aklla Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 av diverse grunner har jeg hatt ca 3-4 ukers pause fra trening, har aldri trent seriøst, men tenkte jeg skulle starte å trene minst 2 dager i uken nå jeg hadde min første økt etter pausen litt før påske, trente hovedsakelig ben, og ble latterlig støl i ett par dager etterpå, klarte knapt å gå. en uke etter økten var jeg fortsatt støl, slikt ødelegger virkelig lysten til å trene. tips til hvordan man blir kvitt dette problemet, og hvorfor jeg blir så latterlig støl? Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) tran, udo's, linfrøolke eller selolje for å smøre linker og ledd etter trening er godt. en annen ting er å ta skikkelig oppvarming før øktene. og gi kroppen mye vann og næring for å reparere seg selv. og selvfølgelig riktig hvile. Ingefærekstrakt er også godt for leddene. Endret 19. april 2009 av Databamse Lenke til kommentar
Freddy K Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Sett deg på sykkelen eller tredemølle i 5-10 minutter etter trening i rolig tempo, det hjelper veldig. Samme metoden nå som du er støl - beveg deg i rolig- moderat tempo. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 ja rolig trening etter økten hjelper å fjerne melkesyren Lenke til kommentar
picatta Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Det å være støl etter trening tyder på at du har trent, er vanskelig å unngå å bli støl uten å ikke trene. Jeg trener aktivt, 5 dager mininum i uka, en muskelgruppe i uka, og jeg er ofte støl i flere dager etterpå. For meg er det bare deilig å være støl Du kan jo tøye ut etterpå, det skal hjelpe til litt med stølheten, men det å være kraftig støl forsvinner etter de første ukene. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 (endret) picatta: greit nok å være støl etterpå, har ingen problemer med det, men når man knapt klarer å gå i 2 dager etterpå er det ikke like greit lengre, selv ikke om det kun er de første ukene... men, skal ta en tur eller 3 rundt bana(liker ikke sykkel og mølle) og starte med tran og se om det blir bedre Endret 19. april 2009 av aklla Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Du kan jo tøye ut etterpå, det skal hjelpe til litt med stølheten, men det å være kraftig støl forsvinner etter de første ukene.Når man tøyer bare ødelegger man muskelen enda mer, det vil da gjøre stølheten enda verre. Men man bør likevel tøye, fordi det hjelper på muskelvekst, det føles godt der og da og det forhindrer at muskelen blir kortere. Uansett, så misunner jeg din stølhet. Som picatta sier, er stølhet bare et tegn på at du har trent og kjørt musklene. Jeg var bare stø 2-3 dager etter min aller første trening da jeg begynte på treningsstudio, har aldri vært støl etter dette, bare i (kors)rygg. Betyr dette at jeg henter meg fort inn igjen, eller at jeg rett og slett kunne ha trent hardere? Jeg følger et program hvor jeg tar 10RM og så setter disse tallene i en kalkulator. Begynner med lettere enn min 10RM og så øker det. Litt a lá RYP. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Jeg begynnte å trene for 6-7 mnd siden og ble også sinnsykt støl de første gangene jeg trente. Etter å ha trent 2 ganger i uka en liten stund holdt jeg opp å være så sinnsykt støl. Hvis jeg virkelig pusher meg blir jeg fortsatt rimelig støl, men ikke sånn som du beskriver det. Såvidt jeg vet skal du ikke tøye samme dagen som du har trent styrke, det vil gjøre at restitusjonstiden din lenger. Hvis du ikke har trent noe særlig før hadde jeg ikke hoppet rett på et split-program, men heller gått for å trene hele kroppen på hver trening. Da slipper du å tømme deg så fullstendig og du blir nok litt mindre støl. Kan være det går litt tregere også, men hvis du ikke har dårlig tid så ser jeg ikke problemet. Det er bedre å trene litt ineffektivt enn å trene så hardt at du slutter å trene. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Såvidt jeg vet skal du ikke tøye samme dagen som du har trent styrke, det vil gjøre at restitusjonstiden din lenger. Når man trener styrke lager man små rifter i muskelfibrene. Restitusjon er når disse repareres. Om man tøyer lager man enda flere rifter. Så det øker muskelveksten. Og ja, restitusjonstiden øker, det er jo det samme som at du hadde løftet litt ekstra vekt, da ville den også ha økt. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Den stølheten som varer lenge vil oppstå kvar gang du trener nye muskelgrupper, men det går over etter eit par økter, altså ikkje noko å bekymre seg over. Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Hvis du nylig har begynt å trene så kan du kjøre litt svakere trening enn hva det høres ut som du har gjort, slikt at kroppen venner seg till trening. Prøv å kjør bena slikt at du kun er støl i ett par dager. Stølhet vil gå over jo mer trent du er. Trener du nye muskelgrupper så blir du mye mye lettere støl. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Hvis du nylig har begynt å trene så kan du kjøre litt svakere trening enn hva det høres ut som du har gjort, slikt at kroppen venner seg till trening. Prøv å kjør bena slikt at du kun er støl i ett par dager. Stølhet vil gå over jo mer trent du er. Trener du nye muskelgrupper så blir du mye mye lettere støl. har egentlig trent en del, men pga sykdom+++ ble det en pause på ca en måned, så jeg regnet med at kroppen skulle huske greia, men det ble bare latterlig mye værre. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Du kjørte vel bare rett på igjen der du slutta sist da? Gjør alltid det sjøl Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Du kjørte vel bare rett på igjen der du slutta sist da? Gjør alltid det sjøl selvfølgelig gjorde jeg det kanskje litt ekstra også, for at jeg endelig fikk mulighet til å trene igjen... Lenke til kommentar
Grand Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Musklene trekker seg sammen, og du "river" de opp igjen. Det er derfor du er støl. Viss du har regelmessig trening så musklene ikke rekker å trekke seg sammen igjen så blir du ikke støl. Det hjelper ikke å tøye ut, heller tvert imot, du river opp muskelene akkurat som andre slags former for trening. Men det som Freddy K skriver hjelper veldig mye. Endret 26. april 2009 av Sno Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Kontrastdusjing funker faktisk veldig bra når skaden først er skjedd, i hvertfall er det min personlige erfaring. Mer som smertelindring heller enn at restitusjonen går fortere kanskje Lenke til kommentar
HValder Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Kontrastdusjing funker faktisk veldig bra når skaden først er skjedd, i hvertfall er det min personlige erfaring. Mer som smertelindring heller enn at restitusjonen går fortere kanskje Er jo ikkje noko varig problem, ingen grunn til å begynne med dandy løsninger. Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 sjekk den artikkelen her....lett tøying..ja...hard tøying så det strekker i muskelatur...ingen hensikt ! Lenke til kommentar
WillyWanker Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 når du begynner på nye muskler blir du alltid støl. skjedde me meg i starten. viktigeste for at dette skal vare minst mulig er å spise ein del etter trening... raskere restitusjon, når du har trent musklene et par ganger blir du fortsatt litt støl men det skal ver sånn og er bare deilig:D følelsen av at du ahr trent... funke vertfall sånn for meg Lenke til kommentar
Grand Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Søvn er like viktig som mat og trening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå