Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Ble det Jens eller Jensen eller kanskje Lars, eller hva med Kristin? Hva stemte du? (Stortingsvalg 2009)


Stortingsvalg 2009 - Hva stemte du?  

1 076 stemmer

  1. 1. Hvilket parti stemte du?

    • Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkeparti
      6
    • Det Norske Arbeiderparti
      229
    • Fremskrittspartiet
      278
    • Høyre
      166
    • Kristelig Folkeparti
      18
    • Kystpartiet
      2
    • Miljøpartiet De Grønne
      7
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Rødt
      40
    • Senterpartiet
      55
    • Sosialistisk Venstreparti
      74
    • Venstre
      140
    • Norgespatriotene
      5
    • Nordisk Forsvar
      0
    • Annet
      2
    • Blankt
      49
  2. 2. Har du endret politisk ståsted siden forrige stortingsvalg i 2005?

    • Ja
      203
    • Nei
      467
    • Vet ikke/ingen formening
      48
    • Første gang jeg stemmer
      358
  3. 3. Hva ble dine hjertesaker for stortingsvalget 2009 (mulig å krysse av flere)?

    • Milijø
      312
    • Skole
      456
    • Eldreomsorg
      144
    • Skattelette
      262
    • Likelønn
      70
    • Innvandring
      375
    • Samferdsel
      275
    • Vei
      302
    • Jernbane
      186
    • Helse
      246
    • Kollektivtilbud
      287
    • Annet
      252
    • Vet ikke/ingen formening
      126
  4. 4. Ble disse utslagsgivende for hva du stemte?

    • Ja
      699
    • Nei
      217
    • Vet ikke/ingen formening
      160
  5. 5. Endret du mening i siste sekund (feks. valglokalet)?

    • Ja
      46
    • Nei
      1030
  6. 6. Fulgte du debattene forutt for og i valgkampen på TV og radio?

    • Ja
      640
    • Nei
      436
  7. 7. Om så, lot du deg påvirke av disse debattene?

    • Ja
      197
    • Nei
      434
    • Vet ikke/ingen formening
      113
    • Fulgte ikke med
      332
  8. 8. Hvilken av partilederne synes du har klart seg best i valgkampen (mulig å krysse av flere)?

    • Jens Stoltenberg (Ap)
      491
    • Siv Jensen (FrP)
      282
    • Erna Solberg (Høyre)
      438
    • Dagfinn Høybråten (KrF)
      40
    • Torstein Dahle (Rødt)
      70
    • Liv Signe Navarsete (Sp)
      42
    • Kristin Halvorsen (Sv)
      63
    • Lars Sponheim (Venstre)
      157
    • Andre
      17
    • Vet ikke/ingen formening
      220
  9. 9. Synes du det er positivt at politikere i større grad tar i bruk sosiale medier i valgkampen (facebook, twitter, blogger, etc)?

    • Ja
      612
    • Nei
      208
    • Vet ikke/ingen formening
      256
  10. 10. Er du lei storingsvalget for i år?

    • Ja, for lenge siden
      304
    • Pøh, give me more
      279
    • Bare alt maset om det
      468
    • Stortingsvalg?
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
venstre fik 3.9 % på landsbasis men klarte likevel å få inne 2 mandater.

her vet jeg ikke helt hvordan det med sperregrensen fungerer , men går ut fra at det er på fylkesbasis

Sperregrensen fungerer på landsbasis. Hver valgkrets (fylkene) har i tillegg til distriktmandatene ett utjevningsmandat hver. Utjevningsmandatene blir tildelt de partiene som kommer over sperregrensen på 4% og som har fått færre mandater enn hva de rent matematisk "fortjener".

Lenke til kommentar

begynte på FRP, men etter å ha brukt litt til på å sette meg inn i politikken ble det AP.

no offence til de som stemte FRP, men blant mine venner er det de som ikke bryr seg så mye om politikk, og dermed ikke gidder å sette seg inn i det som stemmer FRP.

 

noe jeg forsåvidt kan forstå ettersom de lokker med mye "fint" som bedre veier, lavere skatter og avgifter, ut med Mullah osv.

 

men jeg har ingen tro for at dette kommer oss til gode. mindre avgifter og skatter --> inflasjon og man ender opp med sammen "dårlige råd" som man har idag.

 

er redd for at FRP kunne funnet på å solgt Norge over en lav sko, og til slutt har vi sittet her med amerikanske tilstander.. (noen som har sett Sicko - av Michael Moore? evt.

på Youtube?)
Lenke til kommentar

nå er da ikke FRP mere idioter en de andre partiene.

for mange kan det virke som om de vill for mye slik at det da blir et urealistisk parti.

andre mener at det er nettopp derfor de har større sjanse for å få gjenoppført flere av sakene sine.

 

det jeg stiller spørsmålstegn med er at så mange har ofret kursendring fordi det var noen uenigheter mellom de borgerlige.

Lenke til kommentar
er redd for at FRP kunne funnet på å solgt Norge over en lav sko, og til slutt har vi sittet her med amerikanske tilstander.. (noen som har sett Sicko - av Michael Moore? evt.
på Youtube?)

Privatisering er jo et veldig vidt begrep. Det har aldri vært snakk om "amerikanske tilstander" når det kommer til det å ta i bruk private sykehus for å lette på helsekøene.

 

Jeg tror vi ville fått nogenlunde samme effekt som vi har sett fra OPS- (Offentlig Privat Samarbeid) -prosjektet E18 Grimstad-Kristiansand. Resultatet ble kjempeveg bygget i rekordfart.

http://www.fvn.no/lokalt/trafikk/article685312.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.323882

Endret av Neptun_
Lenke til kommentar

Det jeg hater mest er folk som snakker stygt om andre partier og folk som stemmer på andre partier enn dem selv gjør. Hvis man sier at FRP-velgere er idioter, så risikerer man faktisk å si at mor, far eller bestekammeraten din er en idiot. Faktisk er det ganske stor sjanse for det.

 

Nei...Jeg er ikke helt sikker på hvem som er idiot hvis man kaller folk med andre meninger enn seg selv for idiot.

Lenke til kommentar

Ang "alle som stemmer FRP er idioter":

 

Jeg mener IKKE at alle som stemmer FRP er idioter. Flere jeg kjenner (ikke spesielt godt, siden stort sett alle mine venner og familien stemmer noe annet) skal stemmenettopp FRP. De tar valgtestene, og svaret de får er FRP. Og er man for de store sakene til FRP, som større valgmuligheter, mindre asylanter osv, så for all del, stem FRP. IKke at jeg er enig med den måten å se verden på.

 

De jeg ser på som idioter (de finnes i alle partier, men spesielt i FRP) er dem som ikke setter seg inn i polittiken, men kun ser en enkeltsak. Begrunnelser som "jeg hater bompenger og vil ha billig sprit" holder ikke i mine øyne. Føler så alt alt for få setter seg ordentlig inn i hva FRP sin politikk faktisk innebærer. For min del henger den ikke sammen i det hele tatt, men det er meg.

 

Jeg kan respektere en del FRP velgere, men stort sett ser jeg dem som kjøper billig høyrepoppulisme og svelger den rått. Mye av politikken til FRP virker rett og slett naiv og egoistisk, og da er sjangensen stor for at jeg ikke liker en FRP velger.

 

Vil bare gjenta meg selv til slutt, det finnes helt ok FRP velgere og :)

Lenke til kommentar

Jeg liker heller ikke FRP sin politikk, men jeg har ikke noe i mot velgerne personlig. Jeg synes innvandringspolitikken til FRP er forferdelig, nærmest rasistisk. De krisemaksimerer alle saker noe forferdelig. Den økonomiske politikken blir feil for meg. I mine øyne er det langt i fra slik at mest pengebruk gir mest tilbake. Det har jo vist seg at flere banksjefer og andre økonomer også synes den politikken ikke holder. Jeg synes heller ikke at et land skal bli for liberalt. Man skal ikke få velge å vrake over alle pengene man får igjennom støtter.

 

Men man kan ikke gå rundt å hate alle som stemmer det.

Lenke til kommentar

angående valgtester.

 

så er det en diskusjon om hvor mye man kan stole på dem .

noen har til og med ment at de favoriserer FRP.

disse testene ska bare ta hensyn til det som står i valgprogrammet

 

 

de som virker litt underlig her er at det virker som om non tror at FRP skal kunne klare å gjenomføre nærmest 100% av saken sine , og av den grunn ikke tørr å la dem komme til makta . her glemmer man at de ikke kommer dit av lene.

 

nå er det vel ingen partier som til dags har klar å gjnom før mere en ca 1/3 av det de har sagt de skal gjøre.

så FRP er en smule misforstått.

 

hvis man ser på motsetningene så har man SV.

har ikke så mye å si om dem annet at de liksom vet hva som er best for hver enkelt av oss uten at de hvet hva vi gjør. når de skal hjelpe oss så lager de mere kjepper å hjulene en nødvendig.

 

 

 

 

de finnes faktisk en del som er optatt av enkelt saker.

her har infrastrukturen ( veier , sykehus og helse , skole og utdanning o.s.v.) mye å si

Lenke til kommentar
er redd for at FRP kunne funnet på å solgt Norge over en lav sko, og til slutt har vi sittet her med amerikanske tilstander.. (noen som har sett Sicko - av Michael Moore? evt.
på Youtube?)

Privatisering er jo et veldig vidt begrep. Det har aldri vært snakk om "amerikanske tilstander" når det kommer til det å ta i bruk private sykehus for å lette på helsekøene.

 

Jeg tror vi ville fått nogenlunde samme effekt som vi har sett fra OPS- (Offentlig Privat Samarbeid) -prosjektet E18 Grimstad-Kristiansand. Resultatet ble kjempeveg bygget i rekordfart.

http://www.fvn.no/lokalt/trafikk/article685312.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.323882

Å kjøpe vei på avbetaling er bare tull. Om det offentlige sluttet med klattebevilgninger til veiprosjekter så er det ingenting i veien for at i kan bygges like raskt og "billig" som ved OPS.

 

Og å sammenligne helsetilbud med veiutbygging er rimelig absurd.

Lenke til kommentar
Og å sammenligne helsetilbud med veiutbygging er rimelig absurd.

 

Hvorfor det? Jeg kan ikke se at det er åpenbart at privat veibygging er ok, mens private helsetjenester ikke er det.

 

Jeg har sett hvordan det har gått med privat veibygging. Hvorfor skal det gå noe bedre med private helsetjenester? Resultatet vil bli at det snart er privat helseforsikring som gjelder på samme måte som i USA. Det er bedre at det er litt dårlig for alle sammen. Alternativet er at det er mye bedre for noen, sammenlignet med at andre ikke har råd til forsikring. Isteden for at noen ikke har råd til forsikring kan vi heller ha det slik at noen i samfunnet, slik det alt er, tar seg råd til å betale ekstra. Jeg har også mistanke om at det er de som stemmer FRP er de som mest kommer til å trenge det offentlige helsetilbudet.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg synes innvandringspolitikken til FRP er forferdelig, nærmest rasistisk.

På hvilken måte?

 

De krisemaksimerer alle saker noe forferdelig.

På ingen måte. Det er enorme problemer med dagens innvandringspolitikk. Når andre partier later som ingen ting og prøver å feie det under teppet fordi det ikke passer med ideologien deres å innrømme at ting er på vei til å gå galt, er det bra vi har et parti som tør å si ifra.

Lenke til kommentar

at noe gjøres kun i offentlig regi erså og si det samme som at det er monopol

når det er en aktør så kan han selv bestemme prisen uten å ta hensyn til noe annet en noen få regler om maks pris og slikt. det er ikke alltid de gjør det heller

 

 

når noen kommer med en privat tjeneste så kommer det vanligvis fler selskaper som da kromkurer seg i mellom

da er de ( i motsetning till det offentlige) nødt til å ta hensyn til både pris og kvalitet.

 

så hvorfor er det så galt at det private også gjør de offentlige tjenestene ?

 

 

når det gjelder sykehusene så er det pussige oppe i det hele at de offentlige sykehusene sløser bor masse penger samtidig som de fleste ansatte der er underbetalt ( hvor er Lo).

i tillegg er kapasiteten for liten

 

når de gjelder de få private sykehusene som får leve så har de overkapasitet.

de ansatte har god lønn o.s.v

 

her nekter det offentlige å betale slik at man selv må betale.

det rare her er at det klages over at så mange jukser i køen og kjøper seg plass på et privat sykehus.

 

her virker det som om man skal tvinges inne i køen fremfor at offentligheten betaler folk ut av køen

 

 

hvis man mener at Frp sin asyl og innvandrings politikk er rasistisk så må jeg bare spørre om det ikke er rasistisk å ta inn en masse folk som må vente i årevis før de får avgjort saken sin.

 

er det ikke rasistisk å ta inn bråkmakere som ødelegger for resten.

er det ikke rasistisk å slippe dem fri før man faktisk vet hva slags folk det er.

 

for dere som har vært i militære . under første gangs tjenesten hadde dere ogå en periode der der måte holde dere inne i leiren og måtte søke permisjon hver gang dere skulle ut. det er ingen som har lid overlast av det .

 

på samme måte så ønsker man å ha kontroll over tvilsomme personer som mange av disse innvandrerne kan være

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
at noe gjøres kun i offentlig regi erså og si det samme som at det er monopol

når det er en aktør så kan han selv bestemme prisen uten å ta hensyn til noe annet en noen få regler om maks pris og slikt. det er ikke alltid de gjør det heller

 

 

når noen kommer med en privat tjeneste så kommer det vanligvis fler selskaper som da kromkurer seg i mellom

da er de ( i motsetning till det offentlige) nødt til å ta hensyn til både pris og kvalitet.

 

så hvorfor er det så galt at det private også gjør de offentlige tjenestene ?

 

 

når det gjelder sykehusene så er det pussige oppe i det hele at de offentlige sykehusene sløser bor masse penger samtidig som de fleste ansatte der er underbetalt ( hvor er Lo).

i tillegg er kapasiteten for liten

 

når de gjelder de få private sykehusene som får leve så har de overkapasitet.

de ansatte har god lønn o.s.v

 

her nekter det offentlige å betale slik at man selv må betale.

det rare her er at det klages over at så mange jukser i køen og kjøper seg plass på et privat sykehus.

 

her virker det som om man skal tvinges inne i køen fremfor at offentligheten betaler folk ut av køen

 

Konsekvensen i praksis ville ikke blitt at det kommer nye private til for å presse det offentlige til å bli bedre, men at det ville til å skje en privatisering av det som alt er offentlig. Noen vil kjøpe det av staten. Så vil alt presses og bli mer effektivt slik at det kan presses ut en profitt til eierne, samtidig som det blir mer ubehagelig for dem som jobber der. Systemet med fritt sykehusvalg vil da fortsette, en stund. Senere vil det erstattes av private helseforsikringer. På sikt vil de ressurssvake tape på å ta et skritt i den retningen.

Lenke til kommentar
Det er forresten morsomt hvordan regjeringen oppretter så mange asylplasser de bare ønsker med private aktører (pengene spruter), men når det kommer til folks helse så er de fryktelig skeptiske til det private, og kniper også igjen pengesekken. Sier kanskje litt om prioriteringene deres.

 

Er det sykehus på nivå med disse private asylmottakene du vil ha?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...