Gå til innhold

Ny båt - hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var det ringt på en Scand Dynamic 9200. Han vi ringte satt på toget, så han skulle ringe senere i kveld. (Det er nå vi finner ut hvor seriøs selger det er).

Båten ligger ikke så veldig langt unna, så vi får oss gjerne en weekend i båten når vi henter den også, hvis vi skal kjøre den hjem. Temmelig mye utstyr, og i stedet for de hvite kjedelige plastplatene på badet, var det teak. Meget pent spør du meg :)http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17074710

Hva mener dere? :D

Noen som tror vi får den ned i 600.000 hvis vi ordner at båten blir hentet eller betaler frakt selv?

Godt/dårlig kjøp?

Lenke til kommentar

25 knop er en fin fart å marsje på uansett, så det går fint. Tvilte litt på farten jeg og.

Snakket nettopp med fyren igjen, og vi ga et bud på 600.000 hvis vi tok bunnsmøring og polering selv. Han skulle tenke litt på det, så jeg venter for så vidt et nei :p Men jeg krysser fingrene!

Lenke til kommentar

600 000 burde dere få den for hvis dere tar den ved en rask handel med rask oppgjør. Båten ser rimelig strøken ut i skrog og treverk. Må si meg enig i at 36 knop kanskje er litt mye, men scand har veldig slanke og smidige skrog som går veldig lett i sjøen.

Får krysse fingrene for at det går igjenom da !

Tar han innbytte i den hinn ?

Lenke til kommentar

Nei, det tviler jeg. Han avslo budet av en eller annen merkelig grunn, og sa at han skulle ha 615.000. Pappa sa han skulle tenke på det, og i dag ga han nytt bud på 610.000 :p

Regner med vi får svaret i dag, og jeg regner med han godtar det egentlig. 5000 av 600.000 andre, er ikke så utrolig mye hvis han trenger pengene og vil bli kvitt båten fortest mulig.

Vi får krysse fingrene nok en gang :D

Lenke til kommentar

Hei!

Da vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne, men 1. Mai ble ikke slik som forventet, og båten er vell mer eller mindre ubåt nå.

Det var en del småfeil med båten når vi kom ned, men vi klarte å prute litt osv. Men dette hadde vi jo regnet med. Vi tok flyet fra Bergen litt over 08.00, og så havet hele veien nedover til Sola. Alt var blikkstille, og pappa sa til meg at dette kom til å bli en fin tur hjem. Det var det håpet vi ihvertfall. På turen hjemover begynte det å blåse for skikkelig. Pappa som har kjørt båt i godt over 35 år, var overrasket, og hadde aldri kjørt i så stor sjø. Bølgene var litt over 3 meter, og nei, det er ingen overdrivelse (kommer tilbake til grunnlaget senere).

Vi skulle ihvertfall søke nødhavn til det hadde stilnet litt, og noen få meter til det ble stille, kubbet motoren. Rett etter smalt det, og jeg fikk beskjeden: "Nå er det bare til å hoppe".

Heldigvis drev vi til land, og etter litt frem og tilbake klarte jeg å hoppe på land. Pappa slengte et tau etter meg som jeg akkurat fikk tak i. Og det jeg ikke skjønner, er at jeg klarte å holde igjen en båt på 3 tonn i den motvinden til jeg fikk festet tauet. Da klarte pappa akkurat å hoppe på land, og noen min. etterpå, forsvant båten. Vi ringte selvfølgelig til redningsselskapet, men det var jo bare latterlig. De skulle sende ut båt med en gang, og vi ringte 2 ganger etter det, og de sa at båten var på vei. Etter en time var gått, var det fortsatt ingen redningsbåt å se, så vi ringte på nytt igjen. Men neida, de hadde ikke sendt ut en båt. Men etter 3 timer kom det en redningsbåt. Og hva FAEN skal vi med medlemsskap i Redningsselskapet hvis det skal ta TRE timer å kjøre en strekning vi brukte en halvtime på?! Det er så latterlig at jeg ikke har ord.

Men ihvertfall, her kommer grunnlaget mitt for hvor høy sjø det var. Mener de selv sa hvor mye bølgene var målt til, men uansett, de turde ikke å kjøre inn til holmen båten lå å slo til pga. altfor grov sjø. Så mens vi hadde sett på båten holde på å knuses i 3 timer, måtte vi se på det litt til. Det ble bare verre og verre sjø, og båten begynte å ta inn vann. Til slutt delte hele båten seg i to (overdel og underdel), og vi fikk beskjed om at vi bare kunne dra hjem, så skulle de se om de fikk gjort noe med vraket når det var stilnet litt.

Mer orker jeg ikke å fortelle.

Meg og pappa overlevde, det er det viktigste :)

Lenke til kommentar

Nesten maks uflaks det der. Bra det gikk bra med dere :)

Hadde dere kasko på den?

Merkelig at de skulle ta så lang tid før de kom. Ville trodd de kom med det samme :thumbdown:

Har du noen idé om hva som kan ha skjedd med motoren? Det første som slo meg var at noe dritt i dieseltanken som ble slått løs av bløgene og tettet til, men da var det kanskje litt rart med det smellet. Det betyr vel ikke stort lengre uansett men...

Lenke til kommentar

Forsikringen går nok på forrige eier, men vi har full kasko vi også :)

Dieselfiltrene var helt nye, så jeg tviler egentlig. I så fall er det snakk om mye drit!

Smellet kom etterpå, og det var nok skjæret vi gikk på. Ble jo kastet en god del meter bortover av en bølge etter motoren stoppet.

Det var ihvertfall sånn jeg opplevde det. Alt skjedde så fort, og det var et sjokk, og jeg er fortsatt i sjokk, så jeg er egentlig ikke helt sikker.

Fikk melding av han som hjalp oss der nede, en som hadde hytte. I dag (eller i går), hadde han vært utpå å rodd der hvor båten endte opp. Vannet var blikkstille og helt klart. Han så motoren på havbunnen, og litt mer enn en kilometer lengre vekke, fant han toppen av båten.

Ellers fant han bare ting som fløt rundt om, og som hadde gått i land.

Noen som vet om kaskoforsikringen dekker det hvis det var skjæret vi kjørte på først? Eller er det selvforskyldt?

Lenke til kommentar
Dieselfiltrene var helt nye, så jeg tviler egentlig. I så fall er det snakk om mye drit!

Har hørt at man fort kan svi av mange filtre på rappen hvis det løsner noe dritt pga større bølger enn normalt. Dette kan jo samles over tid men slikt er nok værre i f.eks. Oslofjorden enn på vestlandet ("alltid" bølger :ermm: ).

Lenke til kommentar

Jeeez vbjornevik. Tenker meg at denne opplevelsen sitter i kroppen enda ja. Kjempeflott at alt gikk bra med dere da.

Tragisk at RSSR ikke kom før etter flere oppringinger og 3timer senere.

Trodde de skal redde liv jeg...

Hvor skjedde dette? (på kart evt)

Logg fra RSSR båten som kom?

Hvor skulle dere forresten? (vet du har sagt før hvor dere holder til, men husker ikke)

Mvh Kenneth.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...