-høyre pjatt", er det nettopp dette banale pjattet som kommer til å styre samfunnet du bor i og dermed de rammene du er nødt til og får lov til å leve livet ditt innenfor. Du kan enten ta del i beslutningen om hvilke av de banale partiene som skal styre, ved å bruke den lille stemmen du har (som riktignok ikke er stor), eller du kan delegere oppgaven til oss andre ved å ikke stemme. Det finnes et argument for at enhver enkelt stemme er for svak til å kunne endre valgresultatet, og dermed for at det å stemme ikke gir deg ansvar for utfallet av valget, men om du har bestemt deg for at det å stemme på en eller annen medfører et ansvar for hva resultatet blir, så er det åpenbart at du, ved ikke å stemme og dermed implisitt la de som faktisk stemmer avgjøre, altså delegere oppgaven, er like medskyldig som alle oss andre. Forskjellen er bare at de som er hevet over alt slikt banalt pjatt "stemmer" på den-som-vinner, uavhengig av hvem som vinner, mens vi andre (stort sett) stemmer på de vi er mest enige med. Når du karakteriserer valget (eller politikk generelt?) som "dette absurde mongoshowet", er du akkurat like "medskyldig i" å opprettholde det som alle som faktisk stemmer, for en blank stemme eller det å ikke engang møte opp er ikke en stemme mot alt og alle, det er en stemme for hvem det nå enn er som vinner. Det er ikke revolusjon, det er apati.

Lenke til kommentar

Synd.. at det ikke blir salg av statlige aksjer :( De vil jeg ha.

Synd at det ikke blir gjort noe med den ute-av-kontroll-innvandringen

Synd at Oslo ser ut til å fortsatt være utrygg og kriminaliteten ute av kontroll.

Synd at formueskatten ikke fjernes, får fortsette å snike meg rundt så godt det går..

Endret av investor
Lenke til kommentar

De gode vann tilslutt^^ Samtidig er det litt deprimerende at så mange er så egoistiske og naive at de stemmer FrP :(

Edit: Jeg likte også Sponheim. Til tross for at han hadde mange merkelige meninger hadde han ofte en hærlig måte å formulere seg på^^

Endret av Sonsol
Lenke til kommentar

Nei det ble dessverre ingen god kveld verken for Venstre eller Lars Sponheim. Litt trist at det skulle ende slik, vi hadde trengt et sterkt Venstre som skal ha ros for å være prinsipielle i valgkampen, dette ble kanskje også deres hinder, da de ikke fikk formulert sterkt nok også hva de faktisk ville oppnå. Jeg er således glad det ikke ble noen klasseskille regjering med Høyre og FrP alene.

:)

Lenke til kommentar
Ja, fy faen.

Vi har det virkelig fælt her i landet.

Jeg er lei parasitter og snyltere. Jeg er lei av at de som vil jobbe, ikke får jobbe. Jeg er lei løftebrudd, jeg er lei av å se syke og eldre ligge på overfylte sykehusganger i verdens rikeste land. Jeg er lei forfalne skoler, jeg er lei rusmisbrukere som ikke får hjelp. Jeg er lei økende helsekøer. Jeg er lei om å høre folk som ikke har noe sted å bo. Jeg er lei av å høre om barn som lever under fattigdomsgrensen.

Så kommer du og sier vi har det bra?

Jeg stemte i dag.

Lenke til kommentar
Det mest hyggelige er vel at partibarometrene i dette forumet ikke stemmer med virkeligheten, :tease:

Så langt ute var det nå ikke. 40 folk fra frp, ass. Trodde ikke de hadde så mange de kunne sende på Tinget, jeg. :!:

edit: ellers, nokså godt fremmøte. Ikke fantastisk, men heller ikke så skandaløst dårlig som jeg fryktet. Snodig, men interessant tendens i mange fylker i forhold til sv og ap - liten bit ned for sv, tilsvarende opp for ap. FrP gjør et godt valg som sist, på tross av valgkampen, i den forstand at sak.. emnene de fokuserer på ikke blir diskutert frem veldig akademisk.

Kan vi si noe om hvilken type velgere som vant valget denne gangen? Ap scorer på miljø, frp på skatter, avgifter og innvandring. Men er det dette som dominerer valget - eller er det heller prinsipielle og ideologiske hensyn som gjelder. Høyres fremgang over Frp kan kanskje tyde på det. I så fall kan man vel gjøre seg noen tanker om at valget kunne vært verre, på mange vis.

Endret av nipsen
Lenke til kommentar
Det mest hyggelige er vel at partibarometrene i dette forumet ikke stemmer med virkeligheten, :tease:

Som Venstre-mann er jeg nok ganske uenig, hva mitt parti gjelder. Ufattelig trist at lederen vår går av, men æren har han iallfall i behold.

Viva Sponheim.

Veldig trist at det gikk slik med Venstre, men som en kommentator sa så har de hatt en del velgere "på lån" fra Høyre ifra Stortingsvalget 2005, noen av disse valgte nok i kampens hete å gå tilbake til Høyre.

Uansett, respekt til Venstre og hedersmannen Lars Sponheim

Lenke til kommentar

Liker at Sponheim helt til det siste markerte at han ikke er interessert i å samarbeide med FrP, og om det så kostet ham stortingsplassen så blåser han i det. Det viktigste er at Venstre står på sine prinsipper og ikke innleder ekteskap med et mørkeblått parti.

Forøvrig så ble jeg rimelig kvalm av hoveringen til Carl I. og Siv og Sandberg. Makan til oppførsel har jeg sjeldent sett. La forøvrig merke til at Siv fortsatte partibyggingen helt til det siste. frP-velgere var tøffe og tenkte selv på tross av at alle partier og journalister farte med løgn og skremselspropaganda mot dem. Dette stemmer ikke nødvendigvis med virkeligheten, grunnen til at Siv sa det om og om igjen er at hun ønsker å befeste FrP mot røkla i velgermassen. Hun forsøker å gi velgerne følelsen av at de har tatt et tøft valg som de må stå på. Hun skaper kjernevelgere, hun bygger parti. Det er hun flink til, selv om det blir ganske kvalmt.

Lenke til kommentar
Sterkt av AP å få økt oppslutning fra regjeringsposisjon. Viser bare at de har gjort en god jobb i regjering, til tross for hva FRP vil ha oss til å tro.

Støre har gjort en god jobb, viktig å ikke ta alle under en kam ;)

Svakeste valgdeltagelse siden 1927, de satt faen meg forann tv og dataen da også! :blink:

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...